Iranian Agriculture News Agency

فراخوان مقاله کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران

کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و سازمان های مختلف در تاریخ های 28 و 29 بهمن 1394 در اهواز برگزار خواهد شد.

فراخوان مقاله کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران
فراخوان مقاله کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، صیانت از رودخانه ها، تالاب ها و دیگر منابع آبی ایران به عنوان صیانت از محیط زیست و از مهم ترین راهکارهای بهبود کیفیت زندگی مردم است که باید به طور جدی تر مورد توجه قرار گیرد. اگرچه ابهامات موجود در قبال حفاظت از منابع آبی همان زنگ هشداری است که طی فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین حفاظت محیط زیست در اسفند 1393، اعلام گردید. هشداری بود که نشان از نارضایتی با گلایه رنجیده خاطری درباره خطر نابودسازی محیط زیست است.

به عنوان نمونه بارز، بررسی ها نشان داده است که ایران از لحاظ مرجع رسمی رودخانه ای (نظارت بر استفاده های رودخانه و همزمان عرضه کننده منافع آن یعنی تهیه کننده برق، آب شرب و کشاورزی و غیره) دارای تنگنا و ضعف است زیرا دارای مقررات و آئین نامه های صریحی در این رابطه نیست در حالیکه در بسیاری از کشورها مقررات خاص رودخانه ها سال ها است که ایجاد شده اند.

نگاهی به آمارهای تلخ منابع آبی به عنوان نمادی از محیط زیست، گویای ضعف های اجرایی و نداشتن برنامه ریزی مستمر همراه با آینده نگری درباره منابع آبی است. اخبار معضلات کمی و کیفی منابع آبی به بهانه های گوناگون، کارنامه قابل قبولی از مدیریت و اجرا را نشان نمی دهد.

در این راستاء کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و سازمان های مختلف در تاریخ های 28 و 29 بهمن 1394 در اهواز برگزار خواهد شد تا نسبت به بررسی مسائل جاری پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران از طریق به اشتراک گذشتن یافته های علمی متخصصین در زمینه های مختلف اقدام گردد.

پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان می توانند هر موضوع پژوهشی مرتبط با رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی را برای کنفرانس به صورت مقاله ارسال نمایند و محدودیتی از نظر موضوع وجود ندارد. اگرچه با توجه به تجارب سمینارها و کنفرانس برگزار شده توسط این مؤسسه، محورهای کاربردی مختلف و با توجه به نیاز روز پیشنهاد می شوند که در وب سایت کنفرانس اعلام گردیده است که می توان به نمونه محورهای ذیل اشاره نمود:

الف) ارزیابی بیماری های منابع آبی(سلامت آب) و راهکارهای پزشکی، قانون گذاری و قضائی در حل بحران (با تاکید بر بیماری سرطان)

ب) ارزیابی وضعیت مدیریت منابع آبی، مقوله انتقال آب و تبعیت از قوانین سازمان های بین المللی در زمینه آب

پ) ارزیابی و راهکارهای استفاده از حمایت های چند بعدی بین المللی در راستای صیانت از رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی

ت) راهکارهای پیشنهادی در راستای آموزش مردم در صیانت از رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی

به این ترتیب، این کنفرانس فرصتی برای پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان برای به اشتراک گذاشتن آخرین یافته های تحقیقاتی خود است. مقالات می توانند طیف وسیعی از موضوعات در مورد مسائل، روند جاری و تحولات لازم در به کارگیری فرصت ها و پتانسیل های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران و راهکارهای حل معضلات آنها تحت پوشش قرار دهد.

قابل ذکر است که همزمان و یکجا با کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران، دومین کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه کارون نیز برگزار می گردد.

علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر، ثبت نام و ارسال چکیده می توانند به وب سایت کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه ها، تالاب ها و منابع آبی ایران و دومین کنفرانس ملی پتانسیل ها و چالش های رودخانه کارون (www.karoon1393.ir) مراجعه نمایند.

گزارش: سیدحسین فاضلی- مدیر کمیته برگزاری کنفرانس

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید