Iranian Agriculture News Agency

شهروندان اروپایی ۱۶ درصد مواد غذایی را هدر می‌دهند

مرکز مشترک پژوهش های کمیسیون اروپا اعلام کرد: تحقیقات نشان می دهد، هر یک از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور متوسط سالانه ۱۲۳ کیلوگرم مواد غذایی را هدر می دهند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران به نقل از شین هوا، نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد نزدیک به 80 درصد (برابر با 97 کیلوگرم) از این مواد غذایی که به هدر می رود، مواد غذایی قابل خوردن است. با احتساب این میانگین برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مجموع این رقم در سال به 470 میلیون تن غذا بالغ می شود که می توان از هدر رفتن آنها جلوگیری کرد.

پژوهشگران مرکز مشترک پژوهش های کمیسیون اروپا در این باره اعلام کردند بخش عمده ای از منابع آب و نیتروژنی که به واسطه هدر رفتن مواد غذایی توسط شهروندان اتحادیه اروپا از بین می رود، مربوط به کشورهای انگلیس، هلند، دانمارک، فنلاند، آلمان و رومانی است. لازم به ذکر است الگوی مصرف در این کشورها به علت تفاوت در سبک های زندگی و قدرت خرید مردم، بسیار متفاوت است.

غذای هدر رفته شامل غذایی می شود که در مقیاس خانوارها، و همچنین در مقیاس بخش تامین کننده غذا (مانند رستوران ها، مدارس، دانشگاه ها و غیره) دور انداخته می شود.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد میزان غذای دور ریختنی که از هدر رفتن آن می توان جلوگیری کرد، برای شهروندان اتحادیه اروپا بین 45 تا 153 کیلوگرم در سال است.

به علاوه، سبزیجات، میوه جات و غلات بیش از سایر گروه های مواد غذایی به هدر می روند، زیرا ارزانتر هستند، مهلت استفاده از آنها کوتاه تر است و شهروندان معمولا بیش از نیاز خود اقدام به خرید آنها می کنند.

این پژوهش در پایان تاکید کرد با توجه به محدودیت منابع غذایی در جهان، تنها زمانی می توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد که به شیوه متعادل تر و پایدارتری از منابع غذایی استفاده شود و رفتارهای مصرفی به گونه ای اصلاح شود که هدر رفتن مواد غذایی توسط مصرف کنندگان به حداقل برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید