Iranian Agriculture News Agency

توقف طرح پایش خاک‌های ایران به‌دلیل نبود بودجه/ ایجاد سه‌هزار و 200 پایگاه برای نمونه‌برداری در کشور

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات خاک و آب از توقف طرح پایش خاک‌های ایران به‌دلیل نبود بودجه خبر داد.

توقف طرح پایش خاک‌های ایران به‌دلیل نبود بودجه/ ایجاد سه‌هزار و 200 پایگاه برای نمونه‌برداری در کشور
توقف طرح پایش خاک‌های ایران به‌دلیل نبود بودجه/ ایجاد سه‌هزار و 200 پایگاه برای نمونه‌برداری در کشور

سعید سعادت امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: جمع‌آوری اطلاعات طرح پایش کیفیت خاک‌های کشاورزی از سال 89 آغاز شده و در دومین فاز، به‌دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است.

وی افزود: به‌دنبال ردیف جداگانه برای اجرای این طرح هستیم تا از وابستگی آن به بودجه و توقف در اجرا به‌دلیل مسائل بودجه‌ای، رها شویم.

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات خاک و آب خاطرنشان کرد: طرح پایش در قانون لایحه جامع حفاظت خاک کشور گنجانده شده‌ است. اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد، به‌عنوان یک تکلیف قانونی در وظایف دولت گنجانده خواهد شد و باید ردیف بودجه مستقل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح پایش در 18.5 میلیون هکتار از اراضی آیش، زراعی و باغی کشور انجام می‌شود، ادامه داد: این طرح در دو فاز پنج‌ساله اجرا می‌شود و اطلاعات کاملی از وضعیت خاک و تغییر ویژگی‌های آن را رصد خواهد کرد.

به گفته سعادت، مؤسسه تحقیقات خاک و آب از یک دهه پیش به دنبال اجرای این طرح بود که در نهایت با رایزنی‌هایی که در سال 89 انجام شد، طرح پایش به‌صورت مشترک با معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای اجرا به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: نمونه‌برداری از خاک در اراضی زراعی در دو طبقه 30 - 0 و 60 - 30 و در اراضی باغی در سه طبقه 30 - 0، 60 - 30 و 90 - 60 انجام می‌شود و بین 23 تا 40 شاخص در خاک بررسی خواهد شد.

قائم‌مقام مؤسسه تحقیقات خاک و آب یادآور شد: در فاز اول داده‌های مناسبی برای بانک اطلاعاتی به دست آمد که نشان‌دهنده وضعیت فعلی خاک‌های کشور است، اما پایش در طول زمان رخ می‌دهد و باید فاز دوم هم اجرایی شود.

سعادت تأکید کرد: اطلاعات گردآوری شده در این بانک اطلاعاتی از طریق یک سایت به اطلاع عموم خواهد رسید. البته این اطلاعات برای سطوح کلان و مدیریتی کاربرد خواهد داشت.

وی در تشریح سخن خود اظهار داشت: معمولا اخبار پراکنده‌ای درباره شور شدن خاک‌های کشاورزی ایران منتشر می‌شد، اما هیچ گاه این اطلاعات دقیق نبود. با اجرای طرح پایش تغییرات کلی خاک‌های کشور مشخص می‌شود و می‌توانیم به مسئولان هشدار دهیم که مثلا خاک‌های غرب کشور در حال شور شدن است و باید برنامه‌ریزی‌ها در این بخش، تغییر کند.

سعادت در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون هیچ مطالعه‌ای در زمینه وضعیت خاک‌های کشور انجام نشده، گفت: در گذشته مطالعات پراکنده‌ای انجام شده‌ است. البته نتایج این مطالعات شاید قابل تعمیم به سایت‌های مطالعاتی که در حال حاضر مؤسسه تحقیقات آب و خاک برای طرح پایش ایجاد کرده، نباشد.

وی در پایان افزود: این مؤسسه سه‌هزار و 200 پایگاه برای نمونه‌برداری در کشور ایجاد کرده‌ است. در واقع به ازای هر شش‌هزار هکتار اراضی کشاورزی، یک پایگاه داریم./

خبرنگار: لیلا مرگن

S-940711-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید