Iranian Agriculture News Agency

خط پردازش و تولید کود کمپوست اراک به بهره برداری رسید

خط پردازش، پالایش و تولید کود کمپوست شهرداری اراک با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به بهره برداری رسید.

خط پردازش و تولید کود کمپوست اراک به بهره برداری رسید
خط پردازش و تولید کود کمپوست اراک به بهره برداری رسید

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران -ایانا؛ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار کرد: ایجاد زباله در مناطق جمعیتی از مشکلات مهمی است که اگر به آن توجه نشود نه تنها به محیط زیست آسیب می رساند، بلکه سلامتی افراد را نیز به خطر می اندازد.

وی با اشاره به اینکه قریب به 50 هزار تن زباله در روز تولید می شود که به صورت مدیریت نشده دفع می گردد، تصریح کرد: چهارده درصد این زباله ها به کمپوست تبدیل می شود، 7 درصد بازیافت و 5 درصد هم دفع بهداشتی می گردد و مابقی آن به صورت غیر بهداشتی دفع می شود.

خندان دل کلانشهر اراک را به عنوان منطقه ای که در زمینه دفع زباله با مشکل روبرو بود، عنوان کرد و افزود: روزانه حدود 350 تا 400 تن زباله در اراک تولید می شود که باید در جهت مدیریت آن اقدامات بسیاری انجام و گام های موثری برداشته شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور خاطر نشان کرد: در وهله اول به دنبال این هستیم که چرخه 26 درصد مدیریت زباله در کشور کامل شود و شرایطی فراهم گردد که زباله ها به صورت غیر بهداشتی دفع نشوند و بخش بسیاری از آن تبدیل به کمپوست و بخش دیگری هم در صنعت استفاده شود.

گفتنی است، این پروژه با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال بر اساس طرح جامع مدیریت شهری اراک و مصوبات کارگروه پسماند استان مرکزی اجرا شده است و ظرفیت تولید کود کمپوست و تفکیک زباله های بازیافتی در هر شیفت کاری حدود 250 تن است که منجر به اشتغال زایی 40 نفر به طور مستقیم شده است.

برای اجرای این طرح، یک هزار و 500 متر سوله سرپوشیده و تست گرم کارخانه پیش بینی شده که با اجرایی شدن آن تمامی زباله های شهر اراک بازیافت می شوند،بنا بر گفته مسوولان اجرایی این طرح، زباله های خشک بازیافتی غیر مکانیزه در این واحد دوباره به چرخه تولید باز می گردند.

معاون عمرانی وزیر کشور: شهرداری های کشور سه تا پنج برابر نیاز خود نیروی انسانی دارند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در حاشیه بازدید از پروژه فضای سبز منطقه چقای اراک با اشاره به اینکه شهرداری های کشور سه تا پنج برابر نیاز خود نیروی انسانی دارند، افزود: این امر باعث ناکارآمدی مجموعه و بروز مشکلات جهت ارائه خدمات می‌شود که در این خصوص لایحه‌ای تنظیم و به دولت تقدیم شده است و تاکتیک های زیادی را به منظور ساماندهی و رفع معضلات موجود در این حوزه بکار گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای رفع مشکل آلودگی هوای کلانشهر اراک، افزود: اراک یکی از شهرهای دچار معضل آلودگی هواست که خوشبختانه گام‌های خوبی در راستای افزایش فضای سبز به عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا در اراک برداشته شده است.

خندان دل با بیان اینکه در حوزه های دیگر نیز برای کاهش آلودگی هوا باید گام برداشت افزود: امید است با انجام درختکاری سرانه فضای سبز اراک افزایش یابد و ما نیز در تحقق این امر مسئولان را یاری خواهیم کرد.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه یکی از مشکلات شهرهای کوچک را مهاجرت بی رویه عنوان کرد و عوامل زیادی از جمله عوامل اقتصادی، فقدان جذابیت‌ و امکانات رفاهی را از جمله مواردی دانست که باعث مهاجرت مردم از شهرهای کوچک می شود و افزود: برای رفع این مشکل نیز بسته سیاستی به مجلس ارسال شده تا براساس آن شهرهای کوچک مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

گفتنی است توسعه فضای سبز منطقه چقا یکی از اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوای اراک بوده است. این منطقه 228 هکتار مساحت دارد که 200 هکتار آن درختکاری شده و 28 هکتار مابقی معارض دارد، برای نخستین بار در کشور سیستم آبیاری زیرسطحی در این منطقه با اعتبار 3 میلیارد و 700 میلیون تومان بکار گرفته شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید