Iranian Agriculture News Agency

واردات 20 تن بذر پنبه از ترکیه/ آمادگی ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پنبه ایران

در حالی که کشورهای حاشیه دریای خزر برای جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات پنبه خود را متوقف کرده و سرمایه‌گذاری‌های خود در صنایع نساجی و ریسندگی را افزایش داده‌اند شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تولید پنبه در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و سطح زیر کشت پنبه در داخل ایران روند نزولی طی می‌کند.

واردات 20 تن بذر پنبه از ترکیه/ آمادگی ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پنبه ایران
واردات 20 تن بذر پنبه از ترکیه/ آمادگی ترکیه برای سرمایه‌گذاری در پنبه ایران

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر و بزرگان تولیدکننده پنبه نظیر ازبکستان و تاجیکستان، صادرات پنبه خام خود را کاهش داده و با سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع ریسندگی بنا دارند از خام‌فروشی خودداری کنند.

علی‌محمد انصاری افزود: در حالی که ایران به‌علت سیاست‌های سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه خود را به شدت کاهش داده است، کشورهای بزرگ تولیدکننده پنبه که دریافته‌اند از این محصول می‌توانند به‌عنوان یکی از محصولات دارای ارزش افزوده برتر استفاده کنند، صادرات پنبه خام خود را کاهش داده‌اند و به‌زودی تأثیر خود را در تغییرات قیمت پنبه در بازارهای جهانی به جا خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: تاجیکستان که تا سال‌های گذشته فاقد صنایع ریسندگی و نساجی بود، طی سال‌های گذشته با هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی مبدل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع ریسندگی منطقه شده است و بنا دارد با جلوگیری از صادرات پنبه خام، خط صادراتی خود را به صادرات نخ آماده تغییر جهت دهد.

واردات 10 تنی بذر پنبه از ترکیه

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس ادامه داد: از آنجا که ترکیه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین الگوهای تولید و فرآوری پنبه در دنیا شناخته شده است که منسوجات آن به‌عنوان برندهای ملی شناسایی شده‌اند، بذر زودرس و مقاوم به خشکسالی که در مناطق هم‌اقلیم ترکیه زیر کشت درآمده است، به‌صورت پایلوت در منطقه داراب فارس کشت شد.

انصاری تصریح کرد: 20 تن بذر پنبه وارداتی در 500 هکتار از اراضی منطقه به شکل قرنطینه و با نظارت مهندسان کشاورزی زیر کشت رفته است تا در صورت پاسخ‌دهی مناسب، به‌عنوان رقم قالب در همه سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور شد: ترکیه بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه دارد و به‌علت راندمان بالای تولید، با وجود آنکه پنبه یک گیاه آب‌بر شناخته شده است، توانسته بالاترین ارزش افزوده ممکن را در میان محصولات کشاورزی از این محصول کسب کند.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در تولید و فرآوری پنبه

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس تأکید کرد: همزمان با انعقاد تفاهم‌نامه هسته‌ای در ایران و 1+5، شرکت‌های ترکیه‌ای که پیش از این اقدام به واردات بذر از آنها کرده بودیم، برای سرمایه‌گذاری در تولید و فرآوری پنبه در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

انصاری اظهار داشت: با وجود آنکه این شرکت‌ها از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده پنبه در ترکیه به‌شمار می‌روند که می‌توانند پنبه مورد نیاز صنایع نساجی ترکیه‌ای را تولید کنند، برای تولید پنبه با راندمان بالا در ایران اعلام آمادگی کردند.

وی همچنین گفت: در صورتی که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری از این شرکت‌ها دعوت کند، به‌نظر می‌رسد در حوزه صنایع نساجی و ریسندگی نیز تمایل به کشت پنبه داشته باشند.

انصاری در ادامه افزود: علاوه بر تولید پنبه داخلی، این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که می‌توانند پنبه مورد نیاز صنایع نساجی ترکیه را در داخل ایران تولید کنند و از کشت فراسرزمینی تبعیت کنند.

راندمان بالای کشت نواری و نوتلیژ در پنبه

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران داراب فارس خاطرنشان کرد: هرچند پنبه به‌عنوان یکی از محصولاتی که در تابستان کشت شده، به‌عنوان محصولات آب‌بر شناسایی می‌شود، اما به‌علت ارزش بالای تولید در چرخه کشاورزی، همواره مورد توجه اقتصاددانان حوزه کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: با افزایش آبیاری تحت فشار و کشت نوین، می‌توان میزان مصرف آب در پنبه را به حداقل رساند، ضمن آنکه با تحقیقات به‌عمل آمده، کشت نواری و نوتلیژ می‌تواند به‌عنوان کشت‌هایی که عملکرد پنبه را افزایش می‌دهد، در دستور کار قرار گیرد.

انصاری تصریح کرد: در کشت نوتلیژ، بلافاصله پس از برداشت گندم، دستگاه‌های بذرکار وارد زمین کشاورزی شده و با استفاده از کاه و کلش موجود در زمین، مانع تبخیر آب می‌شوند که می‌تواند ضمن کاهش مصرف آب، راندمان برداشت را نیز افزایش دهد.

وی یادآور شد: پنبه به‌عنوان محصولی که می‌تواند اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد، باید مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-940524-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید