Iranian Agriculture News Agency

محدودیت به جای ممنوعیت؛ ما حرف عجیب و غریبی نمی زنیم

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست تشویق تولیدکنندگان محصولات و فرآورده های سلامت محور تداوم می یابد و از تبلیغات کالاهای آسیب رسان جلوگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بر کاهش عوامل توسعه بیماری های غیر واگیر دار تاکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در این خصوص حساسیت های ویژه ای دارد و چنانچه بر اسناد سلامت آنها و برخی کشورهای پیشرفته تمرکز شود چند عامل تاثیر گذار برای توسعه بیماریه ا مشاهده خواهد شد که مصرف الکل و دخانیات در صدر، عدم تحرک، شیوه زندگی و تغذیه در مراحل بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به عوامل دیگری مثل آلودگی هوا و استرس در ایجاد بیماری های غیر واگیر، افزود: باید تلاش کنیم کشور به گونه ای مدیریت شود که استرس های موجود جای خود را به آرامش دهد و برنامه هایی داشته باشیم که اشاعه شادابی نماید.

دیناروند ضمن انتقاد از عدم تحرک موجود در کشور گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا برنامه ریزی کرده اند و میانگین عدم تحرک را کاهش داده اند، لذا باید در جهت اصلاح این مسئله جدی باشیم.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به تغییر در سبک زندگی و تغذیه اشاره کرد و گفت: باور همه این است و دریافته اند که چربی، نمک و شکر بیش از حد مضر است و برنامه هایی نیز در صدد کاهش آنها از قبل آغاز شده و مصمم هستیم که سرعت این برنامه ها را افزایش دهیم.

دیناروند در تشریح رویکردهای موجود برای کاهش مواد آسیب رسان به سلامت در محصولات غذایی نیز تصریح کرد: اگر نخواهیم آزموده ها را دوباره بیازماییم در دنیا برای این مسائل چند راه حل در نظر گرفته اند که یکی از آنها ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت است و نه ممنوعیت تولید. روش دیگر تشویق محصولاتی است که توانسته اند خود را اصلاح و مصداق های سلامتی فراورده هایشان را افزایش دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو راه سوم این امر را افزایش مالیات بر کالاهایی دانست که تحت هر نامی، برند و عنوانی سلامت جامعه را تهدید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما حرف عجیب و غریبی نمی زنیم؛ اینها روش هایی است که تمام دنیا با آن سیاست های خود را پیش می برند، اذعان داشت: اگر چه سیاست ما بیشتر به سمت تشویق است و آن را راه میانبری برای توسعه سلامت محوری محصولات برمی شماریم، اما مبنی بر همین مصداق های بین المللی فعالیت می کنیم، لذا بجای اینکه برای محصولات آسیب رسان ممنوعیت لحاظ کنیم، برایشان محدودیت ایجاد می کنیم.

وی در پایان سخنانش در جهت تشویق کالاهای سلامت محور به صدا و سیما پیشنهاد کرد: مبلغی از درآمد کسب شده از حوزه تبلیغات این محصولات را به برنامه های اشاعه دهنده زندگی و تغذیه سالم و یا آموزش و تشویق به تحرک اختصاص دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید