Iranian Agriculture News Agency

دانه‌های روغنی صاحب مجری مستقل شد/ خودکفایی دانه‌های روغنی در گرو حل مسائل بازرگانی

با حکم وزیر جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر به‌عنوان مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری برنامه افزایش دانه‌های روغنی منصوب شد.

دانه‌های روغنی صاحب مجری مستقل شد/ خودکفایی دانه‌های روغنی در گرو حل مسائل بازرگانی
دانه‌های روغنی صاحب مجری مستقل شد/ خودکفایی دانه‌های روغنی در گرو حل مسائل بازرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از آنجا که بیشترین وابستگی در دانه‌های روغنی وجود دارد به‌گونه‌ای که امنیت غذایی کشور تحت تأثیر قرار گرفته است، در این راستا وزیر جهاد کشاورزی تأکید دارد که تولید دانه‌های روغنی در کشور افزایش یابد و در این راستا علیرضا مهاجر را که پیش از این نیز به‌عنوان معاون سازمان حفظ نباتات کشور و سپس در سال‌های 1382 تا اواخر 1384 مجری طرح دانه‌های روغنی و سپس به‌عنوان مدیرکل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی تا سال 1386 انجام وظیفه کرده است را دوباره با عنوان مجری طرح برنامه افزایش دانه‌های روغنی منصوب کرد.

همچنین مهاجر چندی است به‌عنوان قائم‌مقام نماینده ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مشغول به کار بود و در حال حاضر انتظار می‌رود که در سمت فعلی با در نظر داشتن تناسب اقلیم، برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب فنی و اقتصادی و همچنین بهره‌گیری از یافته‌های نوین علمی، امکانات لازم برای توسعه کشت و افزایش تولید محصولات دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا را فراهم آورد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعمال سیاست‌های حمایتی و بازرگانی با هماهنگی کلیه مدیران، مؤسسه‌های تحقیقاتی، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، تشکل‌های فعال و صنایع وابسته را از موارد مهمی می‌داند که برای کاهش وابستگی کشور به دانه های روغنی مؤثر است.

کشت دانه‌های روغنی اثرات مثبتی در تولید محصول استراتژیک گندم دارد

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در این باره به ایانا می‌گوید: واردات روغن در حال حاضر به اندازه‌ای افزایش یافته که راه‌های خودکفایی را سد کرده است، در حالی که می‌توانیم با پتانسیل‌ها و امکانات موجود، به سوی کاهش واردات قدم برداریم.

حسین شریعتمدار می‌افزاید: از آنجا که تناوب کشت دانه‌های روغنی با گندم می‌تواند اثرات مثبتی در کشت گندم و سایر بغولات داشته باشد و علاوه بر آن باعث ترمیم و بازگشت مواد آلی به خاک می‌شود، لازم است در تناوز از این محصول استفاده شود.

وی خاطرنشان می‌کند: استفاده از دانه‌های روغنی در تناوب با گندم از آنجا که یک آب کمتر از گندم نیاز دارد و در کشت پاییزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند علاوه بر تولید مناسب، به خودکفایی کشور کمک کند.

شریعتمدار ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مشکل موجود در بخش دانه‌های روغنی، مسئله بازرگانی آن است که با تمهیدات اندیشیده‌شده توسط مسئولان برای خرید به‌موقع و پرداخت بهای آن به کشاورزان، این مشکل حل خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: در وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در این محصول، برنامه‌ریزی‌های زیادی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی و طرح افزایش دانه‌های روغنی در دستور کار است که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم توسعه کشت این محصولات را در کشور داشته باشیم./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940610-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید