Iranian Agriculture News Agency

واردات مواد غذایی به کشور 9 درصد کاهش و تولید شکر 20 درصد رشد داشت

رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: برنامه دولت همچنان تدبیر و تعامل و ادامه مسیر اقتصاد مقاومتی است زیرا یکی از اصلی ترین نکات اجرای این سیاست کاهش آسیب پذیری اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، محمد نهاوندیان درسخنان پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با موضوع اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه، این ملت با تدبیر توانست در شرایط تحریم اقتصاد را به وضعیتی برساند که پیامش توانمندی و مقاومت بود و هنوز شرایط تحریمی تغییر نکرده و امیدواریم که تغییر کند، گفت: ملت ایران در شرایط تحریم توانست از وضعیتی که تورم به بالای 40 درصد رسیده بود این رقم را به کمتر از 14 درصد برساند والبته این راه باید ادامه یابد و پیام این تدبیر به مخالفان این شد که باید بر سر میز مذاکره واقعی بنشینند.

وی ادامه داد: همچنین رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی بود و ارقام منفی 6.8 و منفی 1.1 را کسب کرده بود در سال 93 مثبت شد ضمن آنکه سرمایه گذاری نیز از روند منفی به مثبت در سال 93 بازگشت.

وی اظهار داشت: دستیابی به ارقام یادشده نشان از امیدواری، تدبیر و هماهنگی امور دارد به نحوی که سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل اقتصادی تمایل به سرمایه گذاری دارند که این امر می تواند زمینه ایجاد فرصت شغلی برای جوانان را ایجاد کند.

نهاوندیان با بیان اینکه، آموزه دوم رویکرد تعامل بود، افزود: رفتار عزتمندانه ملت ایران با همسایگان و قدرت های بزرگ جهانی تعامل سازنده بود و در این در حالی است که نباید از حقوق ملت کوتاه آمد اما با آمادگی کامل باید اثبات کرد که آنچه می گوییم عین واقعیت است و دستاورد مذاکرات این بود که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: شواری امنیت سازمان ملل متحد که شش قطعنامه تحریمی برای ایران تصویب کرده بود به این نقطه رسید که قطعنامه بگذراند و همه تحریم ها را لغو کنند و با وجودی که هنوز وارد مرحله اجرای قطعنامه نشدیم اما شرکت ها از سراسر جهان برای همکاری با ایران اشتیاق زیادی دارند.

نهاوندیان افزود: در این توافق فقط به حفظ حقوق هسته ای، فناوری، غنی سازی و تاسیسات هسته ای توجه نشده بلکه تمام کسانی که اقتصاد و مساله هسته ای را تحریم کردند ابراز علاقه به همکاری هسته ای کرده اند به نحوی که براساس نص برجام، ایران در تجارت جهانی هسته ای حضور قاعده مند دارد و ایران در چرخه هسته ای از دنیا خرید مواد خام و غنی سازی و صادر خواهد کرد.

رییس دفتر رییس جمهور با تاکید بر اینکه، علاوه بر این نه تنها همه تحریم های هسته ای لغو بلکه تحریم های قبل از هسته ای برطرف می شود، گفت: به عنوان مثال تحریم ها در حوزه ناوگان هوایی و همکاری شرکت های بین المللی با ایران لغو می گردد که این امر حاصل تحقق درس مکتب رضوی است.

وی دستاورد بزرگ دیگر توافق را دستاورد فرهنگی ملت دانست و گفت: این امر شکست دهه ها تبلیغات علیه ایران و ایران هراسی بود و نشان داد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و ایران پرچمدار افراطی گری نیست و موضع صلح خواهی و عدالت جویی ایران اسلامی یکبار دیگر به نمایش درآمد.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به هفته دولت نیز گفت: پس از دو سال تلاش پیگیر به اتکای این انسجام ملی و با بهره گیری از هدایت های مقام معظم رهبری، فصل جدیدی از تعامل در کنار فضای جدید بین المللی برای حرکت و مناسبات اقتصادی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود این فضای تازه برنامه دولت همچنان تدبیر و تعامل و ادامه مسیر اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از اصلی ترین نکات سیاست اقتصاد مقاومتی کاهش آسیب پذیری اقتصاد است به نحوی که عوامل بیرونی کمترین تاثیر را بر اقتصاد دارد ضمن آنکه باید اقتصاد را تحریم ناپذیر کنیم و راهکار آن نیز تدبیر و تعامل است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: به جای اینکه اقتصاد ایران وابسته شود باید مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک را به نحوی پیمود که همان گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می خواهیم آنها نیز خواهان رشد اقتصادی کشور باشند و رمز موفقیت این است که دسترسی به منابع خارجی نباید واردات گرایانه و یا رانت جویانه باشد بلکه سرمایه گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باید انجام شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: علاوه بر این منابع باید برای ایجاد فرصت شغلی در نظر گرفته شود و با حضور در بازارهای جهانی به نحوی عمل کنیم که به نفع صادرات باشد و راهی که در دو سال گذشته پیموده شده اقتصاد مقاومتی بود.

وی با اشاره به 24 بند اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی متکی به دانش، فناوری، عدالت بنیان، درون زا، برون گرا، پویا و پیشرو است.

وی با بیان اینکه در بند یک این سیاست ها به ایجاد شرایط رقابت پذیر و کارآفرینی توجه شده است، گفت: نه تنها باید ریشه های رانت و انحصار را ریشه کن کرده بلکه باید در شرایط برابر از فرصت ها استفاده شود و لازمه این امر نیز بهبود فضای کسب و کار است. دولت این امر را سر لوحه کار خود قرار داد و حاصل آن نیز بهبود در رتبه بندی های بین المللی در سال گذشته بوده است و پیش بینی می شود امسال ارتقای خوبی را در صحنه بین المللی در این زمینه شاهد باشیم زیرا بنای دولت این بود که فضا را برای رشد مهیا کند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به بند دوم سیاست های اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید بند دوم این سیاست ها بود و دولت دراین راستا اقدامات لازم را انجام داد به نحوی که در حالی که با کمبود منابع مواجه بود اما1500میلیارد تومان به این امر و تاسیس صندوق شکوفایی و نوآوری تخصیص داد و تاکنون 1600 شرکت ثبت شده و براساس برنامه ها قرار است این رقم به 3.5 برابر افزایش یابد.

وی درباره بند افزایش تولید داخلی و بهبود نهاده ها و کالای های اساسی نیز گفت: ایران در تولید داخلی کالاهای اساسی رشد خوبی داشته به نحوی که تراز منفی کشور بهبود یافت و 8 میلیارد دلاری که باید صرف واردات کالا می شد به 5.4 میلیارد دلار کاهش یافت، بنابر این صرف جویی 2.6 میلیارد دلاری با تکیه به تولید داخل به وجود آمد.

به گفته نهاوندیان، همچنین واردات مواد غذایی به کشور 9 درصد کاهش و تولید شکر 20 درصد رشد داشته است.

وی درباره بند دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی در خصوص تامین امنیت غذا و درمان نیز گفت: ایرانیان شاهد بودند که اجرای طرح تحول سلامت چه تاثیری بر زندگی مردم در این دو سال داشته است و حتی منکران نیز اذعان کردند که این طرح رضایتمندی را ایجاد کرده و میزان پرداخت ها را کاهش داده ضمن آنکه در راستای ایجاد این طرح 10میلیون نفر که بیمه نداشتند زیر چتر پوشش بیمه رفتند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره وضعیت صادرات نیز گفت: صادرات در سال گذشته رشد یافته و صادرات غیرنفتی می تواند تکاپوی واردات را کند البته میزان صادرات باید افزایش یابد.

وی با اشاره به کاهش میانگین ترخیص کالا از 26 به 4 روز در گمرک، اظهار داشت: براساس آمار اتکای بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافته و قرار است در اقتصاد پساتحریم نیز این مسیر با تدبیر و تعامل ادامه یابد البته لازمه عدالت اقتصادی مبارزه با فساد و رانت است و باید برای رقابتی شدن اقتصاد ایران ریشه فساد را خشکاند.

وی گفت: برای حفظ انسجام ملی، تامین مشارکت همگانی، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم باید با توجه به نامگذاری سال جاری به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت این امر را مورد توجه قرار داد و لازمه همدلی و همزبانی هدف مشترک، تحلیل، راه حل مشترک و اطلاعات مشترک است زیرا باید در هدف با هم یگانه بیندیشیم و نگاه ملی را به جناحی حاکم کنیم.

وی افزود: باید در راه حل ها نگاه را جهانی و اولویت های مشرکت را دنبال کنیم ضمن آنکه نگاه های مشترک داشته باشیم زیرا گاهی ناهمگونی ها مربوط به اطلاعات متفاوت است و باید اطلاعات یکسان شود تا قضاوت های نادرست نباشد زیرا رسانه ها و تریبون ها رسالت یکسان سازی دارند

نهاوندیان با بیان آنکه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید قبل از ارایه اطلاعات راستی آزمایی کنند، گفت: ابتدا باید از خود سوال کرد که من برای همدلی و همزبانی چه کردم؟ و یا اینکه برای افزایش سرمایه اجتماعی چه کردم؟.

وی ادامه داد: ایجاد شکاف، بدبینی و دامن زدن به سوءظن خلاف مصالح ملی است و سرمایه امید را باید در مسجد، دانشگاه و رسانه و شبکه اجتماعی افزایش داد و اگر چنین کردیم و با دستور کار تدبیر و تعامل و با پیش رو قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی به روزی می رسیم که وحدت ایران اسلامی در جهان بدرخشد و پیام موفقیت راه حل اسلامی را به همه جهانیان نشان دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید