Iranian Agriculture News Agency

طلب۲۰۰۰میلیاردی گندم‌کاران از دولت

  معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طلب ۲۰۰۰ میلیاردی گندم کاران از دولت، از خرید تضمینی بیش از هشت میلیون تن گندم از کشاورزان طی امسال خبر داد.

علی قنبری پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه همایش تجلیل از برگزیدگان نمونه کشاورزی لرستان در جمع خبرنگاران به خرید تضمینی بیش از هشت میلیون تن گندم از کشاورزان کشور طی سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: میزان خرید گندم تضمینی از کشاورزان طی امسال بیش از نیاز داخلی کشور بوده و برای اولین سال طی سال های اخیر دیگر نیاز به واردات گندم در کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش مهر، وی مبلغ گندم خریداری شده از کشاورزان کشور را حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و بیان داشت: از این مبلغ حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و حدود دو هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

میزان طلب گندم کاران لرستانی ۱۲۰ میلیارد تومان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابت تاخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران لرستانی عذرخواهی کرد و افزود: مبلغ خرید گندم از کشاورزان لرستانی حدود۱۹۰ میلیارد تومان بوده که تا کنون ۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

قنبری با بیان اینکه تا قبل از پایان سال زراعی امسال تمامی مطالبات گندم کاران پرداخت خواهد شد اضافه کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که در سال زراعی آینده گندم با کیفیت و کمیت بیشتری تولید کنیم.

وی اظهار داشت: مراکز خرید گندم در کشور به تعداد کافی بوده و گندم تولیدی امسال به موقع از کشاورزان خریداری شده است.

ظرفیت سیلوهای گندم کشور ۱۶ میلیون تن است

معاون وزیر جهاد کشاورزی ظرفیت سیلوهای گندم در سراسر کشور را حدود ۱۶ میلیون تن دانست و گفت: شش میلیون تن این ظرفیت مربوط به دولت بوده و ۱۰ میلیون تن دیگر به بخش خصوصی تعلق دارد.

قنبری بیشترین میزان تولید گندم کشور را به استان خوزستان مربوط دانست و بیان داشت: استان های گلستان، فارس و اردبیل در رتبه های بعدی جای داشته و لرستان نیز استان هفتم کشور در تولید گندم است.

وی از بانک کشاورزی به عنوان عامل خرید گندم تشکر کرد و افزود: این بانک طی امسال حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید گندم پرداخت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیرا بانک های رفاه و صادرات مشارکت خوبی در پرداخت تسهیلات خرید گندم داشته اند اضافه کرد: از بانک پاسارگاد و ملت انتظار می رفت به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات خرید گندم بهتر عمل کنند.

قنبری با اشاره به اینکه مطابق برآورده های اولیه پیش بینی می شد امسال حدود ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شود تصریح کرد: میزان بارندگی، قیمت تضمینی و مدیریت کشت از عوامل تاثیرگذار در میزان تولید گندم هستند.

وی میزان صادرات روغن به عراق را حدود دو هزار تن برشمرد و افزود: وضعیت ذخیره انبارهای کشور بسیار مناسب بوده و در حال حاضر حدود پنج میلیون تن ذخیره گندم در انبارها داریم که طی چند سال اخیر بی نظیر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید