Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی تولید 420 هزار تن بذر گندم در کشور

با اجرای برنامه مصوب کشت بذر گندم در پاییز 93، پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به 420 هزار تن بذر گندم در کشور تولید شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اهمیت استراتژیک تولید بذر گندم سالم و گواهی‌شده، پاییز سال گذشته برنامه مصوب کشت بذر گندم در سطح 180 هزار هکتار طراحی شد که 90 هزار و 800 هکتار آن گندم آبی و 89 هزار و 31 هکتار مربوط به گندم دیم بوده است.

صمد مبصر با بیان اینکه بیش از 95 درصد تولید بذر و گندم توسط 200 شرکت خصوصی و پیمانکاران تولید بذر صورت می‌گیرد، افزود: اکنون برداشت بذر گندم در استان‌های گرمسیر مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، جنوب فارس و خوزستان رو به اتمام است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 100 هزار تن بذر گندم خریداری شده و خرید بذر در مناطق معتدل آغاز و در مناطق سردسیر تا یک ماه دیگر انجام می‌شود.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به اینکه هزینه تولید بذر گندم بالا است، ادامه داد: هزینه تولید هر کیلوگرم بذر گندم یک‌هزار و 600 تا یک‌هزار و 700 تومان است و وزارت جهاد کشاورزی هر سال به هر کیلوگرم بذر تولیدی گواهی شده 300 تومان یارانه پرداخت می‌کند.

مبصر اظهار امیدواری کرد که با اعلام یارانه بذر گندم در روزهای آینده، وضعیت تولیدکنندگان بذر مشخص شود.

وی درباره بهبود کمیت و کیفیت سیستم‌های فرآوری بذر نیز تصریح کرد: تا دو سال آینده به کمک مرکز توسعه و مکانیزاسیون کشاورزی 200 شرکت تولید بذر غلات به ماشین‌های جداساز ثقلی مجهز می‌شود که باعث بهبود کیفیت بذرهای تولیدی و کشت و کار می‌شود.

مبصر درباره کشت بذر جو نیز در استان‌های کشور نیز یادآور شد: برنامه کشت 15 هزار هکتار بذر جو را برای امسال داریم و پیش بینی می‌کنیم از این سطح، 40 هزار تن بذر جو در طبقات مختلف تولید شود.

وی تأکید کرد: قیمت بذر جو تابعی از قیمت دانه جو در بازار است و از این رو دارای نوساناتی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید