Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی:دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی خبر داد:

ناکامی تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی در فروش کود زیستی به خدمات حمایتی

در حالی که اثرات مثبت کودهای بیولوژیک از لحاظ قیمتی و حجم استفاده بسیار اقتصادی است، اما هنوز ترویج مصرف آن در بخش کشاورزی به اندازه کافی انجام نشده است.

ناکامی تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی در فروش کود زیستی به خدمات حمایتی
ناکامی تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی در فروش کود زیستی به خدمات حمایتی

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه اثرات مثبت استفاده از کودهای بیولوژیک ثابت شده است، اما همچنان با استفاده کم از سوی بهره‌برداران بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم.

احمد لازمی‌زاده افزود: بر اساس قرارداد منعقدشده با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، قرار است کودهای آلی و زیستی تولیدشده این شرکت را خریداری کند، اما هنوز 100 گرم از این کودها را نیز خریداری نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است کودهای زیستی توسط بخش دولتی به‌ویژه ترویج و آموزش بین کشاورزان بیشتر شناسانده شود، زیرا اثرات مثبت بسیار زیادی دارد.

لازمی‌زاده ادامه داد: قرار بود که کودهای آلی و زیستی جای یک‌سوم کودهای شیمیایی مصرفی را بگیرد، اما به‌دلیل آنکه به‌درستی شناسانده نشده است، هنوز به مقدار کافی توزیع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تیم تحقیقاتی این شرکت، اقدامات مؤثری را درباره معرفی و تولید بهترین نوع کود زیستی انجام داده، اما نیاز است بخش دولتی در این راستا بیشتر کمک کند.

100 گرم کود بیولوژیک، معادل 100 کیلوگرم کود شیمیایی

دبیر انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی یادآور شد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات مشترک تا اندازه‌ای توانسته است در شناسایی این کود مؤثر باشد، اما لازم است رایزنی‌های بیشتری با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر بخش‌ها انجام شود.

لازمی‌زاده تأکید کرد: اثری که یک کود بیولوژیک بر محصولات کشاورزی دارد، به اندازه 100 کیلوگرم مصرف کود شیمیایی است که ضمن آنکه محصولی سالم تولید می‌کند، هزینه‌های ناشی از مصرف کودهای شیمیایی را نیز ندارد.

وی اظهار داشت: 100 گرم کود بیولوژیک معادل 100 کیلوگرم کود شیمیایی است و از لحاظ قیمتی یک بسته 100 گرمی آن حدود 16 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که کودهای شیمیایی قیمتی بیش از این‌ها دارد.

لازمی‌زاده در پایان گفت: لازم است در شناساندن و ترویج استفاده از کودهای بیولوژیک، اقدامات مؤثرتری انجام شود./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940722-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید