Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار مدعی شد:

سازمان تعزیرات به جانبداری از سازمان میادین میوه و تره بار به میدان آمد

در حالی سازمان تعزیرات حکومتی برای حل منازعات بین اتحادیه بارفروشان و سازمان میادین جلسه گذاشته است که سمت و سوی مدیران این سازمان، نشان‌دهنده جانبداری تمام‌عیار از سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران است.

سازمان تعزیرات به جانبداری از سازمان میادین میوه و تره بار به میدان آمد
سازمان تعزیرات به جانبداری از سازمان میادین میوه و تره بار به میدان آمد

سخنگوی اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: روز گذشته جلسه‌ای با دعوت از اتحادیه بارفروشان، سازمان میادین و تعزیرات برگزار شد که با وجود آنکه سخنگوی این سازمان جزو اتحادیه بوده و عضو هیئت‌امنای اتحادیه بارفروشان بوده است، حضور اینجانب را غیرقانونی عنوان کرد و پیرو همراهی سایر اعضای اتحادیه، عملاً جلسه تشکیل نشد.

بیژن حاج‌محمدرضا افزود: میدان میوه و تره‌بار از سال 74 تاکنون به شکل سنتی اداره شده و طبق قانون نظام صنفی، اتحادیه بارفروشان به‌عنوان مالک اعیانی آن که سرقفلی زمین را از سازمان میادین اجاره کرده است، اداره میدان را در اختیار دارد، اما به‌علت اختلافات پیش‌آمده با سازمان میادین و دخالت‌های این سازمان در اداره عملاً مشکلات تازه‌ای در میدان شروع شده که هنوز برای توقف آن سازمان یا نهاد بی‌طرفی به میدان نیامده است.

دخالت در مسائل خانوادگی و تصرف خیابان‌ها در حیطه تعزیرات حکومتی نیست

وی خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی به‌نظر می‌رسد در جانبداری مدافعانه از شهرداری، قصد متهم کردن اتحادیه بارفروشان را دارد، چرا که مسائلی که به‌عنوان تخلف مطرح می‌شود، قابل رسیدگی در قوه قضائیه است و می‌توان به‌صورت جداگانه و حقوقی به آن رسیدگی کرد.

حاج‌محمدرضا ادامه داد: رئیس این سازمان، میدانی‌ها را "حرام‌خوار" لقب داده است که در خیابان‌ها به‌صورت غیرقانونی غرفه گرفته و حتی در مسائل خانوادگی خود نیز موفق نیستند. پرسش اینجانب آن است که آیا به فعالان میدان میوه و تره‌بار که در خردادماه 42 نقش مؤثری در انقلاب اسلامی داشته و صدها شهید داده‌اند، می‌توان به این سادگی برچسب زد و اگر این حرام‌خواران توانسته‌اند در خیابان‌ها به شکل غیرقانونی غرفه اجاره کنند، مگر قوه قضاییه در این کشور وجود ندارد که بتواند جلوی این ظلم و ستم را بگیرد؟ از سوی دیگر، آیا مسائل خانوادگی و زناشویی صاحبان غرف میدان مرکزی تره‌بار در سیطره مسئولیت‌های سازمان تعزیرات حکومتی است!؟ این‌ها پرسش‌هایی است که به آن پاسخ داده نشده است.

وی تصریح کرد: باسکول‌های صاحبان غرف در حالی به بهانه تأخیر پرداخت اجازه توسط سازمان میادین شهرداری ضبط و به مزایده گذاشته شده است که آیا باید پرسید وقتی خانه‌ای از مالکی اجاره می‌شود، صاحب‌خانه می‌تواند به بهانه عدم پرداخت اجاره درب‌های اتاق را قفل کرده یا برق و آب مستأجر را قطع کند؟ چه کسی باید پاسخگوی حقوق از دست رفته صاحبان غرف میدان مرکزی میوه و تره‌بار باشد؟

حاج‌محمدرضا در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون تابلوهای الکترونیکی نصب نشده است، یادآور شد: اکنون قیمت‌های خرید میوه به شکل دامنه‌ای در تابلوهای سفید نصب شده که نشان‌دهنده بازه قیمت میوه بر اساس کیفیت آن هستند؛ به این معنا که وقتی نوشته می‌شود قیمت خیار از 800 تا یک‌هزار تومان، به شکل طبیعی بر اساس کیفیت آن قیمت محصول درجه‌بندی شده و نصب تابلوهای الکترونیکی زمانی صورت می‌گیرد که اختیار مالکانه داشته باشیم.

از شهرداری ناامید شدیم، دست به دامان شورای شهر شدیم

سخنگوی اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تأکید کرد: با وجود آنکه نامه‌ای خدمت محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نوشته و تقاضای ملاقات حضوری کرده بودیم، تاکنون اعتنایی به نامه این اتحادیه نشده است و به‌نظر می‌رسد از آنجا که این اتحادیه یک تشکل مردمی است و وابسته به هیچ نهاد و سازمان سیاسی اثرگذاری نیست، نمی‌تواند طرف صحبت قابلی باشد؛ لذا از اعضای شورای شهر خواستیم تا به مشکلات موجود در میدان مرکزی میوه و تره‌بار رسیدگی کند.

وی اظهار داشت: اتحادیه بارفروشان با کشاورزانی سروکار دارد که باید محصول آنها را به‌صورت نقد خریداری کرده و به‌صورت نسیه در اختیار بنکداران قرار دهد؛ لذا بر اساس قوانین سنتی خود عرضه و تقاضا عمل کرده که طی 20 سال گذشته همواره وجود داشته است.

حاج‌محمدرضا همچنین گفت: عده‌ای کارگر فصلی در این میدان حضور دارند که با شروع فصل زراعی راهی مزارع خود شده و به رسیدگی امورات خود می‌گذرانند و عده‌ای باربر نیز در این میدان فعالیت می‌کنند که مانند بازار بزرگ تهران بار را از میدان تحویل گرفته و تا ماشین خریدار آن را حمل کرده و در ازای آن مزد دریافت می‌کنند. پرسش اساسی آن است که چرا سازمان تعزیرات به سراغ بازار بزرگ تهران و حمایت از باربران برنمی‌خیزد؟

حاج‌محمدرضا در پایان افزود: این اتحادیه برای احقاق حقوق خود و قضاوت منصفانه، دست به دامان رئیس جمهوری و قوه قضاییه شده است و به‌زودی با انتشار نامه‌های سرگشاده‌ای در جراید، از مسئولان کشور می‌خواهد در فضای حمایت از تشکل‌های مردمی به قضاوت منصفانه بپردازند.

گفتنی است، با وجود آمادگی انعکاس نظرات سازمان میادین میوه و تره‌بار، روابط عمومی این سازمان با این توضیح که هم‌اکنون وقت انتشار چنین گزارش‌هایی نیست و سازمان میادین درگیر برنامه‌های قربانی کردن گوسفندان است، پاسخگویی پیرامون این مسئله را به یکی دو هفته آینده موکول کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-940701-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید