Iranian Agriculture News Agency

تولیدکنندگان کودهای طبیعی در هرمزگان حمایت می شوند

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این خصوص با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده که استفاده از کودهای شیمیایی به میزان 30 درصد کاهش یابد، گفت: در این زمینه تسهیلاتی به مبلغ 40 میلیون ریال در قالب مشاغل خانگی به متقاضیان داده می شود و تولیدات گیاهی سازمان نیز آمادگی خرید کودهای تولید شده به میزان 600 میلیون ریال را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایانا ؛ سهراب رمضانپور با بیان اینکه درحال حاضر استان نیاز خود را در زمینه کود ورمی کمپوست از سایر استانها تامین می کند، اظهار امیدوداری کرد: با اختصاص اعتبارات و تسهیلات و برنامه ها در دست اجرا بتوان تا 2 سال آینده استان در این زمینه خودکفا شود.

وی افزود: در حال حاضر 2 کارگاه در ایسین و تازیان راه اندازی شده و راه اندازی سه کارگاه دیگر نیز در شهرستانهای رودان و حاجی آباد در در دست اجرا می باشد.

به گفته ی رمضانپور، مقرر شده که در هر شهرستان یک کارگاه الگویی با حضور 20 نفر ایجاد و در این زمینه آموزشهای لازم به آنها داده شود تا از این طریق بتوان کارگاههای بیشتری را در شهرستانها گسترش داد.

وی اظهار داشت: استفاده بیش از حد از فرآورده های مصنوعی ساخت بشر مانند کودهای شیمیایی به منظور افزایش محصول در واحد سطح زمینهای کشاورزی سبب بر هم خوردن توازن اکولوژیکی در محیط زیست شده و خطرات جدی برای سلامت محیط زیست فراهم کرده است.

رمضانپور اظهار داشت: این در حالی است که استفاده از کودهای آلی بیولوژیک علاوه بر حاصلخیزی خاک موجب کاهش تاثیرات منفی حاصل از کاربرد بیش از اندازه کودهای شیمیایی می شود.

این مسوول با اشاره به فواید ورمی کمپوست برای تبدیل زباله به کودی کاملا ارگانیک بیان داشت: ورمی کمپوست یک نوع کرم زباله خوار است و به هیچ عنوان بار میکروبی نداشته و با خوردن زباله تر کودی کاملا ارگانیک تولید می کند. این کود آلی کمپوست، سبب نفود پذیری و تهویه خاک شده ومی تواند میزان آب بیشتری را نگهداری و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: استفاده از کمپوست همچنین موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض و ارتقای کیفیت محصول می شود.

کارشناس مسوول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با بیان اینکه نقش زنان روستایی را در توسعه بخش کشاورزی نمی توان نادیده گرفت، گفت: در راستای توانمند سازی زنان روستایی در توسعه پایدار بخش کشاورزی و همچنین تسریع در روند ارتقاء بخشی به بنیه اقتصادی خانوارهای روستایی، فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی در هرمزگان حمایت می شود.

"لاله بشیرزاده" اظهارداشت: به همین منظور، مقدمات ایجاد 300 سایت تولید کود ورمی کمپوست در استان فراهم شده ونام نویسی از متقاضیان ایجاد این سایت ها انجام و در آینده ای نزدیک کار آموزش زنان روستایی نیز آغاز و به متقاضیان در قالب اشتغال خانگی تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

وی، یادآورشد: برای توانمند سازی متقاضیان در زمینه پرورش و تولید کرم های ورمی تولید کننده کود کمپوست چند سایت آموزشی از طرف این سازمان در تعدادی از شهرستانها درحال ایجاد است.

بشیرزاده گفت: متقاضیانی که در دوره های آموزشی شرکت کرده باشند اضافه بر تسهیلات بانکی از سایر کمک های دولت نیز در زمینه تولید بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه به میزان 30 درصد از کودهای شیمیایی کاسته و به همین مقدار کودهای ورمی کمپوست جایگزین آنها می شود ابراز داشت: تولید کنندگان این نوع کودها نگران فروش نباشند.

در اطلاعات منتشره میزان مصرف کودهای شیمیایی دراین استان سالانه 70 هزارتن اعلام شده که بایستی تا پایان برنامه پنجم توسعه 21 هزارتن آن با استفاده از کودهای ورمی کمپوست و کمپوستی جایگزین گردد.

این کارشناس مسوول امورزنان روستایی و عشایری خاطرنشان ساخت: این می تواند بهترین موقعیت برای بانوان متقاضی شغل به خصوص دانش آموختگان رشته های کشاورزی باشد تا نسبت به تولید کود ورمی کمپوست مورد نیاز این استان در شهرهای محل زندگی خود اقدام کنند.

تهیه کود ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک یک نوع کرم خاکی است این جانور از مواد آلی موجود در طبیعت تغذیه کرده و آن را به کود آلی مغذی تبدیل می کند و در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک تأثیر بسزایی دارد. این کود اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک بوده و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هر گونه بو، باکتریهای غیر هوازی، قارچها و علفهای هرز می باشد. ورمی کمپوست علاوه بر قابلیت جذب آب با حجم بالا، شرایط مناسب جهت دانه بندی و قدرت نگهداری مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را فراهم می نماید. و همچنین حاوی عناصر غذایی بسیار غنی به ویژه ازت بوده که به تدریج آنها را در اختیار گیاه قرار می دهد.

سالیانه میلیونها تن زباله های آلی دفن و یا سوزانده می‌شود و علاوه بر این که مشکلات زیست محیطی فراوانی را بوجود می‌آورد، هزینه‌های کلانی صرف حمل، دفن و یا سوزاندن زباله می‌شود. اما یکی از مهمترین روشهای فرآوری زباله‌های شهری، . تهیه کود ورمی کمپوست از زباله ها یکی از این راهها است در نتیجه این فرایند، علاوه برکاهش مشکلات بهداشتی و زیست محیطی، مقادیر قابل توجهی کود آلی به نام ورمی کمپوست تولید می شود. و درحال حاضر ورمی کمپوست بعنوان تنها کود آلی بیولوژیک در دنیا شناخته شده و فرایند کمپوست را به صورت بیولوژیک انجام می دهد که نتیجه آن تولید محصولات کشاورزی سالم وطبیعی می باشد.

کشور ایران سالیانه فقط از منابع زباله های شهری، ظرفیت توان تولید بیش از 4 میلیون تن کود آلی ورمی کمپوست را دارا می باشد و در حالی که در کشور با مشکلاتی همچون بیکاری، کمبود مواد آلی خاکهای کشور، گران بودن و مشکلات زیست محیطی کودهای شیمیایی مواجه است، استفاده از روش تولید ورمی کمپوست دارای فوایدی زیادی از نقطه نظر اقتصادی و محیط زیست می تواند داشته باشد. از عمر استفاده وتولید این کودها در ایران حدود 10 سال می گذرد و استان هرمزگان نیز با همکاری مدیریت واحد محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان راه اندازی اولین سایتهای تولید این کود را آغاز کرده و سایت های مربوط به تولید این کود یکی پس از دیگری در حال اجرا می باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید