Iranian Agriculture News Agency

شهرداری، قوه قضاییه و شرکت گاز نیست!

اتحادیه بارفروشان مالک اعیانی میدان مرکزی میوه و تره‌بار است و شهرداری که سرقفلی این زمین‌ها را پیش از این واگذار کرده است، نمی‌تواند برای اداره میدان و همچنین دخل و تصرف در آن تصمیم‌گیری کند، چه برسد به آنکه اقدام به انتشار قبض گاز کرده یا به جای قوه قضاییه، رأی صادر کند.

سخنگوی اتحادیه بارفروشان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) پیرو جوابیه‌ای که سازمان میادین میوه و تره‌بار برای انتشار خبر حجره‌داران از سازمان میوه و تره‌بار ناراضی هستند، صادر کرد، گفت: اینکه مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گمان می‌کنند که فعالان اتحادیه از اشراف کافی به قانون برخوردار نیست، بر چه اساس و با چه شواهدی چنین شبهه‌ای وارد می‌کنند!

بیژن حاج‌محمدرضا افزود: طبق قانون، زمین میدان مرکزی میوه و تره‌بار در اختیار شهرداری تهران است و اتحادیه بارفروشان مالک اعیانی آن است؛ لذا تنها زمین میدان مرکزی در اجاره شهرداری قرار دارد و مالک اعیانی می‌تواند برای تمام مسائل خارجی میدان تصمیم‌گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه سازمان میادین میوه و تره‌بار تنها سرقفلی میدان مرکزی را واگذار کرده است، اما به طرق مختلف در اداره میدان دخالت می‌کند، در حالی که اتحادیه بارفروشان، وظیفه اداره میدان مرکزی را در اختیار دارد.

حاج‌محمدرضا ادامه داد: همان‌طور که اصناف مختلف در بازار بزرگ تهران اداره‌کننده بازار هستند و شهرداری به‌عنوان مالک زمین اجازه دخل و تصرف در چگونگی اداره بازار بزرگ تهران را ندارد، میدان مرکزی میوه و تره‌بار نیز در اختیار این اتحادیه بوده و نباید شهرداری در اداره آن دخالت کند؛ این در حالی است که در مسائل جزئی و کلان، بارها دخالت کرده و اجازه ورود به اتحادیه را نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: صدور قبض مصرف گاز به شکل قانونی و در همه ایران توسط اداره شرکت گاز در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. بر چه اساس و با کدام قانون سازمان میادین اقدام به انتشار قبض گاز کرده و فعالان میدان مرکزی را ناگزیر به پرداخت آن می‌کند؟

سخنگوی اتحادیه بارفروشان یادآور شد: فعالان میدان مرکزی باید در قبال گاز مصرفی خود به اداره شرکت گاز پاسخگو باشند، نه شهرداری!

حاج‌محمدرضا تأکید کرد: در جوابیه ارسالی این سازمان آمده است: تعرفه‌ای که در ورودی‌های سازمان میادین از خودروهای سنگین اعم از وانت تا تریلی گرفته می‌شود، برای نگهداری و پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز است. بنابراین باید پرسید اگر این تعرفه‌ها صرف تأمین هزینه‌های آب و برق می‌شود، چرا باید غرفه‌داران دوباره قبض آب و برق پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: در جای‌جای میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، کیوسک‌هایی نصب شده است که به طرق مختلف، اخلال در کار فعالان حوزه است. کیوسک‌هایی که از سوی شهرداری برای فروش پلاستیک، نایلون‌های زباله و چنین اقلامی به‌وجود آمده است.

حاج‌محمدرضا همچنین گفت: هرچند درآمدزایی از میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای سازمان میادین نمی‌توان زیر سؤال برد، اما حضور بیش از اندازه کیوسک‌ها، اخلال در کار فعالان بازار و حمل و نقل و تخلیه بار محسوب می‌شود.

میدان مرکزی تره‌بار، نه عطاری است و نه ماهی‌فروشی!

سخنگوی اتحادیه بارفروشان افزود: فضای میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای بارفروشان تعبیه شده است، در حالی که سازمان میادین بخشی از این فضا را به عطاران و بخش دیگری را نیز به ماهی‌فروشان اختصاص داده است.

وی ادامه داد: وارد کردن اصناف مختلف در میدان مرکزی تره‌بار که از گذشته در اختیار صنف میوه‌فروشان بوده، بر کدام مبنای قانون شکل گرفته است و آیا پیش از آنکه چنین تصمیمی اجرایی شود، از اتحادیه بارفروشان به‌عنوان اداره‌کننده میدان مشورت گرفته شده است؟

شهرداری، قوه قضاییه نیست

حاج‌محمدرضا تصریح کرد: این اتحادیه ضمن آنکه برای تمامی اعضای خود به‌عنوان کسبه فعال در بازار احترام قائل است، اما احتمال تخلف از سوی برخی اعضا را رد نمی‌کند؛ با این وجود، معتقدیم اگر تخلفی توسط صنف بارفروشان صورت گیرد که قابل پیگیری در محاکم قضایی باشد، شهرداری به‌عنوان شاکی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و پس از دعوی، قوه قضاییه برای متخلفان حکم را صادر و سپس اجرا کند.

وی یادآور شد: طبق کدام قانون و با چه ابزار قانونی شهرداری پس از دیدن تخلف برای متخلفان حکم بریده و اجرا می‌کند؟ قضاوت در اختیار قوه قضاییه است و دخالت در امور قضایی توسط شهرداری مطابق قانون نیست./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-940506-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید