Iranian Agriculture News Agency

تدبیر در چشم انداز نمایشگاه دام و طیور تبریز

حسن رکنی

معاون وزیر در معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی

خداوند انسان را خلق کرد و به او نعمت‌های فراوان عطا فرمود که اگر شب و روز انسان به پاس نعمت‌های خداوند سجده شکر به جا آورد تنها به قدر و وسع و ظرفیت خویش به انجام وظیفه پرداخته چون او توان شکرگزاری در مقابل نعمت‌های بیکران الهی را ندارد.

امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی و یکی از محورهای اصلی سیاست‌گذاری‌ها در مقیاس ملی و جهانی است و اصلی‌ترین وظیفه حکومت‌ها در قبال مردمشان است. همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم نیاز دارند.

نیک می‌دانیم بخش کشاوزی بر تمام تصمیم‌گیری‌های داخلی و خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار است چرا که اگر کشوری نتواند غذای مورد نیاز خود را تأمین کند حتی اگر در زمینه صنعت و اقتصاد پیشرفته باشد، به‌دلیل وجوه نقطه ضعف اساسی به‌عنوان "نبود امنیت غذایی" در کالبدش، هر آن ممکن است این شکنندگی باعث شود تمام تصمیمات داخلی و خارجی آن کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز مبتنی بر خروج از اقتصاد تک‌محصولی است و مواردی از قبیل کشاورزی می‌تواند اقتصاد ایران را از تک محصولی بودن خارج کند که این موضوع به‌طور حتم یکی از پیش‌زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

نظام‌های ناپایدار کشاورزی، کاهش سطح کیفیت محصولات کشاورزی، تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تغییر اقلیم‌، کاهش منابع آب شیرین و تخریب، محیط زیست ازجمله مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی می‌باشد. مراحل تهیه غذا شامل تولید، فرآوری، توزیع و مصرف به صورت یک زنجیره در هم تنیده است و چنانچه هر یک از این اجزاء دچار نقص یا کمبود شود، دیگر قسمت‌ها نیز از آن متأثر خواهد شد و به‌طور کلی سلامت نهایی غذا مستلزم تأمین سلامت همه این اجزاست.

تولیدکنندگان محصولات دام و طیور سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی، ارزش افزوده و ایجاد اشتغال به عهده دارند، رشد جمعیت و نیاز روزافزون جوامع بشری به غذا از یک سو و ظرفیت بسیار بالای صنعت دام و طیور در کشور از سوی دیگر لزوم اتخاذ تدابیر ویژه جهت حضور رقابتی پایدار در بازارهای جهانی را بیش از پیش ضروری نموده است. برگزاری نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا و کشور عزیزمان به نوعی پاسخگویی به این درخواست جوامع محسوب می‌گردد.

سیزدهمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در تبریز به عنوان رویداد تخصصی و حرفه‌ای کشور می‌تواند توانمندی‌ها و خودباوری‌ ملی را شناسایی، معرفی و تقویت نماید و بستر مناسبی را در توسعه صادرات محصولات، خدمات و نیز جذب مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی با بهره‌گیری از دانش و تجارب موفق دیگر کشورها پدید آورد.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از نقش برجسته و مهم برگزار کنندگان این رخداد، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، حمایت‌گران و فعالان صنعت تقدیر به عمل آورم./

خبرگزاری کشاورزی ایران: این نمایشگاه زیر نظر شرکت نمایشگاهی سان صفا از 30 تیرماه تا 2 مرداد ماه جاری از ساعت 16:30 تا 21:30 برای بازدید علاقمندان دایر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید