Iranian Agriculture News Agency

هفته جهاد کشاورزی را غنیمت بدانیم

داود حیدرلکی

ایران نخستین کشور دنیاست که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیده‌ است و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و آبیاری و پرورش دام مشغول شده‌ است. در قرن اول پیش از میلاد ایرانی‌ها همه درختان میوه‌ای که در یونان کشت می‌شده (به استثنای زیتون) کشت می‌کرده‌اند.

بدون شک بخش کشاورزی در کشور ما که از دیر باز نقشی مهم در اقتصاد داشته است هم اینک نیز همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. این بخش در عرصه های تولید محصولات زراعی ، باغی ، دام و طیور ، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی وابسته حدود 15 درصد تولید ملی کشور را در اختیار داشته و مستقیم و غیر مســـتقیم حدود پنج میلیون نفر از جمله 5/3 میلیون نفر کشاورز را که با احتساب خانوار هایشان 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، شاغل نموده است.

در حال حاضر این بخش با تامین 85 درصد نیازهای غذائی و 90 درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشـاورزی و دارا بودن 25 درصد سهم صادرات غیر نفتی و درصد بالایی از اشتغال کشور نقش تعیین کننده ای در اقتصاد دارد.

بررسی ها و آمار تولیدات بخش کشاورزی نشان می دهد که ایران در برخی از محصولات رتبه های بسیار خوبی در عرصه جهانی داشته و این نکته پیشرفت کشور را در زمینه این تولیدات در سالهای اخیر نشان می دهد، به طوری که طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی د ر سال 1393 خورشیدی ایران رتبه یک را در تولید: زعفران، پسته، خاویار، زرشک، میوه توتی انار،رتبه ۲ را در تولید: زرد آلو، خرما، رتبه ۳ را در تولید: هندوانه، گیلاس، طالبی، سیب، خیار، رتبه ۴ را در تولید: گوسفند، میوه جات، به، پشم، بادام، گردو، رتبه ۵ را در تولید: سبزیجات، رازیانه، نخود،رتبه ۶ را در تولید: آجیل، شیر گاو، گوجه فرنگی،رتبه ۷ را در تولید: انگور، پیاز، آلبالو، کیوی و شیر گوسفند.

رتبه ۸ را در تولید: ادویه جات، هلو، نارنگی، لیمو (زرد و سبز)، پرتقال، شیر بز، کدو، کدو تنبل، خرچه (میوه‌ای که در آذربایجان غربی می‌روید) رتبه ۹ را در تولید: عدس، رتبه ۱۰ را در تولید خرمالو، چای و عسل به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر در گزارش وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد آمار ها از رشد نسبتا مناسب برخی از پارامترهای اقتصادی مهم حکایت دارد به گونه ای که تراز منفی تجاری غذایی کشور از ۸ میلیارد دلار به ۵.۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است،ارزش صادرات مواد غذایی به میزان 27 درصد افزایش داشته است،ذخائر استراتژیک محصولات راهبردی افزایش داشته است.

بخش کشاورزی و منابع طبیعی در ایران از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، تامل در این ویژگی‌ها هر سیاستگذار منصفی را نسبت به توجه بیش از پیش به این بخش و اولویت بخشیدن به آن و انجام اصلاحات در رویکردهای اقتصاد کلان کشور به نفع آن بر می انگیزد، این خصیصه‌ها شامل (نقش کشاورزی در امنیت ملی) قابلیت ممتاز بخش کشاورزی در اشتغال زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم (پتانسیل این بخش در تحقق توسعه فقرزدا و عدالت محور) زودبازده تر بودن و سرمایه گذاری و بالاتر بودن بهره‌وری سرمایه در این بخش)، (قابلیت پیوند بخش کشاورزی و منابع طبیعی با بخش خدمات و صنعت) ارائه کارکردهای چندگانه اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی) (کنترل مهاجرت) (مزیت نسبی جهانی) (اهمیت ایدئولوژیک کشاورزی) است با وجود تمامی این مزیت‌ها موقعیت استراتژیک بخش کشاورزی به عنوان مهم ترین متولی تامین غذای جامعه ایران نقش واقعی این بخش در آمارهای ملی محاسبه نشده و ارقام کنونی مربوط به نقش بخش مذکور در تولید ناخالص داخلی کمتر از حد واقعی است.

توجه به اهمیت این بخش و تاثیری که می تواند در بهبود اقتصاد کشور و همچنین افزایش امنیت غذایی و ملی داشته باشد، اقتضا می کند تا در مناسبت های مهمی همچون هفته جهاد کشاورزی اقدامات و برنامه های اساسی و همچنین دستاوردها و فعالیت های این بخش به سمع و نظر مسئولین و مردم برسد تا از این طریق ضمن انعکاس این فعالیت ها زمینه جذب سرمایه و رفع مشکلات این بخش در جامعه با تبیین واقعیت های موجود فراهم شود.

لذا باید با یک عزم جدی تمامی زیر بخش های تخصصی و همچنین سازمان ها و تشکل های مرتبط با این بخش در طول هفته جهاد کشاورزی به طور فعال رویدادها ،قابلیت ها و پتانسیل های این بخش را برای مردم تبیین کنند که در این فرایند نقش روابط عمومی ها بسیار بارز بوده و باید با یک نقشه راه و برنامه مدون اقدام به اطلاع رسانی و ارائه دستاوردها و ایجاد فضای عمومی در جامعه نسبت به بخش کشاورزی کنند تا از این طریق ضمن تبیین نقش بخش در ایجاد خود اتکایی اقتصادی و امنیت غذایی و ایجاد زمینه هم دلی و همزبانی نمایانگر فعالیت هایی باشند که در بخش کشاورزی صورت می گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید