Iranian Agriculture News Agency

زنبورداران خواستار ردیف بودجه مستقل در برنامه ششم توسعه شدند/ درآمد عسل چین، چهار برابر نفت ایران

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: چین از صادرات ژل رویال (غذای ملکه زنبورعسل) دو برابر درآمد نفت 110 دلاری ایران ارزآوری داشت، در حالی که با محاسبه قیمت امروز نفت ایران، این فاصله حدود چهار برابر می‌شود.

زنبورداران خواستار ردیف بودجه مستقل در برنامه ششم توسعه شدند/ درآمد عسل چین، چهار برابر نفت ایران
زنبورداران خواستار ردیف بودجه مستقل در برنامه ششم توسعه شدند/ درآمد عسل چین، چهار برابر نفت ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عفت رئیسی‌سرحدی، امروز در آیین رونمایی از برند ملی اکسیر (نشان کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبور عسل) گفت: بازارسازی و ارزش آفرینی برای محصولات و فرآورده‌های عسل یک خلاء در بخش کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود، چرا که زنبورداران ایرانی محصولی به نام عسل تولید می‌کنند که در توزیع و مصرف آن نقشی ندارند، اما با معرفی این برند کاری فراتر از بازاررسانی با عنوان ارزش‌آفرینی برای محصول ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه سلامت، خوراک و امنیت غذایی مردم یک بحث ملی است، افزود: زنبور عسل باید به‌عنوان یکی از عناصر پایه مثل آب و خاک مورد توجه قرار گیرد، اما حلقه مفقوده در این میان کاهش برداشت محصولات کشاورزی و قابل صادرات نبودن آن است. البته به غیر از بازارسازی عدم توجه به نقش زنبور عسل در زمینه گرده‌افشانی، حفظ و حراست از اکوسیستم و افزایش محصولات کشاورزی یکی دیگر از خلاءهای موجود است که بخش دولتی توجه چندانی به آن ندارند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران خاطرنشان کرد: تولید‌کنندگان به‌تنهایی قادر به تولید، بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات نیستند و این برند یک زنجیره است که در کنار همه تولیدکنندگان قرار دارد.

رئیسی‌سرحدی با بیان اینکه عسل ایران به‌دلیل نقش دارویی جزو بهترین عسل‌های دنیاست، ادامه داد: متأسفانه اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت ما را از نوشتن مشخصات دارویی عسل بر روی انواع مختلف عسل منع کرده است، در حالی که به‌طور نمونه روزانه یک قاشق عسل کنار برای بیماران دیابتی مفید است.

وی تصریح کرد: برای اینکه اکسیر، برند عسل ایران شود، نیاز به سرمایه‌گذاری ملی داریم؛ در حالی که 74 هزار زنبوردار در اقصی‌نقاط کشور در این حرفه مشغول هستند، اما حاصل تلاش آنها این می‌‌شود که کارخانه‌های لبنیات ما عسل درجه سه آنها را خبرای عرضه در قالب بسته‌بندی‌های تحت برند خودشان به قیمت نازل خریداری می‌کنند و با قیمت گزاف به مردم می‌فروشند!

رئیسی‌سرحدی با اشاره به اینکه زنبور عسل 70 درصد باعث دانه‌دار شدن دانه‌های روغنی می‌شود، یادآور شد: با وجود 6.5 میلیون کلنی در کشور اختصاص ردیف بودجه به صنعت زنبورداری حق زنبورداران است.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان چینی از هر کندو 12 کیلو ژل رویال (غذای ملکه) به دست می‌آورند و ارز آوری این محصول برای چین، دو برابر درآمد زمان فروش نفت بشکه‌ای 110 دلار برای ایران است.

رئیسی‌سرحدی اظهار داشت: زنبور عسل با پتانسیل مدیریت یک میلیون شغل سبز و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی، هنوز ردیف بودجه ندارد و ما می‌خواهیم در برنامه توسعه ششم، ردپایی از زنبور عسل وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه زنبور عسل امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند، افزود: اگر یک سال زنبور عسل در مزارعی مانند مزارع دانه‌های روغنی وجود نداشته باشد آنگاه باید ارز چند میلیون دلاری که صرف واردات دانه‌های روغنی می‌شود، چندین برابر افزایش یابد.

راه اندازی آزمایشگاه تایید کیفیت عسل ایرانی

بنابراین گزارش، مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری صنعت زنبور عسل نیز در آیین رونمایی از نشان کیفیت محصولات و فرآروده‌های صنعت زنبور عسل، گفت: این صندوق طی 30 ماه فعالیت خود در همه حوزه‌هایی که صنعت زنبوداری در آن چالش دارد ازجمله آموزش و توانمندی‌، حوزه نظام اطلاع‌رسانی و غیره نقش خود را به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای و جذاب کردن آن صنعت انجام داده است.

بهزاد بانکی‌پور نیز از راه‌اندازی آزمایشگاه تأیید کیفیت عسل طبیعی و حدود 40 نمایشگاه عسل طبیعی ایرانی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی حلقه مفقوده در صنعت زنبور عسل است، اما با تجاری‌سازی جذابیت سرمایه‌گذاری و اشتغال بیشتر شده و وضع معیشت زنبورداران بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: هدف از انجام این کارها در ماه‌های گذشته دو چیز است؛ یکی جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت که باعث اشتغال و بهبود بهره‌برداری می‌شود و هدف دوم ارتقای وضع معیشت زنبورداران است.

بانکی‌پور تصریح کرد: برای حفظ و نگاهداشت سرمایه‌ها در صنعت زنبورداری برند اکسیر قرار نیست تجاری باشد یا به رقابت با برندهای تجاری بپردازد، بلکه نشان تأیید کیفیتی است تا هم تولیدکنندگان با برند اکسیر بتوانند بهتر به بازارهای مصرف و صادراتی دسترسی پیدا کنند و هم مصرف‌کنندگان با این نشان بتوانند به راحتی و خیال آسوده، عسل طبیعی ایرانی را خریداری کنند.

وی یادآور شد: معرفی برند اکسیر برای عسل ایرانی به معنای آن نیست که فقط این برند استاندارد است و سایر برندها تقلبی است، بلکه به این معناست که اکسیر متعلق به همه زنبورداران و تولیدکنندگان واقعی عسل است که می‌توانند از آن برای افزایش درآمدها و سهم خود در بازار اقدام کنند و منافع و درآمدهای این برند تجاری در نهایت به تمام پرورش‌دهندگان زنبور عسل منتقل می‌شود.

در پایان این آیین، از برند ملی عسل با عنوان اکسیر در حضور علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی؛ حسن رکنی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام؛ سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی؛ بهزاد بانکی‌پور، مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری صنعت زنبورداری؛ عفت رئیسی‌سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران و جمعی از تولیدکنندگان و کارشناسان رونمایی شد.

البته در پایان این آیین، ضمن تقدیر از همکاری مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی؛ رکنی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی؛ رضوی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه محصولات کشاورزی و رئیسی‌سرحدی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران زمین؛ از تلاش‌های بهزاد بانکی‌پور، مدیرعامل جوان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری که نقش پررنگی در شکل دادن به ایده ساماندهی صندوق زنبور عسل و سپس ایجاد برند جدید "اکسیر" داشته است، تقدیر شد.

اما این نقطه پایان تقدیرها نبود، بلکه در اقدامی ستودنی توسط برگزارکنندگان، از خانم کامیاب که ایده‌های او در بحث مارکتینگ برای صندوق زنبورعسل دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است، تقدیر به عمل آمد و عفت رئیسی‌سرحدی با گرفتن دست این بانوی جوان و بردن او پای تریبون مراسم در سالن نعمتی‌جم، به‌طور ویژه از نقش بارز این دسته از جوانان و همچنین مدیرعامل جوان صندوق در رشد صندوق زنبور عسل تقدیر کرد./

گزارش: علیرضا صفاخو

L-940716-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید