Iranian Agriculture News Agency

ظرفیت خودکفایی غذایی کشور به 80 درصد می رسد

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه این وزارتخانه در بحث اقتصاد مقاومتی تعهداتی به دولت داده است، گفت: تلاش می کنیم تا ظرفیت خودکفایی غذایی کشور را به 80 درصد برسانیم.

به گزارش ایرنا، محمدحسین شریعتمدار روز یکشنبه در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور در کرج، افزود: وزارت جهاد کشاورزی به شخص رییس جمهوری این قول را داده است که ظرف مدت پنج سال به این مهم دست یابد.

وی ادامه داد: باید ظرفیت خودکفایی غذایی را از 55 درصد به 80 درصد برسانیم و مجموعه مدیران ارشد کشاورزی این وعده را داده اند.

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آثار و علائم تحقق این وعده درسال گذشته و امسال به چشم می خورد، اگرچه تنگناهای مالی داریم، اما تکلیف فعالان عرصه کشاورزی بسیاری سخت است و نمی توان از وعده هایی که دراین زمینه داده شده، عدول کرد.

شریعتمدار با تاکید بر ضرورت تدبیر در امر کشاورزی و خودکفایی غذایی، اظهار داشت: اگر دربخش کشاورزی دچار رکود می شویم، باید با تلاش بیشتر در بخش تحقیقات مسایل را حل کنیم و شرایط فعلی زودگذر است و باید به دنبال گشایش برای کشور باشیم.

وی اضافه کرد: در هشت محصول اساسی تعهد شده در اقتصاد مقاومتی از جمله گندم، شکر، ذرت، روغن و حبوبات باید تلاش کنیم که خود را به هدفی که اعلام شده برسانیم. با کاهش فاصله بین تولید و نیاز، امکان دست یابی به درصدی از خوداتکایی که قابل قبول باشد برای گندم قابل وصول تر است.

وی خاطرنشان کرد: تا هشت سال پیش در بخش حبوبات صادر کننده بودیم، اکنون سالانه 200 هزار تن نیاز به واردات داریم که این موضوع در جو نوسان دارد.

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی گفت: درگندم امکان دستیابی به هدف تعیین شده بیشتر است زیرا که در این محصول از ابتدا سابقه آن وجود داشته و علاوه بر این مصرف با هدفمندی یارانه ها متعادل شده و راهکارها خیلی مشخص است.

وی افزود: ما درگندم دو مشکل داریم که یکی مشکل عملکرد در هکتار است، در سابقه رشد گندم درسال های 75تا 85 جزو کشورهای پیشرو بودیم که ازسال 85 دچار نقصان شدیم و مشکل دیگر روش بهره وری از آب که بزرگترین مشکل کشور است.

شریعتمدار با اشاره به مساله بذر نیز گفت: همیشه نظریه ای که داشتم این بود که باید موسسه اصلاح بذر بجای تولید ارقام مسوولیت تامین ارقام را برعهده بگیرد. درشرایط حاضرباید مساله عملکرد موردتوجه قرار گیرد و عملکردهای کم در شان دستگاه های تحقیقاتی از گذشته تا حال نیست.

مشاورعالی وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: حداقل عملکردگندم آبی در متوسط نباید از 4.5 میلیون تن کمتر باشد و باید برنامه نظارت را در مزارع از امسال با حضور محققان و نظارت در عرصه های تولید، شاهد باشیم.

شریعتمدارتاکیدکرد: اکنون چشم امید همه مسوولان به ما دوخته شده و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر این موضوع مهم تاکید دارند و به این منظور باید به مساله بهره وری آب به صورت ویژه بپردازیم.

وی افزود: کشور با خشکسالی مواجه است، اما هنوز فرصت داریم، بنابراین باید از فرصت ها نهایت بهره را برده و بهره وری منابع آبی را بالا ببریم. اگر فرصت را از دست بدهیم، تهدیدی برای ما خواهد بود.

در این گردهمایی دو روزه که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر کرج برگزار می شود، کمیته های برنامه ریزی بذرگندم نان و دوروم (اقلیم گرم و خشک جنوب کشور) و بذر جو ( اقلیم معتدل)، برنامه ریزی گندم نان (اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور) و بذرجو (اقلیم گرم) نشست های تخصصی خواهند داشت.

ارزیابی کیفیت گندم های تولیدی زارعین مناطق مختلف کشور، گزارش بیماری های غلات و واکنش ارقام دربرابرآنها درسال زراعی 93تا 94، گزارش وضعیت ارقام و لاین های امید بخش جدید گندم در استان خوزستان و نشست تخصصی محققان اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور واقلیم سردجو از دیگر برنامه های پیش بینی شده دراین گردهمایی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید