Iranian Agriculture News Agency

قیمت خرید انار از باغداران تخمین زده شد؛

خرید 2500 تا 3000 تومانی انار از باغداران

قیمت خرید انار از باغداران در سال جاری دوهزار و 500 تا سه‌هزار تومان و برای صادرات سه تا 10 دلار تخمین زده شده است.

خرید 2500 تا 3000 تومانی انار از باغداران
خرید 2500 تا 3000 تومانی انار از باغداران

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از صادرات انارهای نامرغوب و ریزش‌کرده در مردادماه با قیمت پایین توسط واسطه‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت انار خبر داد و گفت: با تلاش مسئولان و باغداران سعی خواهیم کرد قیمت این محصول را در حد معقول نگه داریم تا خدشه‌ای بر جایگاه انار ایرانی وارد نشود.

ابوالقاسم حسن‌پور افزود: توصیه ما این است که هر ایرانی طی دو ماه از سال که انار تازه در بازار موجود است، هر روز از این محصول مصرف کند و انار ایرانی، نماد شب یلدای ایرانیان تا حد امکان در کشور مصرف شود.

وی کشورهای هدف برای صادرات انار را عراق، ژاپن، چین، آذربایجان، روسیه، کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی اعلام کرد و میزان صادرات در سال جاری را 100 هزار تن پیش‌بینی کرد.

حسن‌پور از تولید یک میلیون تن انار در 60 هزار هکتار باغ بارور از 82 هتکار باغ انار موجود در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: از یک ماه گذشته برداشت انار زودرس و شیرین شروع شده و تا اواخر شهریورماه نیز ادامه دارد، اما بیشترین میزان برداشت با کیفیت مناسب و صادراتی از اواخر شهریورماه آغاز شده و تا اواسط آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هنوز قیمتی برای خرید انار از باغدار تعیین نشده است، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بر حسب منطقه، کیفیت انار، رقم، نوع بسته‌بندی و چگونگی حمل و نقل، خرید انار از باغداران در سال جاری به قیمت دوهزار و 500 تا سه‌هزار تومان انجام گیرد و برای صادرات نیز بین سه تا 10 دلار به فروش رسد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه زادگاه این محصول، ایران است و در هیچ‌کجای دنیا کیفیت انار ایرانی وجود ندارد، ایران را برترین تولیدکننده انار از لحاظ میزان تولید، سطح زیر کشت و کیفیت اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به آنکه انار ایران در حاشیه کویر تولید می‌شود و اختلاف دمای شب و روز در این مناطق زیاد است، باعث افزایش ساخت آنتوسیانین در انار شده و در نتیجه کیفیت انار ایرانی افزایش می‌یابد.

حسن‌پور با بیان اینکه انار از محصولات مهم باغبانی - اقتصادی کشور است، تصریح کرد: این محصول با توجه به آنتوسیانین بالای آن جنبه دارویی نیز پیدا کرده و در دنیا مصرف بالایی دارد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940628-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید