Iranian Agriculture News Agency

معدوم‌سازی 4000 مرغ مبتلا به آنفلوآنزا/ اعلام پاکی مازندران از آنفلوآنزای پرندگان زود است

در حالی که باید مدتی 21 روزه برای اعلام پاک بودن منطقه‌ای از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بگذرد، اما از آنجا که فقط دو هفته از وقوع این ویروس گذشته است، هنوز زود است که استان را از ویروس پاک اعلام کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره آخرین وضعیت روستاهای آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: حدود شش روستا در استان مازندران پاک‌سازی و ضدعفونی شده و وضعیت این بیماری در استان تحت کنترل است.

دلاور حیدرپور افزود: عاملی که ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در استان باعث شده، هنوز مشخص نیست، اما با توجه به اینکه در زمستان هیچ‌یک از آزمایش‌ها مثبت نبود، مهاجرت پرندگان می‌تواند عاملی برای وقوع این بیماری باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که برای پاک بودن یک منطقه لازم است حداقل 21 روز از آخرین نمونه‌برداری گذشته باشد، نمی‌توان پاک بودن منطقه را گزارش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران ادامه داد: تاکنون دو هفته از وقوع نخستین گزارش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغ‌های بومی شش روستای استان مازندران می‌گذرد و اقدامات امنیتی شدیدی در منطقه حاکم است.

حیدرپور تصریح کرد: حمل و نقل مرغ زنده ممنوع است و علاوه بر آن، هیچ فرآورده خام دامی بدون نظارت جابه‌جا نمی‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون حدود چهارهزار مرغ بومی در استان مازندران که مبتلا به آنلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، توسط دامپزشکی جمع‌آوری و معدوم شده است.

حیدرپور تأکید کرد: مرغداری‌های صنعتی به هیچ عنوان مبتلا به ویروس فوق نشده و نیستند و شایعاتی مبنی بر ابتلای دو واحد مرغ صنعتی به این ویروس مطرود است.

گفتنی است، سازمان دامپزشکی کشور اقدام برای عملیات پاک‌سازی و ضدعفونی از مناطقی که نتایج آزمایش‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5N1 تشخیص داده شده بود را آنجا داد و از آنجا که بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده به‌عنوان مهم‌ترین منبع شیوع بیماری مطرح است، از مردم تقاضا کرد که از خرید پرندگان خودداری کرده و واحدهای پرورش طیور صنعتی نیز با تشدید ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نیز از سوی این سازمان روبه‌رو شدند.

لازم به ذکر است، سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که مصرف گوشت و تخم‌مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد.

کم‌آبی 100 هکتار از اراضی برنج‌کاری مازندران را از بین برد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره وضعیت برنج نیز اظهار داشت: حدود 300 هکتار از اراضی برنجکاری کشور که زیر سد شهیدرجائی هستند، از لحاظ آب دارای مشکل است که 100 هکتار آسیب کامل دیده و 200 هکتار مابقی نیز تحت تنش شدید آبی است.

وی همچنین گفت: در استان مازندران در برخی مناطق، خوشه‌دهی برنج در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم تیرماه شاهد نخستین برداشت شالی برنج باشیم.

حیدرپور در پایان افزود: در برخی مناطق سردتر نیز نشاءکاری در حال انجام است و مناطقی که گندم و کلزای آنها برداشت شده، به زیر کشت برنج رفته است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940330-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید