Iranian Agriculture News Agency

انتقال ژن چندقلو زایی به گوسفند افشاری

درآمد گوسفنداران از سه طریق حاصل می شود که عبارتند از فروش شیر ، پشم و بره. شیر گوسفند در اوایل زایش صرف بره می شود و بعد از بزرگ شدن بره مقدار آن چندان قابل توجه نیست.

به گزارش خبرگزاری ایانا ؛ از طرفی میزان تولید پشم نیز در گوسفند افشاری خیلی پایین است و قیمت آن در بازار نیز چندان قابل توجیه نیست. بنابراین شیر و پشم در درآمد گوسفنداران سهم چندانی ندارند. تنها منبع اصلی درآمد دامداران از محل فروش بره می باشد. در نتیجه به هر طریقی که بتوان تعداد بره به ازای هر میش در یک گله را افزایش داد به همان نسبت درآمد دامدار افزایش خواهد یافت.

پژوهشگران گروه علوم دامی دانشگاه زنجان و سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بر آن شدند که ژن Fecb (چند قلوزایی) را به گوسفندان افشاری انتقال دهند. طرح انتقال ژن Fecb از گوسفند برولامرینو به افشاری در سال 1385 ارایه شد. برای سهولت در تامین اعتبار و تقسیم مراحل اجرایی آن به سه مرحله تقسیم شد و مرحله اول آن به تصویب وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سفارش دهنده و وزارت علوم قرار گرفت و مقرر شد دانشگاه زنجان مسئولیت اجرای طرح را عهده دار شود.

آمارهای زیر از بره های نسل R1 به دست آمده که بسیار قابل تامل است.

1 - متوسط وزن تولد گوسفندان افشاری در گله های استان محاسبه شده از 11286 رکورد 83/3 کیلوگرم

2 - متوسط وزن تولد بره های افشاری متولد شده در دانشگاه محاسبه شده از 300 راس بره 82/4 کیلوگرم

3 - متوسط وزن بره های اولین نسل تلاقی برگشتی محاسبه شده از مجموع 215 راس 182/5 کیلوگرم

4 - متوسط وزن 120 روزگی بره های افشاری گله دانشگاه محاسبه از 300 راس 05/26 کیلوگرم

5 - متوسط وزن 120 روزگی بره های R1 از تعداد 215 راس 22/38 کیلوگرم بر اساس رکوردگیری مستمری که از گله بره های طرحی انجام شده است قابل توجه است که متوسط وزن 90 روزگی بره های طرحی به میزان 7/26 کیلوگرم از متوسط وزن 120 روزگی بره های افشاری گله دانشگاه نیز بالاتر است که نشان دهنده سرعت رشد بهتر این حیوانات می باشد.

6 - در مورد چندقلوزایی بر اساس آمار اخذ شده از گله افشاری دانشگاه میزان چندقلوزایی به ازای هر میش 3/1 بره بوده است در حالی که در آزمایش میش های هیبرید تولیدی در F1 ملاحظه می شدو که میزان چندقلوزایی به ازای هر میش به میزان 6/2 بره یعنی دقیقا برابر گله افشاری افزایش یافته است.

7 - میزان و کیفیت پشم تولیدی نیز از بهبود چشم گیری برخوردار بوده است که از میزان متوسط 1 کیلوگرم پشم با کیفیت بسیار نامرغوب در گله گوسفند افشاری موجود به حدود 5/3 کیلوگرم پشم مرغوب در هیبریدها افزایش یافته و همین امر منجر شده است که با حمایت پژوهشکده بیوتکنولوژی دانشگاه طرحی با تمرکز بر روی میزان و کیفیت پشم تولیدی نیز طراحی شد و ضمن انجام نمو نه گیری از همه گوسفندان در هر دو مرحله فاز 1 و 2 تاکنون نتایج خوبی به دست آمده است.

8 - با انجام بررسی های انجام شده بر روی بره های R1 و نیز انجام آزمایشات متعدد بر روی لاشه تعدادی از بره های کشتار شده ، بره های به دست آمده در این طرح از کیفیت لاشه به مراتب بهتری به خصوص از نظر چربی لاشه نسبت به بره های افشاری خالص برخوردار بودند. در این ارتباط ژن های DGAT1 و TG که مشخص شده است در گاو بر صفحات لاشه تاثیرگذار هستند بر روی این بره ها مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج خوبی به دست آمده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید