Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی خبر داد:

کاهش 55 درصدی دانشجویان کشاورزی علمی - کاربردی/ پذیرش دانشجوی کشاورزی در 54 دوره پودمانی از آبان 94

افزایش پذیرش در مؤسسه‌های علمی - کاربردی در مقطعی باعث کاهش اشتغال دانش‌آموختگان تا 15 درصد شد که با نیازسنجی انجام‌شده و کاهش 55 درصدی پذیرش با وجود صندلی‌های خالی، سعی بر افزایش عملکرد کیفی و آموزش بهره‌برداران داریم.

کاهش 55 درصدی دانشجویان کشاورزی علمی - کاربردی/ پذیرش دانشجوی کشاورزی در 54 دوره پودمانی از آبان 94
کاهش 55 درصدی دانشجویان کشاورزی علمی - کاربردی/ پذیرش دانشجوی کشاورزی در 54 دوره پودمانی از آبان 94

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تقاضامحور شدن این مؤسسه، پاسخگویی آن به نیاز واقعی بخش و کاهش دوره‌های مقطع‌دار گفت: تا سال 1382 بیش از 40 درصد از دانش‌آموختگان مؤسسه علمی - کاربردی مشغول به کار شدند، اما طی سال‌های گذشته با پرداختن بی‌رویه به کمیت دانشجویان پذیرفته‌شده، تنها 15 درصد از دانش‌آموختگان مؤسسه شاغل در بخش کشاورزی هستند که این آمار به هیچ‌عنوان رضایت‌بخش نیست.

امیر حاجی‌احمدی افزود: تا پیش از سال 1382 با تمامی پذیرفته‌شدگان در مؤسسه، مصاحبه تخصصی صورت می‌گرفت تا علاقه‌مندی آنها به فعالیت در بخش مشخص شود و افراد ترجیحاً از میان شاغلان انتخاب می‌شدند، اما از جایی به بعد، گزینش فنی را حذف کردند و ما ملزم به پذیرش تمامی قبول‌شدگان بودیم که این سیاست به هیچ‌عنوان قابل دفاع نبود و بر آن نقد وارد بود.

وی با عنوان اینکه هم‌اکنون سعی بر جذب دانشجویان روستازاده شاغل در بخش کشاورزی و برگزاری دوره‌های پودمانی کوتاه‌مدت داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همواره تب تحصیلات عالیه در کشور داغ است و ذره‌ای فروکش نکرده، تلاش ما بر این است در دام تقاضاهای اجتماعی قرار نگیریم و بتوانیم با برآورده کردن نیازهای بخش کشاورزی، پاسخگوی این حوزه باشیم.

سهم اندک مؤسسه‌های علمی - کاربردی در افزایش 200 هزار نفری بیکاران بخش

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه وجود بیش از 200 هزار نفر دانش‌آموخته بیکار کشاورزی تنها به ما مرتبط نمی‌شود و ناشی از ورود بی‌رویه دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی نیز بوده ادامه داد: در سال‌های اخیر با تصویب ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه آموزشگاه‌ها و مؤسسه‌های غیردولتی موظف شدند برای تعداد، رشته و ترکیب جنسیتی رشته‌های مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی را با اعلام نیازسنجی از سوی وزارت جهاد کشاورزی پذیرش داشته باشند.

حاجی‌احمدی تصریح کرد: اگر این طرح به‌خوبی اجرا شود، در سال‌های آینده جهت‌گیری آموزشی در بخش کشاورزی با توجه به نیاز جامعه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: شورایی با ریاست اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای اجرایی کردن ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری تشکیل شده است تا نیازسنجی‌ها را تعیین کرده و با اولویت‌بندی اوضاع را ساماندهی کند.

حاجی‌احمد با بیان اینکه در حال حاضر داوطلبان کنکور سیر نزولی را طی می‌کنند و تعداد شرکت‌کنندگان کمتر از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها است، یکی از دلایل این امر در رشته‌های کشاورزی را تمایل بیشتر داوطلبان به سایر رشته‌ها عنوان کرد که باعث محدود شدن رشته‌ها و حذف برخی آنها و در نهایت رشد منفی رشته‌های کشاورزی بوده است.

وی میزان کاهش پذیرش دانشجویان بخش کشاورزی نسبت به دو سال گذشته را پیرو بخشنامه سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی 55 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: امسال نیز به همین میزان کاهش خواهیم داشت.

کاهش مصرف کود و سم با استفاده از کارشناسان کارآمد

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی یکی از دلایل افزایش نرخ رشد بیکاری در جامعه کشاورزی را رشد منفی سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام کرد و گفت: سالانه بخش اعظم بودجه در راستای هزینه‌های جاری صرف می‌شود و این امر باعث منفی شدن نرخ رشد سرمایه‌گذاری خالص شده است.

حاجی‌احمدی با عنوان اینکه از معضلات دانش‌آموختگان حال حاضر عدم کاربردی بودن آنها است، تأکید کرد: متأسفانه در حوزه کشاورزی به‌دنبال صلاحیت حرفه‌ای نیستیم، در صورتی که اگر از افراد کارآمد برای تولید محصولات استفاده کنیم، بی‌شک خواهیم توانست مصرف سرانه کود، سم و محصولات ناسالم در کشور را کاهش دهیم که این امر نیازمند وجود اراده نظام و اعمال سیاست‌های لازم است تا مردم بتوانند به کمترین حق خود که مصرف غذای سالم و ارگانیک است، دست پیدا کنند.

وی همچنین افزود: مؤسسه آموزش علمی - کاربردی وزارت جهاد کشاورزی در ماده 55 قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی مورخ 21 خردادماه 1367 به منزله تقویت قانونمند کردن آموزش مقطع‌دار مجوز آموزش عالی را دریافت کرد و در سال 1377 به منزله ساماندهی مراکز و آموزش نیروی انسانی متخصص وزارت جهاد کشاورزی اساسنامه مؤسسه علمی - کاربردی به تصویب رسید که در سال 1380 به مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی جهاد کشاورزی تغییر نام داد.

حاجی‌احمدی اهداف تأسیس این مؤسسه را ارتقاء و انتقال دانش، ایجاد مهارت‌های شغلی و تربیت نیروی مورد نیاز بخش کشاورزی اعلام کرد که طی چندین سال فعالیت توانسته بیش از 80 هزار دانش‌آموخته در سطوحی مختلف کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد تربیت کند.

آموزش بهره‌برداران، هدف اصلی مؤسسه‌های علمی - کاربردی

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بر اساس سیاست‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی تغییرات اساسی را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از آموزش‌های مقطع‌دار را حذف کرده‌ایم و آموزش‌های کوتاه‌مدت و پودمانی و دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی را افزایش داده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ هفتم اردیبهشت‌ماه 1394 با اعمال جهت‌گیری‌های استراتژیک و سیاست‌های کلان علاوه بر تغییر جهت از دوره‌های مقطع‌دار به کوتاه‌مدت، اصلی‌ترین هدف را آموزش بهره‌برداران و تجهیز آنها به آموزش روز و کوتاه‌مدت و مرتبط با کارشان قرار داده‌ایم.

افزایش دوره‌های پودمانی مؤسسه‌های علمی - کاربردی

حاجی‌احمدی با اعلام اینکه در سال جاری 30 درصد ظرفیت مراکز آموزشی به دوره‌های کوتاه‌مدت و پودمانی اختصاص یافته‌اند، از افزایش این میزان تا 50 درصد در سال 1395 و 60 درصد تا سال 1396 و در نهایت کاهش دوره‌های مقطع‌دار خبر داد.

وی تصریح کرد: در همین راستا از میان 70 مرکز موجود، تنها 15 مرکز دوره‌های مقطع‌دار را خواهند داشت و مابقی به آموزش بهره‌برداران خواهند پرداخت، همچنین سهم دوره‌های کاردانی 80 درصد و کارشناسی 20 درصد خواهد بود.

حاجی‌احمدی با بیان اینکه نیازسنجی از استان‌ها آغاز می‌شود و رؤسای مراکز، معاون‌های اجرایی و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها و تشکل‌ها نیازهای آموزشی را بر اساس شاخص‌های خاصی تعیین می‌کنند، یادآور شد: دوره‌های جدید باید محصول‌محور باشند، نیاز استان را پوشش دهند و طی سه سال گذشته ظرفیتشان در استان تکمیل بوده و مورد استقبال قرار گرفته باشند.

پذیرش دانشجو در 54 رشته پودمانی از آبان‌ماه

معاون برنامه‌ریزی و تدوین منابع درسی و علمی مؤسسه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی مشخصه‌های رشته‌های علمی - کاربردی عدم وجود مشابه آنها در سایر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و وجود نسبت آموزش عملی 60 درصد به 40 درصد نظری اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد رشته‌های کاردانی 202 دوره و کارشناسی ناپیوسته 41 دوره اعلام شده است که در سال جاری 1915 نفر قبولی در دوره کاردانی داشتیم و تعداد قبولی کارشناسی نیز طی هفته آینده اعلام می‌شود که این تعداد قبولی نشان‌دهنده وجود تعداد زیادی صندلی خالی در مؤسسه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به تصویب عناوین 198 رشته پودمانی که 50 درصد آنها تاکنون توانسته‌اند در کمیته تخصصی کشاورزی نیز به تصویب برسند نسبت سهم دروس عملی به نظری را در دوره‌های پودمانی 70 به 30 اعلام کرد و از پذیرش دانشجو در 54 دوره پودمانی از آبان‌ماه امسال خبر داد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940712-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید