Iranian Agriculture News Agency

استان خوزستان، میزبان نخستین کشت تحقیقی - ترویجی گیاه کینوا

نخستین کشت تحقیقی - ترویجی گیاه کینوا سال جاری در استان خوزستان اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران و مجری طرح ملی پروژه‌های کینوا امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تحقیقات گسترده‌ای که روی گیاه کینوا انجام شده است، از اجرای نخستین کشت تحقیقی - ترویجی این گیاه در استان خوزستان خبر داد.

نیازعلی سپهوند با بیان اینکه گیاه کینوا، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است و مناسب برای کشت در شرایط کنونی رویارویی با بحران آب است، میزان برداشت آن در هکتار را با توجه به شرایط کشت دو تا شش تن اعلام کرد.

وی استان خوزستان را یکی از قطب‌های اصلی کشت و تولید کینوا عنوان کرد و افزود: کاشت این محصول در پاییز سال جاری انجام می‌پذیرد و در ماه‌های اسفند و فروردین برداشت خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، مراکز اصلی کشت این گیاه را در آمریکای جنوبی و کشورهای بولیوی و پرو اعلام کرد و اظهار داشت: کینوا با دارا بودن خصوصیات برجسته در صورت توسعه کشت می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای غذایی مردم در کنار برنج، نان و حبوبات باشد و از آنجا که پروتئین بالایی دارد، می‌تواند بخش گسترده‌ای از عناصر غذایی و اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تأمین کند.

گفتنی است، کینوا گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش‌هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا3 است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد و اکنون نیز در آمریکای جنوبی در سطح وسیعی در حال کشت است./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940406-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید