Iranian Agriculture News Agency

نهمین جشنواره ملی آش ایرانی به شهریورماه موکول شد

نهمین جشنواره ملی آش ایرانی که در بهار هر سال برگزار می‌شد، امسال با کمی تأخیر در شهریورماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، جشنواره ملی آش ایرانی از سال 1384 به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در سطح کشور برای ترویج فرهنگ غذایی صحیح و با شعار "غذای ایرانی خوراک جهانی" در سطح ملی در شهر زنجان برگزار می‌شود.

این جشنواره تاکنون در 9 دوره برگزار شده و یکی از جشنواره‌های ثابت فرهنگی در سطح کشور شده است که مورد استقبال گردشگران، مسافران و شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

نهمین جشنواره ملی آش ایرانی طبق روال سال‌های گذشته در سطح ملی و در بخش‌های پخت آش‌های محلی مناطق مختلف کشور، سوغات محلی استان‌های کشور، صنایع دستی استان‌های مختلف کشور، شب فرهنگی استان‌ها، برنامه موسیقی سنتی و آیینی استان‌ها، سیاه‌چادر و الگوهای سنتی معیشت اقوام ایرانی، پخت آش‌های محلی استان‌ها به‌صورت رقابتی و مورد داوری قرار گرفتن آنها و انتخاب برترین‌ها برگزار می‌شود.

هر استان در این جشنواره، با یک گروه سه نفری شرکت می‌کند، تمامی اعضای گروه بایستی کارت سلامت معتبر همراه داشته باشند، داشتن پوشش محلی استان‌ها برای شرکت‌کنندگان الزامی است، رعایت کلیه موازین اخلاقی و اسلامی برای شرکت‌کنندگان الزامی است، ارائه محصولات محلی با رعایت نکات بهداشتی در ارتباط با آش در غرفه بلامانع است، استفاده از انواع سبزی و تره کوهی در آش پخته‌شده از امتیاز برخوردار است، اقامت و غذا برای هر غرفه به تعداد سه نفر به عهده جشنواره بوده، همچنین تهیه کلیه امکانات پخت و پز و دیگر ملزومات به عهده شرکت‌کنندگان بوده و دبیرخانه تعهدی در این باره ندارد.

آش‌ها و مثل‌ها:

- صنار بده آش، به همین خیال باش

- هر یرده آشده، او یرده باشده

- قیز جاهازی تورش آشی دی، هر نه توکرسن آلار (جهیزیه عروس مثل آش ترش می‌مونه، هرچه بریزی می‌خرن)

- هرچقدر پول بدی همون قدر آش میخوری

- آش کشک خالته، بخوری پاته، نخوری باته

- موش تو آش انداختن

- قاشق نداره آش بخوره

علاقه‌مندان به شرکت در نهمین جشنواره ملی آش ایرانی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مردادماه به سایت http://www.ash-irani.ir مراجعه کنند./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

F-940312-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید