Iranian Agriculture News Agency

اصلاح نژاد مرغ آرین، راهی برای خودکفایی/ نژاد مرغ آرین می‌تواند با "راس" رقابت کند

در صورت سرمایه‌گذاری برای اصلاح نژاد مرغ آرین، خودکفایی برای تولید جوجه یک‌روزه و گوشتی کشور تسهیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره امکان احیای نژاد مرغ آرین در کشور به شرط تأمین اعتبار گفت: مجتمع لاین آرین از لحاظ اصلاح نژادی در حال حاضر امکانات زیادی ندارد و اعتبارات آن تنها صرف هزینه های جاری می‌شود.

حمید ورناصری افزود: اگر لاین آرین نوسازی و بهسازی شود، قطعاً خواهد توانست کل نیاز کشور به اجداد و مادر را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: این بخش سال‌ها است فاقد اعتبارات برای اصلاح است و در صورت مساعدت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خواهد توانست انحصار واردات نژاد راس انگلستان را بشکند.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد ادامه داد: نژاد لاین آرین قابل رقابت با سایر نژادها و حتی نژاد راسی است که از انگلستان وارد می‌شود.

ورناصری تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را با همکاری شرکت‌های زیرمجموعه انجام خواهد داد تا بتواند دوباره این نژاد را احیا کند.

وی یادآور شد: برای نوسازی و احیای این نژاد، اعتبارات خاصی نیاز است که در صورت تأمین و کمک مجلس، انقلاب بزرگی در این بخش به‌وجود خواهد آمد.

ورناصری به میزان اعتبار مورد نیاز برای احیای این نژاد اشاره نکرد.

سرمایه‌گذاری برای نژاد آرین، انحصار را از بین می‌برد

وی تأکید کرد: با توجه به خصوصیات این نژاد و بومی بودن آن برای شرایط کشورمان می‌توانیم برای خودکفایی در تولید جوجه یک‌روزه گوشتی گام برداریم.

ورناصری اظهار داشت: این شرکت مسئولیت مستقیم فعالیت‌های اصلاح نژادی آرین را بر عهده دارد و امید می‌رود که هرچه سریع‌تر بودجه مناسب برای این فعالیت‌ها فراهم شود.

لازم به ذکر است، عصر امروز قرار است چند تن از نمایندگان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی موضوع وضعیت واردات اجداد جوجه‌های یک‌روزه و سرمایه‌گذاری در مرکز مرغ لاین بابل‌کنار را بررسی کنند تا در صورت مساعدت مجلس، اعتباری برای اصلاح نژاد و بهسازی این لاین ایرانی که جزو یکی از هشت لاین دنیاست، برداشته شود.

گفتنی است، در حال حاضر نژاد وارداتی به نام راس انگلستان در انحصار سازمان اقتصادی کوثر قرار دارد که در صورت سرمایه‌گذاری در مرکز مرغ لاین بابل‌کنار قدم‌های مؤثری برای خروج از این انحصار و خودکفایی در تولید گوشت مرغ برداشته خواهد شد.

شایان ذکر است، نژاد راس انگلستان در بیش از 22 روز تولید گوشت می‌کند و ضریب تبدیل آن بهتر از مرغ لاین آرین گزارش شده است، اما به اعتقاد کارشناسان این بخش، اگر نژاد مرغ لاین آرین تقویت و احیا شود و اصلاحات لازم برای آن انجام گیرد، توان رقابت با بسیاری نژادها ازجمله راس، کاپ و آربوراکرز را خواهد داشت.

تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دو دست بوده و کشورهای آمریکا، انگلستان، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانه و ایران تنها دارندگان این توانایی هستند./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940430-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید