Iranian Agriculture News Agency

اما و اگرهای مؤسسه رازی در تولید واکسن تب برفکی/ افتتاح قرنطینه مرزی کوهک با ظرفیت 36 هزار رأس دام سنگین

با وجود آنکه کشور نیازمند واکسن تب برفکی برای مقابله با این بیماری است، اما خط تولید این واکسن در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی متوقف شده و رئیس این مؤسسه قول‌هایی را برای تولید در حد نیاز داده است، قولی که پاسخ آن را رئیس دامپزشکی کشور در جریان نشستی خبری به خبرنگاران داد.

اما و اگرهای مؤسسه رازی در تولید واکسن تب برفکی/ افتتاح قرنطینه مرزی کوهک با ظرفیت 36 هزار رأس دام سنگین
اما و اگرهای مؤسسه رازی در تولید واکسن تب برفکی/ افتتاح قرنطینه مرزی کوهک با ظرفیت 36 هزار رأس دام سنگین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری که در آستانه 14 مهرماه (روز ملی دامپزشکی) برگزار شد، گفت: امسال هفته دامپزشکی از هشتم مهرماه سال جاری با شعار "دام سالم، غذای سالم، انسان سالم" - سلامت غذا، از مزرعه تا سفره آغاز و تا سه‌شنبه 14 مهرماه ادامه خواهد داشت.

مهدی خلج افزود: در روزهای مختلف این هفته، مؤسسه‌ها و مراکز مختلف مرتبط با حوزه دامپزشکی برنامه‌های مختلفی را برگزار کردند تا ماحصل آن تولید محصولات سالم و در نهایت انسان سالم باشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال پروژه‌های خدماتی، فنی - اداری و بهداشتی - درمانی در استان‌ها و شهرستان‌های کرمانشاه، کرمان، مرکزی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به مناسبت این هفته به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع با هزینه‌کرد اعتباری معادل 218 هزار و 835 میلیون ریال برای 135 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

خلج ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در این هفته شاهد به ثمر رسیدن پروژه قرنطینه مرزی دامی در شهرستان سراوان و بخش کوهک است که برای این پروژه، دوهزار و 360 میلیون ریال از اعتبارات ملی، چهارهزار و 340 میلیون ریال از اعتبارات استانی و در مجموع شش‌هزار و 700 میلیون ریال هزینه دربر داشته و این پروژه ظرفیت سالانه 36 هزار دام سنگین را دارد و توانسته است برای 12 نفر اشتغال مستقیم و 300 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند.

وی از رونمایی 11 سامانه الکترونیکی در این سازمان همزمان با روز ملی دامپزشکی خبر داد و تصریح کرد: این سازمان یکی از ارگان‌های پیشرو در بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیک بوده و قرار است در روز ملی دامپزشکی از 11 سامانه خدمات الکترونیکی (فنی و تخصصی) و همچنین داروهای جدید رونمایی شود.

آغاز پایش آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در 320 روستا و 1300 واحد پرورش طیور صنعتی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، باید تمام نکات ایمنی درباره پیشگیری از ابتلای آن در واحدهای صنعتی و مراکز روستایی رعایت شود.

خلج تأکید کرد: برنامه پایش آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان امروز کلید خورد و این برنامه با پایش واحدهای مرغ بومی در 320 روستا و یک‌هزار و 300 واحد پرورش صنعتی طیور آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این پایش 19 هزار مورد نمونه‌برداری می‌شود و وضعیت ویروس‌ها در آزمایشگاه مورد پایش قرار می‌گیرد.

خلج از تمامی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی مرغ و طیور و عرضه‌کنندگان پرندگان خواست تا در صورت رویارویی با موارد مشکوک، هرچه سریع‌تر به سازمان دامپزشکی یا به مراکز دامپزشکی استانی و شبکه‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

وی به مردم اطمینان داد که مرغ‌های تولیدی کشور در وضعیت سلامت قرار گرفته‌اند و هیچ مشکل خاصی از لحاظ بهداشتی و محیط زیستی وجود ندارد.

راه‌اندازان کمپین نخریدن مرغ، حرف دستگاه‌های مسئول را پذیرا باشند؛ وگرنه هورمون را اثبات کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره کمپین نخریدن مرغ که این روزها در شبکه‌های مجازی رایج شده است نیز گفت: کسانی که این مباحث را عنوان می‌کنند، باید از جنبه‌های علمی به وجود هورمون در مرغ پی برده باشند و اگر هم این موضوع از طریق علمی به اثبات نرسیده است، باید حرف دستگاه‌های مسئول را پذیرا باشند؛ بنابراین از آنجا که هورمون رشد ماهیت پروتئینی دارد و اگر به مرغ‌ها خورانده شود، در دستگاه گوارش تجزیه و به متابولیک‌های دیگر تبدیل می‌شود، بنابراین هیچ اثری در رشد آنها نخواهد داشت.

خلج همچنین افزود: اگر هورمون به‌صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد، باید به دفعات زیاد تزریق انجام شود که به‌دلیل هزینه بالا، عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که گیرنده هورمون رشد اساساً در عضلات سینه مرغ وجود دارد، اما بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده توسط سازمان و واحدهای تولیدی، در هیچ‌یک از مرغ‌های بررسی‌شده، مصرف آن به اثبات نرسیده است، علاوه بر آنکه سازمان دامپزشکی کشور تاکنون اجازه ورود هورمون به داخل کشور را نداده است.

خلج با اشاره به وضعیت تولید مرغ در سال‌های گذشته ازجمله 1390، ادامه داد: مرغ‌ها در آن زمان با خوردن 7.4 کیلوگرم دان طی 100 روز، یک کیلوگرم به وزنشان افزوده می‌شد، اما امروزه با اقدامات ژنتیکی و اصلاح نژادی که به انجام رسیده، ظرف کمتر از 35 روز با 1.7 کیلوگرم دان، وزن مرغ‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین مرغ‌ها در کمتر از پنج هفته به یک وزن منطقی می‌رسند.

وی تصریح کرد: دولت پنج میلیارد تومان در اختیار سازمان قرار داده است تا برنامه‌های مربوط به آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را پیش ببرد و علاوه بر آن دو میلیارد تومان دیگر نیز به استان مازندران تعلق گرفته است که این هفت میلیارد تومان برای برنامه‌های سازمان تا حال حاضر کفایت می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره برگزاری روز روستا (15 مهرماه) و از آنجا که بخشی از مردم روستایی دامدار و دارای طیور هستند، یادآور شد: تأمین بهداشتی آنها نقش سازمان دامپزشکی است و علاوه بر آن یکی از رسالت‌های بانک جهانی، رفع محرومیت در جوامع روستایی است.

خلج تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با استفاده از نیروهای بخش دامپزشکی دولتی و غیردولتی در محیط‌های روستایی و عشایری، خدمات رایگان ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: استفاده از نیروهایی در مراکز جمع‌آوری شیر می‌تواند فرآورده‌ای سالم تهیه و در اختیار مردم قرار دهد.

کاهش 65.2 درصدی تب برفکی نسبت به شش ماه مشابه سال گذشته

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره وضعیت تب برفکی در کشور نیز گفت: از آنجا که بیماری تب برفکی قبل از آنکه به دام آسیب برساند، باعث تب کردن صاحبش می‌شود؛ بنابراین تمامی دامداران اقدامات لازم را برای سلامت دام‌های خود انجام می‌دهند.

خلج همچنین افزود: در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته، بیماری تب برفکی در کشور 65.2 درصد کاهش یافته است؛ در حالی که در واحدهای صنعتی شیری در شش ماهه امسال، در مجموع به 21 مورد گاو شیری در معرض بیماری برخورد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون به‌موقع باعث شد که بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

خلج با مخالفت اکید سازمان دامپزشکی کشور برای واردات دام از مرزهای شرقی و استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای آنکه بتوانیم دام‌های خود را علیه بیماری واکسینه کنیم، اقدامات لازم به انجام رسیده است، به‌گونه‌ای که خط تولید واکسن تب برفکی که این روزها به‌دلیل ارتقاء خط تولید در مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تعطیل شده است را با قرارداد جدیدی که بین این مؤسسه و شرکت واکسن و سرم‌سازی روناک در آذربایجان غربی منعقد شده است، حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: قرار است تعدادی از کارشناسان مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با حضور در مهاباد، خط تولید این واکسن را راه‌اندازی کنند.

خلج یادآور شد: رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی پیگیر حل مشکل فوق است و در تماس‌های مختلف تلفنی نیز صحبت‌هایی را برای حل شدن مشکل کرده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر واکسن به دست تولیدکنندگان کشورمان برسد.

همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک وحشی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز تأکید کرد: این بیماری از 22 سال پیش در کشور شناسایی شده و از آنجا که پخش دام‌های کوچک در کشور وجود دارد، مهار آن اندکی مشکل است، اما اقدامات پایشی مناسبی به انجام رسیده و باعث شده است که بتوانیم دام‌ها را واکسینه کنیم، اما درباره حیات وحش که نظارت بر آنها بر عهده سازمان محیط زیست است، از این سازمان تقاضا کردیم با نصب دوربین در مکان‌هایی که حیوانات جمع می‌شوند، ازجمله آبشخورها، تغییرات غیرعادی حیات وحش را کنترل کنند تا بتوانیم جلوی انتشار بیماری را بگیریم.

وی اظهار داشت: باید کمربند حفاظتی ایجاد کنیم تا از گردش این ویروس در کشور جلوگیری کنیم و در این راستا واکسیناسیون از 20 روز آینده در کشور آغاز می‌شود.

خلج اظهار امیدواری کرد که تا 14 مهرماه بتواند نتایج آزمایش‌های مربوط به سلامت تخم‌مرغ را بر اساس معیارهای بهداشتی اعلام کند، زیرا با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در خوراک مصرفی و معیارهای میکروبی و سایر موارد، سلامت تخم‌مرغ تولیدشده در کشور مورد تأیید است، اما برای آنکه اجازه صادرات داشته باشیم، باید پاک بودن محصولات تولیدی کشورمان از ویروس سالمونلا و لحاظ بسته‌بندی‌های مناسب رعایت شود.

وی درباره ورود دام از کشور فرانسه نیز گفت: اگر دام‌های فرانسوی در راستای اصلاح نژاد دام و برای افزایش ضریب تولیدی باشد، اجازه صادرات داده می‌شود، در غیر این صورت سازمان دامپزشکی برای واردات دام از سایر کشورها برنامه‌ای ندارد، چون در حد نیاز تولید داریم./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940711-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید