Iranian Agriculture News Agency

درخواست لغو مجوز شکار، با توجه به پایان دوران پادشاهان اشرافی

با وجود اینکه پنج درصد از مناطق کشور به‌عنوان حفاظت‌شده اعلام شده است، اما شاهد آن هستیم که واگذاری‌ها و خلع یدهای موجود بیشتر در مناطق فوق اتفاق می‌افتد.

فعال محیط زیست امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود اینکه روزهای مختلفی با عنوان محیط زیست ازجمله هفته جهانی، روز جهانی محیط زیست، تنوع زیستی و... وجود دارد، اما همچنان شاهد آن هستیم که هر روز از آمار موجودات و گیاهان کشور که از گونه‌های منحصر به فرد و ناب هستند، کاسته می‌شود.

کیخسرو یزدانی افزود: مطابق آمار، پنج درصد از مناطق کشور به‌عنوان حفاظت‌شده نامگذاری شده‌اند، این در حالی است که هر روز تعرض‌هایی ازجمله واگذاری‌ها در این مناطق اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که باید مناطق حفاظت‌شده ایران به نرم جهانی 17 درصد نزدیک شود، اما همچنان شاهد آن هستیم که این پنج درصد نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد.

یزدانی ادامه داد: واگذاری در آشوراده، جاده‌سازی در جنگل ابر و جاده‌ای که از قلب پارک ملی گلستان می‌گذرد، باعث شده است که گونه‌های زیستی و گیاهان این مناطق تحت تأثیر دست‌درازی‌های بشر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه می‌شد جاده کشیده‌شده از قلب جنگل‌های گلستان در منطقه بالادست ایجاد شود و 60 روستا را خدمات‌رسانی کند، در حال حاضر پنج روستا از امکانات آن بهره می‌گیرند.

یزدانی یادآور شد: این جاده از قدیم وجود داشته و زائران مشهد را همراهی می‌کند، اما عبور و مرور زیاد وسایل نقلیه باعث شده است که جنگل‌های هیرکانی که تنها باقیمانده عصر یخبندان است، با مخاطره روبه‌رو شود.

خالی بودن ایستگاه‌های محیط‌بانی در مناطق حفاظت‌شده

این فعال محیط زیست تأکید کرد: در حال حاضر ایستگاه‌های محیط‌بانی که در مناطق حفاظت‌شده وجود دارد، خالی از نیرو است و این امر باعث شده که مناطق فوق نیز از آسیب‌ها و تخریب‌ها در امان نباشد.

وی اظهار داشت: اگر می‌شد از تکنولوژی مدرن در مناطق حفاظت‌شده استفاده شود و از مانیتورینگ بهره گرفته شود، دیگر شاهد آتش‌سوزی‌های بسیار زیاد نخواهیم بود و طبیعت که سرمایه زندگی است، حفظ می‌شد.

یزدانی همچنین گفت: قطع درختان برای تولید چوب و الوار و شکارهای بدون مجوز باعث شده است که چیزی از حیات وحش باقی نماند.

وی در ادامه افزود: در زمان‌های قدیم که مردم مشکل تأمین خوراک و گوشت داشتند، شکار انجام می‌شد و پادشاهان اشرافی نیز برای گذراندن اوقات فراغت خود این اقدام را انجام می‌دادند و اما در حال حاضر که پادشاهی وجود ندارد و تولید محصولات پروتئینی از روش‌های پرورشی انجام می‌شود، دیگر نیازی به مجوزدهی برای شکار نیست و مسئولان محیط زیست باید به این نکته توجه کنند که طبیعت نیاز به تعادل‌بخشی دارد.

یزدانی خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک فعال محیط زیست خواهان آن هستم که مجوز شکار برای همیشه باطل شود تا محیط زیست و جانداران آن اجازه حیات طبیعی داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: ایران متنوع‌ترین محیط زیست شامل جانداران و گیاهان را دارد که هرروزه در معرض خطر انقراض است که امید می‌رود هرچه سریع‌تر با از بین رفتن آنها مقابله شود.

گفتنی است، هفته گذشته به‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی بود و 15 تا 21 خردادماه نیز هفته جهانی محیط زیست است که امید می‌رود این روزها تبدیل به عمل شود و گونه‌های موجود در کشور حفظ شود./

خبرنگار: مژگان ستار

V-940309-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید