Iranian Agriculture News Agency

20 شهرک کشاورزی در کشور راه اندازی می شود

جیرفت - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی ایران گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 20 شهرک کشاورزی در سراسر کشور راه اندازی شود.

به گزارش ایرنا، سید نظام الدین سجادی روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی مجتمع شهرک کشاورزی گلخانه ای جیرفت با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مجتمع کشاورزی افزود: این مجتمع ها برای کشاورزان سود بیشتری دارد و هزینه های جانبی را کاهش می دهد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه شهرک های گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس تسهیلات ویژه ای به متقاضیان ارایه می کند و این دو برنامه را در اولویت کارهای خود قرار داده است.

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در سراسر کشور افزود: هدف از اجرای این طرح ها در سراسر کشور مصرف بهینه آب، افزایش میزان تولید و تغییر الگوی کشت از کشت باز به کشت متمرکز است.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی بیان کرد: یکی از کارهای مهم وزارت جهاد کشاورزی ایجاد روش های استفاده بهینه از آب است و این وزارتخانه با اجرای طرح های آبیاری نوین، آبخیزداری و تغییر الگوی کشت در جهت جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بهینه تلاش می کند.

وی درباره احداث مجتمع کشاورزی در جیرفت گفت: این مجتمع با وسعت 65 هکتار در روستای زاروکی از توابع بخش مرکزی شهرستان جیرفت توسط شرکت گوهر نوش سبزواران اجرا می شود.

سجادی اضافه کرد: این طرح کشاورزی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است زیرا هم موجب رونق اقتصادی و هم توسعه کشاورزی می شود.

وی گفت: اجرای این طرح با 740 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز شده که 500 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و 240 میلیارد ریال هم سهم آورده شخص است.

وی اظهار کرد: طرح که بصورت مجتمع اجرا می شود شامل کشت هیدروفونیک، دستگاه بسته بندی، انبار و بطور کلی تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت، بسته بندی و بازاریابی برای فروش محصول متمرکز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان هم در این آیین گفت: جنوب استان کرمان یکهزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گلخانه و 60 هزار هکتار کشت زیر پلاستیک دارد.

سید یعقوب موسوی با اشاره به حمایت از طرح های شهرک کشاورزی افزود: جنوب کرمان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه طرح های شهرک کشاورزی دارد لذا کشاورزان تلاش کنند تا از کشت باز به سمت کشت های متمرکز حرکت کنند.

وی تصریح کرد: در این مجتمع کشاورزی گوجه، خیار، توت فرنگی، فلفل و صیفی جات کشت می شود و این محصولات در کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسند.

سالانه بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان جنوب استان کرمان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید