Iranian Agriculture News Agency

مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه رازی:

مهار ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان اتاق ویژه و اعتبار می‌خواهد

برای ایجاد اتاق تمیز کلاس سه نیازمند اعتبار سه میلیارد تومان است تا بتوانیم آزمایش‌های مربوط به بررسی وضعیت ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، تشخیص نوع سویه، تهیه آنتی‌ژن و در نهایت تولید واکسن را در کشور انجام دهیم.

مهار ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان اتاق ویژه و اعتبار می‌خواهد
مهار ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان اتاق ویژه و اعتبار می‌خواهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی امروز در حاشیه شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخم‌گذار کشور که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان، انتظار می‌رود تولیدکنندگان و سازمان‌های نظارتی بر بهداشت واحدهای تولیدی بیش از گذشته بر این امر توجه داشته باشند.

حسین گودرزی افزود: از آنجا که امسال در فصل تابستان با بروز بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فصل گرما روبه‌رو شدیم و خوشبختانه در تعدادی اندک واحد بومی استان مازندران و فیروزکوه مشاهده شد که با واکنش سریع سازمان دامپزشکی کشور این پدیده کنترل شد، احتمال شیوع بیماری در فصل سرما نیز وجود دارد که نیازمند دقت نظر بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در منطقه‌ای قرار دارد که کشورهای اطراف آن دارای بیماری‌های مختلف دام و طیور است و مجهز بودن به اتاق تمیز کلاس سه ضروری است، اما متأسفانه این اتاق در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی یا انستیتو پاستور ایران وجود ندارد.

گودرزی ادامه داد: اتاق تمیز سه برای بررسی وضعیت ویروس، تشخیص نوع سویه، تهیه آنتی‌ژن و در نهایت تولید واکسن کاربرد دارد.

وی با اعلام آنکه ایجاد اتاق تمیز کلاس به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و تأمین‌کننده واکسن و دارو در کشور باید به آزمایشگاه اتاق تمیز کلاس سه مجهز شود که این امر نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است که انتظار می‌رود از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرد.

استفاده از همکاری فرانسوی‌ها در مؤسسه رازی

مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی یادآرو شد: با فرانسوی‌ها صحبت‌هایی برای ایجاد این اتاق شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

گودرزی پیشنهاد داد که برای جلوگیری از انتقال آلودگی باید اتاق تمیز کلاس سه به‌صورت سیار عمل کند تا انتقال آلودگی در کشور کاهش یابد.

وی از کیفیت بالای واکسن و داروی تولیدی این موسسه خبر داد و افزود: واکسن و داروهای این مؤسسه از کیفیت قابل قبولی برخوردار است؛ زیرا با دانش علمی روز دنیا پیش می‌رود، اما برای حمایت از تولید داخل باید واردات دارو و واکسن کنترل شود.

رونمایی از دو واکسن جدید در هفته آینده

مدیر تحقیقات بیماری‌های طیور مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی از رونمایی دو واکسن جدید بخش طیور در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام واکسن مورد نیاز طیور در داخل کشور تأمین و توزیع می‌شود به‌طوری که به‌تازگی واکسن دوگانه بیماری آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل تولید و به بازار عرضه شده است. این واکسن دارای دز پایین و تأثیرگذاری بالا است.

گودرزی ادامه داد: در حال حاضر 150 میلیون دز معادل 30 درصد واکسن دوگانه آنفلوانزا و نیوکاسل طیور در کشور تولید می‌شود و طبق برنامه در نظر داریم تا پایان سال جاری نیز این میزان افزایش یابد.

وی درباره نیاز به تولید واکسن انسانی H5N1 نیز تصریح کرد: از آنجا که این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، وزارت بهداشت نیازی به تولید و ذخیره این واکسن در کشور ندارد، در حالی که کشورهای آمریکا و کانادا دارای منابع ذخیره‌ای هستند./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940707-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید