Iranian Agriculture News Agency

98 میلیون کودک کار، کارگران بخش کشاورزی هستند

تعداد دختران کار در بخش کشاورزی 40 درصد و پسران کار 25 درصد از سال 2000 کاهش یافته است، با این حال 98 میلیون نفر (60 درصد) از کودکان کار در بخش کشاورزی فعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)ف بر اساس آمار سازمان بین‌المللی کار (ILO) در بسیاری از کشورها کار کودکان در فعالیت‌های کشاورزی به یک معضل تبدیل شده است تا آنجا که در سراسر جهان 60 درصد کودکان کار در گروه سنی پنج تا 17 ساله در کشاورزی و در فعالیت‌های مزارع، ماهیگیری، آبزی‌پروری، جنگل‌داری و دام مشغول به کار هستند و بیش از 98 میلیون دختر و پسر را شامل می‌شوند.

کودکان کار این بخش، بسیار زودتر از سایر بخش‌ها و در سن پنج تا هفت سالگی وارد کار می‌شوند. کشاورزی از سه فعالیت خطرناک منجر به مرگ، تصادفات غیرکشنده و بیماری‌های شغلی است و 59 درصد کودکان پنج تا 17 سال در معرض خطر در این بخش فعالیت می‌کنند.

فقر، عامل اصلی کار کودکان در کشاورزی

به گزارش سازمان بین‌المللی کار، فقر عامل اصلی کار کودکان در کشاورزی است و در کنار آن می‌توان دسترسی محدود به آموزش باکیفیت، تکنولوژی نامناسب کشاورزی، عدم دسترسی به نیروی کار بالغ، ریسک‌ها و خطرات بالا و نگرش سنتی نسبت به مشارکت کودکان در فعالیت‌های کشاورزی را از دیگر عوامل کار کودکان در کشاورزی دانست.

مشارکت کودکان در مزارع کشاورزی خانوادگی، شیلات در مقیاس کوچک و پرورش دام در صورت خطرناک نبودن این فعالیت‌ها می‌تواند به‌عنوان انتقال مهارت و تأمین امنیت غذایی کودکان مثبت باشد، اما آسیب نرسیدن به کودکان و توجه به وظایف سبکی که بدون آسیب رسیدن به تحصیل، سلامت و شخصیت کودکان بر اساس ساعت، شرایط کاری و سن کودکان به آنها سپرده می‌شود، حائز اهمیت است.

سرعت حذف کار کودکان در بخش کشاورزی بسیار کند است؛ جنسیت، سن و هنجارهای فرهنگی در نوع کاری که توسط دختران و پسران انجام می‌شود و تعداد ساعات کاری‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است و متأسفانه در بسیاری موراد دختران بیشتر از پسران کار کرده و زمان کمتری را برای تحصیل دارند.

مشارکت بین‌المللی برای همکاری در موضوع کار کودکان در کشاورزی یک ابتکار جهانی است که با گردهمایی فائو (FAO)، سازمان بین المللی کار (ILO)، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD) و فدراسیون اتحادیه‌های کارگران مواد غذایی (IUF) از سال 2007 تشکیل شده است و به حذف کار کودکان در سطح ملی و جهانی به‌عنوان یک اولویت اعتقاد دارد.

باید علت اصلی فعالیت کودکان کار، شناسایی و پرداختن به محدودیت‌هایی که مردم روستایی در تولید محصولات کشاورزی با آن روبه‌رو هستند، مانند: نیروی کافی کار، بهره‌وری پایین، قیمت پایین برای تولیدات آنها، دسترسی نامناسب به زمین‌هایشان، فاصله زیاد با محل تحصیل کودکان و هزینه‌های تحصیل ریشه‌یابی شوند و به حل این معضلات پرداخت شود.

تعداد کودکان کار در سراسر جهان از سال 200 میلیاردی به این سو، یک‌سوم کاهش یافته و از 246 میلیون به 168 میلیون رسیده است و بیش از نیمی از آنها حدود 85 میلیون نفر فعالیت‌های پرخطری را انجام می‌دهند که این تعداد نیز نسبت به 171 میلیون نفر در سال 2000 کاهش یافته است و همچنین تعداد دختران کار در بخش کشاورزی 40 درصد و پسران کار 52 درصد از سال 2000 کاهش یافته است؛ با این حال، همچنان 98 میلیون نفر (60 درصد) از کودکان کار در بخش کشاورزی فعال هستند که نمی‌توان آن را نیز نادیده انگاشت./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940327-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید