Iranian Agriculture News Agency

بان‌کی‌مون: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی نیست، به منزله بی‌عدالتی وحشتناک است/ اعلام دلایل پاپ برای گرسنگی

روز جهانی غذا با هدف ایجاد جنبشی فراگیر برای پایان دادن به گرسنگی امسال در نمایشگاه میلان برگزار شد.

بان‌کی‌مون: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی نیست، به منزله بی‌عدالتی وحشتناک است/ اعلام دلایل پاپ برای گرسنگی
بان‌کی‌مون: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی نیست، به منزله بی‌عدالتی وحشتناک است/ اعلام دلایل پاپ برای گرسنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، روز جهانی غذا هرساله در 16 اکتبر در روزی که سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) در سال 1945 تأسیس شد، برگزار می‌شود. در مراسم جهانی امسال در نمایشگاه میلان چهره‌های پیشرو برای مبارزه جهانی با گرسنگی به مناسبت روز جهانی غذا و هفتادمین سالگرد تأسیس فائو، جهت سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن گرسنگی، بهبود شیوه تولید و مصرف مواد غذایی، گرد هم آمدند و خواستار حفظ اجتماعی و اجرای سیستم غذایی عادلانه‌تر شدند.

در ابتدای مراسم، خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیرکل فائو از کشاورزان، ماهیگیران، کارگران جنگل و تمامی کسانی که در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی نقش داشته‌اند، برای سهمشان در دستیابی به دستاوردهای شگفت‌انگیز جهت افزایش رزق و روزی برای جمعیت جهان که از سال 1945 سه‌برابر شده است، سپاسگزاری کرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز حدود 800 میلیون نفر در جهان از سوءتغذیه رنج می‌برند، گفت: در ابتدا ما باید بتوانیم روند دسترسی به غذا و تغذیه بهتر را سرعت بخشیم و با تغییر در تولید مواد و مصرف مواد غذایی به سمت سیستم‌های پایدار برویم.

داسیلوا افزود: تغذیه خوب یکی از بهترین منابع رشد اقتصادی است که می‌تواند به رسیدن به صلح و ثبات کمک کند.

وی با اشاره به موضوع امسال روز جهانی غذا، "حمایت اجتماعی و کشاورزی، شکستن چرخه فقر در مناطق روستایی" خاطرنشان کرد: تولید و رشد اقتصادی با وجود باقی ماندن گرسنگی، به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند. برزیل، هند و اتیوپی و سایر کشورها به ما نشان دادند که افزایش قدرت قشر پایین جامعه جهت خرید مواد غذایی، کلید مقرون به صرفه‌ای برای ریشه‌کن کردن گسنگی است.

در ادامه، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، با بیان اینکه گرسنگی تنها به معنی کمبود مواد غذایی نیست و به منزله بی‌عدالتی وحشتناک است، اظهار داشت: ما اینجا با هدف ایجاد جنبش جهانی برای پایان دادن به گرسنگی، ایجاد مشارکت‌های جدید و راهکارهای بهتر، دور هم جمع شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یک‌سوم مواد غذایی تولیدشده در جهان به هدر می‌رود و به زباله مواد غذایی تبدیل می‌شوند، ادامه داد: این در حالی است که مردم در همه نقاط جهان می‌دانند این حجم هدررفت، مایه ننگ بشریت است.

تقدیر پاپ از فائو

پاپ فرانسیس در پیامی با سپاسگزاری از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای تمرکز روی حمایت اجتماعی دو دلیل گرسنگی در جهان را توزیع ناعادلانه محصولات روی زمین و توسعه ناکافی کشاورزی عنوان کرد.

خوزه‌گرازیانو داسیلوا در این مراسم گفت: دستیابی به توسعه پایدار جهانی و رسیدن به گرسنگی صفر در نهایت به تمامی مردم و نه‌تنها دولت‌ها بستگی دارد.

وی تأکید کرد: تمامی افراد جامعه می‌توانند روز جهانی غذا را با ایجاد تعهدات شخصی برای خود مانند خوردن غذای سالم، کاهش هدررفت‌های غذایی و کمک به دیگران در اقدامی مشترک برگزار کنند./

ترجمه: افسانه زعیم‌زاده

F-940725-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید