Iranian Agriculture News Agency

تلاش فائو در پیشگیری و کاهش فعالیت 100 میلیون کودک کار کشاورزی

فائو درگیر طرح‌های بزرگ بین‌المللی ازجمله روز جهانی علیه کودک کار به‌منظور بالا بردن آگاهی با اولویت ریشه‌کن کردن کار کودکان در کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عمده فعالیت کودکان کار در بخش کشاورزی است و حدود 100 میلیون دختر و پسر در بخش‌های زراعت، علوم دامی، جنگلداری، ماهیگیری و آبزی‌پروری ساعات طولانی مشغول به کار هستند و با خطرات شغلی متعددی روبه‌رو می‌شوند.

کار کردن کودکان نقض آشکار حقوق آنها است؛ به عبارتی به خطر انداختن سلامت و لطمه زدن به تحصیلات کودکان خود مانعی برای توسعه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی است. در همین راستا فائو به‌دنبال رسیدگی به علل ریشه‌ای این موضوع مانند فقر در مناطق روستایی و عدم حمایت اجتماعی است.

فعالیتی که برای سن کودک نامناسب و بر روند تحصیلی وی تأثیرگذار باشد و سلامت کودک را به خطر بیندازد، باعث نقض حقوق کودکان می‌شود و فائو از آن به نام Child labour نام برده است و تأکید می‌کند هر کاری که توسط کودکان انجام می‌شود، به این نام خوانده نمی‌شود، بلکه باید شرایط ذکرشده را داشته باشد.

برخی فعالیت‌ها می‌تواند به کودکان در جهت به‌دست آوردن مهارت‌های مهم امرارمعاش، کمک به بقاء و امنیت غذایی آنها یاری برساند. حال آنکه بیشتر کارهایی که کودکان در بخش کشاورزی انجام می‌دهند متناسب با سن آنها نیست و در بیشتر مواقع با تحصیل آنها تداخل دارد و می‌تواند به آنها آسیب بزند.

برای مثال، کودکی که زیر سن اشتغال است و برای نگهداری یک گله گاو استخدام می‌شود یا کودکی که مسئول استفاده از آفت‌کش‌ها است یا کودکی که در تمام طول شب روی یک قایق ماهیگیری کار می‌کند، برای رفتن به مدرسه در روز آینده بیش از حد خسته است و این کودکان، "کودکان کار" نامیده می‌شوند.

کودکان کار، خود، خانواده‌ها و جامعه‌شان را درگیر چرخه فقر می‌کنند، چون بدون ادامه تحصیل این دختران و پسران فقیر باقی خواهند ماند.

در گزارش فائو آمده است که شیوع کودکان کار در بخش کشاورزی نقض اصول کار مناسب و معقول است و تداوم فقر، رسیدن به امنیت غذایی پایدار و پایان دادن به گرسنگی را تضعیف می‌کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سال 2007 با همکاری سازمان بین‌المللی کار ILD، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی IFAD، مؤسسه بین‌المللی تحقیقاتی سیاست‌های غذایی IFPRI و از طریق یک مشارکت بین‌المللی برای رسیدگی به علت‌های ریشه‌ای کار کودکان در کشاورزی فعالیت می‌کند.

فعالیت‌های صورت‌گرفته در حمایت از عدم فعالیت کودکان کار در کشاورزی:

- به اشتراک‌گذاری دانش و ظرفیت‌سازی

کاری که کودکان در کشاورزی انجام می‌دهند، بیشتر نامرئی است، چون اطلاعات موجود درباره فعالیت دختران و پسرانی که درگیر هستند و همچنین خطرات مرتبط با آنها محدود است.

فائو برای ترویج بیشتر دانش کودکان کار فعال در گرایش‌های مختلف کشاورزی در تمامی کشورها تلاش می‌کند.

این سازمان همچنین تلاش می‌کند با غلبه بر محدودیت‌های تولید محصولات کشاورزی، میزان تقاضا برای کودکان کار را کم کند و در نهایت با ترویج و تصویب شیوه‌های کشاورزی ایمن، خطرات شغلی را کاهش دهد.

- ارائه پشتیبانی در سطح کشوری و منطقه‌ای

کار کودکان در کشاورزی چالشی است که فائو می‌خواهد با حمایت از دولت‌ها، اطمینان حاصل کند که مسائل کودکان کار در سیاست‌ها و استراتژی‌های توسعه کشاورزی ملی دخیل است؛ همچنین با یک اقدام هماهنگ، تعهدات ملی و منطقه‌ای به اجرا درآید.

- ترویج اقدام جهانی

فائو درگیر طرح‌های بزرگ بین‌المللی ازجمله روز جهانی علیه کار کودکان به‌منظور بالا بردن آگاهی با اولویت ریشه‌کن کردن کار کودکان در کشاورزی است. فائو در صدد افزایش توجه به مسائل کودکان کار در سطح جهانی است.

لازم به ذکر است، 12 ژوئن مصادف با 22 خردادماه (آدینه هفته جاری) روزی است که به‌عنوان روز جهانی مبارزه علیه کار کودک شناخته می‌شود./

مترجم و خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

V-940320-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید