Iranian Agriculture News Agency

تشکیل ستاد هماهنگی بخش خصوصی و دولتی برای اصلاح توسعه کشت دانه‌های روغنی

با تشکیل ستادی با هماهنگی بخش خصوصی و دولتی، تصمیم به اصلاح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور گرفته شد.

تشکیل ستاد هماهنگی بخش خصوصی و دولتی برای اصلاح توسعه کشت دانه‌های روغنی
تشکیل ستاد هماهنگی بخش خصوصی و دولتی برای اصلاح توسعه کشت دانه‌های روغنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی کشت دانه‌های روغنی که در محل سالن اجتماعات مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و با حضور معاون و مشاور وزیر جهاد کشاورزی، فعالان بخش خصوصی و معاونت تولیدات گیاهی، انجمن صنفی تولیدکنندگان دانه‌های روغنی و سازمان‌های جهاد کشاورزی کلیه استان‌ها برگزار شد، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در این گردهمایی گفت: راه های برون رفت از وضعیت فعلی توسعه دانه‌های روغنی و رسیدن به دوران بنیان‌گذاری این صنعت در کشور با همدلی و هماهنگی و ایجاد تعامل در تمامی ارگان‌های دولتی به‌ویژه بخش خصوصی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

محمدحسین شریعتمدار با اشاره به تاریخچه کشت دانه های روغنی در کشور افزود: باید با همتی والا و پشتکار و همدلی این صنعت را احیاء کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این 10 سال رکود تولید کلزا، تولید آن از 300 هزار تن به 50 هزار تن کاهش یافته است؛ لذا با تشکیل ستادی با هماهنگی بخش خصوصی و دولتی تصمیم به اصلاح توسعه کشت دانه‌های روغنی داریم.

شریعتمدار تصریح کرد: واردات بالای روغن خوراکی یکی از مشکلات کشور است که باید با شجاعت و تصمیم‌گیری قاطع نسبت به بازسازی وضعیت فعلی اقدام کنیم و با همبستگی و همدلی طرح موجود توسعه کشت دانه‌های روغنی را به نتیجه قابل قبول برسانیم.

عملکرد محصولات کشاورزی، نبض توسعه و خط قرمز ماست

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: کشاورزی دچار ناپایداری شده و تزلزل در عملکرد داریم و در هشت سال گذشته شاهد شیب منفی تولیدات کشاورزی بودیم.

عباس کشاورز ادامه داد: با وجود تجهیزات و ارتقاء کیفیت بذر در کشور دو عامل متناسب نبودن تناوب کشت، مواد آلی و بالا رفتن تراکم خاک دو عامل عامل اصلی در ناپایداری کشاورزی است.

وی تأکید کرد: وضعیت منابع آبی کشور با مشکل روبه‌رو است و باید مدیریت آب در بخش کشاورزی بر مبنای کنترل تقاضا، بهینه‌سازی شود به‌صورتی که به کشاورزی حداقل آسیب وارد و کشاورزی بهینه شود.

کشاورز توصیه کرد: نباید نسبت به مسائل و مشکلات موجود بی‌تفاوت باشیم و باید مسئولیت بپذیریم.

وی با اعلام اینکه "عملکرد"، پاشنه‌آشیل رونق اقتصاد کشاورزی است، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزی، عملکرد پایین در تولید است که باعث کاهش تولید و پایین آمدن توان اقتصادی می‌شود. افت عملکرد توان تصمیم‌گیری کشاورز را سلب می‌کند و نیز توان سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملکرد نبض توسعه و خط قرمز ماست و نسبت به عملکرد حساسیت داریم. بخش‌های تحقیقات، دولتی و خصوصی باید کمک کنند تا عملکرد کشاورزی بهبود یابد و کشاورز قانع شود که عملکرد خوبی خواهد داشت.

کشاورز افزود: دارندگان تکنولوژی تولید نهاده‌ها ازجمله بذر باید دریک فضای رقابتی و آزاد بتوانند کشاورزان را نسبت به عملکرد خدمات ارائه‌شده قانع کنند و کشاورز باید نسبت به عملکرد مطلوب اطمینان حاصل کند و باید نهاده‌های دولتی خصوصی و نهاده‌های اجرایی کمک کنند تا بتوانیم عملکرد را بهبود بخشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید تحقیقات و کارشناسان کشاورزی در مزارع حضور داشته باشند و اگر این اتفاق انجام گیرد، تحولی ساختاری در کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد.

کشاورز ادامه داد: عملکرد کلزا باید بالای سه تن در هکتار باشدو پایین‌تر از آن قابل قبول نیست و مسئولان استان‌ها و بخش خصوصی تولیدکنندگان و واردکنندگان باید بتوانند که رویکرد بالای سه تن در هکتار داشته باشند و این عملکرد باید به تمامی محصولات کشاورزی تسری داده شود.

وی تصریح کرد: ارائه تکنولوژی باید بر مبنای نقطه خاص اقلیمی باشد برای مثال در استان گلستان باید هفت تا هشت تکنولوژی داشته باشیم باید نسخه‌های ارائه داده شده بر مبنای افزایش عملکرد باشد و ساختار تعریف کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: استان‌ها صف مقدم هستند و باید به فعالیت خود در مزرعه بیفزایند. بخش خصوصی هم از نظر کارشناسی باید توانمند شوند./

A-940608-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید