Iranian Agriculture News Agency

هشدار برای تولید و سالم‌سازی عرقیات و داروهای گیاهی

هشدار برای تولید و سالم‌سازی عرقیات و داروهای گیاهی
هشدار برای تولید و سالم‌سازی عرقیات و داروهای گیاهی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): در کنار داروهای شیمیایی، گیاهانی وجود دارند که دارای خواص دارویی بوده و امروزه در قالب دمنوش‌های مختلف، عرقیجات و حتی توسط اطبای طب سنتی و نوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما چگونه می‌توان حد و مرزی برای سلامت آنها تعیین کرد؟ زیرا به گفته برخی کارشناسان و صاحب‌نظران، ممکن است این فرآورده‌های گیاهی ارگانیک نباشد.

چطور می‌توان از خاک و آب آلوده، داروهای شفابخش انتظار داشت؟

مسئول فنی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه تهران معتقد است: باید اقدامات بزرگی در بخش گیاهان دارویی صورت گیرد تا اراضی بکر و دست‌نخورده زیر کشت این گیاهان برود.

عباس سعادت خاطرنشان می‌کند: باید به مردم دمنوش‌ها و عرقیاتی تحویل دهیم که عاری از هرگونه سم و کود باشد تا اثرات دارویی این گیاهان بیشتر شود، زیرا در شرایطی که خود عرقیات با استفاده از آب و خاک آلوده تولید می‌شود، چطور می‌توان انتظار داشت که اثرات شفابخش داشته باشد؟

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از کارخانه‌هایی که در حد انبوه اقدام به تولید عرقیات گیاهی می‌کنند، با استفاده از اسانس‌های خاصی این اقدام را انجام می‌دهند که این امر نوعی تقلب و اجحاف به فرهنگ مصرف‌کنندگان تلقی می‌شود، اما در این بین هیچ ارگانی که بتواند جلوی این قشر را بگیرد، وجود ندارد.

این مسئول فنی تصریح می‌کند: تولیدکنندگان خرده‌پای گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی به‌صورت طبیعی این محصولات را کشت کرده و از آنها فرآورده‌های مختلف استحصال می‌کنند، در حالی که بی‌خبر هستند در چه خاک و چه آبی این محصولات را به‌دست مِی‌آورند، تنها می‌توان مطمئن بود که از اسانس استفاده نمی‌کنند.

سعادت یادآور می‌شود: مسیر تولید محصولات کشاورزی باید تغییر کند و در این راستا در دستور کار داریم که با فرهنگ‌سازی بین اقشار تولیدکننده و روستانشینان اقداماتی را در جهت سالم‌سازی خاک و آب انجام دهیم تا محصولات کشاورزی سالمی تولید و به جامعه تحویل دهیم.

وی تأکید می‌کند: به وسیله آزمایش‌هایی که توسط دستگاه‌های خاص انجام می‌شود، می‌توان تخمین زد که چه مقدار سم و کود در عرقیات گیاهی وجود دارد که در این راستا می‌توان اقداماتی را برای سالم‌سازی محصولات تولیدی به انجام رساند.

توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار در برنامه ششم توسعه

به گفته قائم‌مقام معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه، طرحی با عنوان توسعه باغ‌ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار با تأکید بر گل محمدی را در دستور کار دارد تا بتواند سطح زیر کشت این گیاه را به 45 هزار هکتار و تولید آن را به بیش از 80 هزار تن برساند، در حالی که اکنون در سطحی معادل 15 هزار هکتار و حدود 27 تن گل محمدی در کشور تولید می‌شود و ارزش صادراتی آن از محل اسانس و گلاب حدود 40 میلیون دلار در سال است.

جهانگیر عرب می‌افزاید: گل محمدی می‌تواند ضمن ارزآوری مناسب برای کشور، گام‌های مؤثری را در جهت استفاده‌های دارویی در کارخانه‌های داروسازی و حتی عطرسازی داشته باشد.

در حالی که گیاهان دارویی به‌دلیل خواص شفابخش و طبیعی بودنشان از سوی مردم شناخته می‌شوند، اما به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان و دست‌اندرکاران این بخش، باید مورد تجدیدنظر از لحاظ کشت قرار گیرند، چون در اراضی کشت می‌شوند که خاک یا آب آن از لحاظ آلودگی به کودها و سموم شیمیایی دارای اشکال است.

هیچ کشاورزی عضو انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی نیست

گیاهان دارویی دارای انجمنی است که در گفتگو با مسئول فنی دفتر این انجمن مشخص شد که حدود 80 تولیدکننده گیاهان دارویی تحت پوشش این انجمن است و بر اساس اساسنامه موجود، برخی اقدامات همچون قیمت‌گذاری اقلام گیاهی و... توسط این انجمن انجام می‌شود.

افشین زنگنه می‌گوید: گیاهان دارویی از آنجا که خاصیت شفابخشی دارند، باید تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو نظارت شوند و بسیاری از تولیدکنندگان نیز مجوز خود را از این بخش اخذ می‌کنند.

وی می‌افزاید: هیچ کشاورزی در حال حاضر به عضویت این انجمن درنیامده است، در حالی که بخش اعظمی از تولیدات گیاهان دارویی توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی تولید می‌شود.

زنگنه معتقد است: نظارت بر عطاری‌ها نیز در حال حاضر توسط سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

ساماندهی عطاری‌ها از مباحث جدیدی است که توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام رسمی شده و مقرر است دواکده‌ها جایگزین عطاری‌ها شوند و در این زمینه قرار است سازمان غذا و دارو مجوزهایی به مراکزی به نام سلامت‌کده‌ها بدهند و در هریک از آنها نیز یک نفر دکتر داروساز طب سنتی و طبیعی حضور دائم داشته باشد و علاوه بر آن اعلام شده است که در حال حاضر در تهران سه درخواست تأسیس سلامت‌کده وجود دارد که در مرحله اخذ مجوز هستند و انتظار وزیر بهداشت آن است که این بخش خصوصی تا پایان سال 10 سلامت‌کده دیگر را راه‌اندازی کند و بدین‌ترتیب از تقلبات در این بخش جلوگیری شود و عرضه گیاهان دارویی و سایر فرآورده‌های آن در فضایی مناسب و بهداشتی انجام شود.

عرقیات گیاهی مرغوب نیاز به بازاریابی ندارد

یکی از تولیدکنندگان عرقیات گیاهی در استان مرکزی که تولید 12 نوع عرق گیاهی ازجمله گل محمدی، نعناع فلفلی، آویشن، سیر، دارچین، هل، زنجبیل، کاسنی و... را تولید می‌کند، اظهار داشت: از آنجا که گل محمدی می‌تواند در شرایط نامساعد آب و هوایی، پتانسیل تولید مناسبی داشته باشد، می‌توان آن را جایگزین سایر گیاهان همچون بادام و گردو کرد.

رخشنده اسودی خاطرنشان می‌کند: عرقیات تولیدشده که بدون تقلب و به‌صورت طبیعی استحصال می‌شود، می‌تواند مشتریان خاص خود را داشته باشد و نیاز به بازاریابی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان این بخش با شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های مربوطه، روش‌های صحیح استحصال را به‌دست می‌آورند تا بدین‌ترتیب بتوانند محصول مناسبی را تولید کرده و تحویل جامعه دهند.

اسودی معتقد است: سود مناسبی از تولید هر شیشه عرق گیاهی حاصل می‌شود که می‌تواند عده‌ای از بهره‌برداران را به این بخش ترغیب کند.

وی تصریح می‌کند: عرق سیر، دارچین و نعناع فلفلی این روزها به‌دلیل خواص مناسبی که دارند، مورد اقبال مردم قرار گرفته است و علاوه بر آن، عرق یونجه و حتی عرق گل محمدی که به گلاب مشهور است، نیز مورد توجه خاص است.

امیدواریم عرقیات گیاهی که عده‌ای از مردم به مصرف آن عادت کرده‌اند و علاوه بر آن دمنوش‌های گیاهی که این روزها مورد اقبال زیادی قرار گرفته‌اند، دارای بانی خاصی باشند تا مصرف‌کنندگان اطمینان داشته باشند به آنچه که مصرف می‌کنند و بدانند عرقی که ارگانیک آن خریداری می‌شود، واقعاً ارگانیک بوده و اثراتی از سم و کود و سایر مواد مضر در آن پیدا نشود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940603-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید