Iranian Agriculture News Agency

سوء تغذیه در کره شمالی به مرز فاجعه رسید/ ابتلای یک سوم کودکان کره شمالی به راشیتیسم

برنامه جهانی غذا اعلام کرد این نهاد برای کمک‌رسانی به مردم کره شمالی که از سوءتغذیه رنج می برند، از منابع مالی کافی برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از خبرگزاری فرانسه از سئول، کره شمالی هفته گذشته اعلام کرده بود بدترین خشکسالی صد سال گذشته را تجربه می کند که به ویژه تأثیر مخربی بر کشت برنج و گندم داشته است.

جان علی‌یف معاون مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در آسیا با ارسال رایانامه‌ای به خبرگزاری فرانسه خاطر نشان کرد: تنها 55 درصد نیازهای مالی برای کمک‌رسانی به کره شمالی تأمین شده است و این نهاد تنها می تواند به نیمی از یک میلیون و هشتصد هزار زن و کودک نیازمند کمک کند.

وی با ابراز تأسف گفت: «با توجه به خشکسالی و پیامدهای آن، این مشکلات مالی واقعا بدموقعی ایجاد شده است».

وی افزود پم حداقل به 28 میلیون دلار (24 میلیون و 700 هزار یورو) دیگر برای کمک رسانی به مردم کره شمالی نیاز دارد.

این مسئول سازمان ملل تصریح کرد: «دسترسی به منابع مالی برای جلوگیری از افزایش سوءتغذیه در کره شمالی از اهمیت حیاتی برخوردار است و ما نیاز فوری به پول داریم».

بارش باران در چند روز اخیر تا حدی وضعیت را در برخی مناطق کره شمالی بهبود بخشیده اما کافی نبوده است..

خبرگزاری رسمی کی سی ان ای به نقل از سیم میونگ اوک معاون رئیس سازمان هواشناسی کره شمالی اعلام کرد در استان‌های هوانگ‌هائهHwanghae جنوبی و شمالی در فاصله یازدهم تا بیست و دوم ژوئن باران زیادی بارید اما خشکسالی همچنان ویرانی به بار می آورد.

وی افزود: «گردبادی که در حال حاضر بر فراز شمال غربی اقیانوس آرام در جریان است و شرق آسیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد، به علت ال نینو تشدید نخواهد شد و فصل باران احتمالا دیرتر فرا خواهد رسید و شدت کمتری خواهد داشت».

بنا بر اعلام برنامه جهانی غذا، برداشت‌های پیش از موعد گندم و جو نشان می دهد میزان محصول تا چه حد کاهش یافته است.

کره شمالی که اقتصاد و کشاورزی آن پس از دهه‌ها مدیریت فاجعه‌بار و تخصیص منابع به برنامه هسته‌ای روند رو به نابودی را طی می کند، در نیمه دوم سال‌های 90 قحطی مرگباری را تجربه کرد.

صدها هزار نفر در آن سال‌ها از گرسنگی جان خود را از دست دادند.

سازمان ملل می گوید نزدیک به یک سوم کودکان کره شمالی راشیتیسم دارند.

وزارت وحدت کره جنوبی خاطر نشان کرد با این حال، اجرای اصلاحاتی توانست محصول و زندگی روزمره کشاورزان در کره شمالی را بهبود ببخشد.

تولید کشاورزی کره شمالی با این اصلاحات، سال گذشته به رغم خشکسالی شدید احتمالا تنها 10 هزار تن کاهش یافته و به چهار میلیون و هشتصد هزار تن رسیده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به کشاورزان اجازه دادهاست 30 درصد سهم محصول خود را برای خود نگه دارند. در سال 2014، این سهم به 60 درصد افزایش یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید