Iranian Agriculture News Agency

تفاهم‌نامه همکاری ایران و مجارستان در زمینه اصلاح نژاد و پرورش آبزیان امضا شد

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فنی در زمینه اصلاح نژاد و تکثیر و پرورش آبزیان با مجارستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وزارت جهاد کشاورزی، حسین عبدالحی با اعلام برنامه این سازمان برای واردات 12 هزار قطعه بچه‌ماهی مولد از گونه کپورماهی از مجارستان، گفت: واردات کپورماهی معمولی از مجارستان به‌منظور تأمین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی در کشور صورت می‌گیرد.

وی بخشی از تولید آبزی‌پروری کشور را مربوط به گونه کپورماهیان چینی دانست و افزود: در راستای بهبود و اصلاح مولد کپور ماهیان، سال 92 بنیاد مستضعفان نیز با همکاری مؤسسه تحقیقات شیلات، تعدادی بچه‌ماهی از چهار گونه کپورماهی با عنوان‌های آمو، فیتوفاک، کپور معمولی و ماهی سرگنده وارد کرد که هم‌اکنون به مولد تبدیل شده‌اند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان امسال 500 قطعه کپور معمولی وارداتی از چین را که به سن بلوغ رسیده‌اند، به‌طور رایگان در اختیار سازمان شیلات قرار داد و ما این ماهیان را در مراکز تکثیر استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان توزیع کردیم.

عبدالحی ادامه داد: از این 500 کپورماهی معمولی مولد هشت میلیون قطعه بچه‌ماهی تولید شده است.

وی تصریح کرد: رشد کپورماهی معمولی چینی بر اساس برآورد انجام شده نزدیک به 30 درصد در مقایسه با مولدان قبلی در ایران، بیشتر است.

عبدالحی یادآور شد: سازمان شیلات ایران با همکاری بخش خصوصی نیز در سال گذشته 15 هزار بچه‌ماهی از چهارگونه کپورماهی از چین وارد کرد و حدود سه‌هزار قطعه از این ماهیان در مراکز تکثیر دولتی و مابقی در مراکز بخش خصوصی توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه کپورماهی معمولی از نظر قیمت با قزل‌آلا رقابت می‌کند، تأکید کرد: ما بازار خوبی در مورد صادرات این ماهی در عراق داریم و سالانه 10 تا 20 هزار تن کپور ماهی به این کشور صادر می‌کنیم.

گفتنی است، در حوزه اروپا، مجارستان بر روی کپورماهی معمولی کار اصلاح نژاد انجام داده است و چندی پیش هیئتی از این کشور از مراکز پرورش در استان خوزستان بازدید کرد که در نهایت منجر به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید