Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد:

تشکیل بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگاه استان فارس

بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگام این استان در راستای طرح افزایش ضریب خوداتکایی در تولید گندم تشکیل شد.

تشکیل بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگاه استان فارس
تشکیل بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگاه استان فارس

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام این خبر گفت: گندم کار پیشگام با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در جهت تولید کمی و کیفی به نحو مطلوب استفاده کرده است.
محمدمهدی قاسمی افزود: گندمکاران پیشگام تجربیات خود را در راستای اهداف طرح ضریب خوداتکایی گندم و توانمندسازی سایر کشاورزان اعلام کرده و از مزارع خود به‌عنوان کارگاه آموزشی بهره‌گیری می‌کنند.

وی درباره اهداف تشکیل این بیناد خاطرنشان کرد: افزایش مشارکت گندم کاران پیشگام در سیاستگذاری، بهبود امور تولید، تقویت روحیه همکاری بین گندمکاران پیشگام با سایر گندمکاران، فرهنگ‌سازی در جهت افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک و تمامی نهاده‌های تولید، جذب سرمایه‌های فکری، نوآوری و انتقال تکنولوژی‌های نوین به گندمکاران در زمینه‌های مختلف، کاهش هزینه‌های تولید و کاهش ضایعات در فرآیند تولید گندم، فرآوری و مصرف نان، ایجاد ارتباط و تعامل دوجانبه با تولید و تأمین‌کنندگان نهاده‌ها (کود، سم، بذر، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی) برخی از اهداف است و آموزش به‌منظور بهبود و کارایی هرچه بیشتر آنها، جمع‌آوری و انعکاس مسائل، مشکلات و پیشنهادات گندمکاران ازجمله ساماندهی، تنظیم و ارتقاء بازار گندم در کشور به مراجع ذی‌ربط از سایر اهداف محسوب می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در سال زراعی جاری دو طرح بزرگ در قالب طرح پهنه‌بندی و طرح امید در اراضی کشاورزی استان فارس اجرا می‌شود.

وی بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی استان تأکید کرد و یادآور شد: مدیریت منابع آب و حوزه‌های آبخیزداری نیاز اصلی بخش کشاورزی است و مدیریت منابع آب نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت در این بخش دارد و چنانچه تمام معیارها و فاکتورهای اقتصادی انجام گیرند، رونق بخش کشاورزی حتمی است.

نیاز به اعتبار سه‌هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح تحول بهره‌وری آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به برنامه تحول در بهره‌وری آب استان تصریح کرد: طرح تحول بهره‌وری آب نیازمند سه‌هزار میلیارد تومان اعتبار است.

قاسمی تأکید کرد: دولت تدبیر و امید در صدد راه‌اندازی انجمن و تشکل‌های تخصصی برای پیگیری امور مربوط به هر محصول تولیدی است تا رفتار علمی را به کل جامعه تولیدکنندگان تسری دهد.

وی اظهار داشت: با تشکیل بنیاد توانمندسازی گندمکاران پیشگام فارس، مشارکت کشاورزان مجرب در ایجاد الگوهای حرفه‌ای، ایجاد مزارع الگویی و ارائه راهکار برای دستیابی به حداکثر تولید در این محصول استراتژیک دنبال می‌شود.

گفتنی است، از بین افراد منتخب گندمکاران پیشروی شهرستانی جهت عضویت در هیأت اجرایی اسانی بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان فارس، پنج نفر از گندمکاران پیشروی شهرستانی به‌عنوان اعضای اصلی و یک نفر به‌عنوان بازرس انتخاب شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید