Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان در گفتگو با ایانا:

14 میلیون مرغ پیر به جای خمیر شدن، منبع انتشار بیماری شدند

در حالی که ترکیه برای صادرات تخم‌مرغ یارانه پرداخت می‌کند، صادرکنندگان ایرانی با قیمت تمام‌شده بالای این محصول روبه‌رو هستند و توان رقابت با این کشور را برای صادرات تخم‌مرغ به عراق از دست داده‌اند.

14 میلیون مرغ پیر به جای خمیر شدن، منبع انتشار بیماری شدند
14 میلیون مرغ پیر به جای خمیر شدن، منبع انتشار بیماری شدند

رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه آغاز شده، اما وجود رقیب سرسختی چون ترکیه مانع از آن شده که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند با آنها رقابت کنند.

ناصر نبی‌پور افزود: دولت ترکیه بابت هر کیلوگرم تخم‌مرغ صادراتی پنج دلار یارانه پرداخت می‌کند؛ بنابراین قیمت تخم‌مرغی که از ایران به کشوری همچون عراق صادر می‌شود، نمی‌تواند با تخم‌مرغ آنها رقابت کند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در سال گذشته سه‌هزار و 100 تومان درب مرغداری بود، در حال حاضر با سقوط آزاد بزرگ روبه‌رو شده و هر کیلوگرم آن دوهزار و 600 تومان قیمت دارد.

نبی‌پور ادامه داد: در ماه‌های محرم و صفر نیز پیش‌بینی می‌شود مصرف تخم‌مرغ از آنچه هست، کمتر شود؛ زیرا مردم برای نذورات خود بیشتر از گوشت قرمز و سفید استفاده می‌کنند؛ بنابراین باز هم جای امیدواری نداریم.

وی تصریح کرد: صدور بیش از اندازه پروانه توسط سازمان دامپزشکی کشور باعث شده است که شاهد جوجه‌ریزی بسیار وحشتناکی در بخش باشیم، اما هنوز مشتریان خاصی برای این محصول پیدا نشده است.

وضعیت صنعت مرغداری در زمستان پیش رو، أسفناک پیش‌بینی می‌شود

رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان یادآور شد: در حال حاضر تخم‌مرغ ایرانی به کشور عراق و افغانستان صادر می‌شود، اما وجود رقبا مانع از آن شده است که تولیدکنندگان به سود مناسبی دست پیدا کنند.

نبی‌پور تأکید کرد: آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تهدیدی جدی برای فصل زمستان محسوب می‌شود و با وجود آنکه حدود 13 تا 14 میلیون مرغ پیر در مرغداری‌ها وجود دارد که می‌توانند منبع بزرگ آلودگی و انتشار بیماری باشند، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت صنعت مرغداری در زمستان پیش رو أسفناک باشد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید خمیر مرغ را ممنوع کرده است، در حالی که هنوز فکری به حال مرغ‌های پایان دوره نشده و تولیدکنندگان مجبور هستند که این مرغ‌ها را مدت بیشتری در فارم‌های خود نگهداری کنند، در حالی که این امر علاوه بر آنکه هزینه خورد و خوراک را بر آنها متحمل می‌کند، می‌تواند در انتقال بیماری‌های مختلف مؤثر باشد.

نبی‌پور همچنین گفت: اتحادیه مرکزی مرغداران میهن بخشی از این مرغ‌های پیر را خریداری کرد، در حالی که ستاد تنظیم بازار قول داده بود 10 میلیارد تومان بابت این خرید هزینه کند، اما ریالی از آن به این اتحادیه نرسیده است و پروژه خرید مرغ‌های پایان دوره همچنان مسکوت مانده است.

وی در پایان افزود: صنعت مرغداری در خطر جدی قرار دارد که امید است با برنامه‌ای جامع مشکلات این بخش مرتفع شود./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940722-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید