Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و پژوهشی میان جهاد کشاورزی و محیط زیست

در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و زند معاون وزیر جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و پژوهشی به امضاء رسید.

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و پژوهشی میان جهاد کشاورزی و محیط زیست
امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و پژوهشی میان جهاد کشاورزی و محیط زیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در جلسه مشترک شورای تحقیقات کشاورزی با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی در سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی و پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و اعتلای علوم محیط زیستی بین دو سازمان منعقد شد.

در این جلسه رئیس سازمان محیط زیست، دانش در بخش‌های کشاورزی، دامداری و مدیریت منابع آب را از الزامات انقلاب دانست و جایگاه حفاظت محیط زیست را به لحاظ مأموریت‌ها و تکالیف گسترده آن سازمان به لحاظ قانونی و جایگاه حاکمیتی آن مهم برشمرد.

معصومه ابتکار با تأکید به نگاه کلان و فرابخشی به موضوع محیط زیست و چالش‌های آن، اراده دولت یازدهم را در موضوع محیط زیست بسیار عالی دانست و برنامه‌ریزی و سیاست‌های دولت در این زمینه را به‌ویژه نظر شخص رئیس جمهوری را در این زمینه بسیار با ارزش ارزیابی کرد.

وی مهم‌ترین نقش مؤسسه‌های تحقیقاتی را حل چالش‌ها از طریق بهره‌گیری از ترکیبی از دانش سنتی و دانش روز دانست و ارائه ساز و کارهای علمی و پژوهشی برای حل این مسائل را بسیار مهم برشمرد.

ابتکار ضمن اشاره به موضوع تغییر اقلیم، آن را به‌عنوان چالشی جدی با تأثیر منفی گسترده در کنار غفلت‌های گذشته از محیط زیست و حفظ منابع، تاثیرگذاری و بهره‌گیری از نگاه علمی و پژوهشی در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و پروژه‌های اجرایی ضروری دانست.

در ادامه رئیس سازمان تحققات، آموزش و ترویج کشاورزی در این دیدار با اشاره به اینکه ایران در شرایط انتقالی قرار دارد و از کشوری منبع مبنا که منابع خود را مورد استفاده قرار داده در حال تغییر گرایش‌ها به سمت دانش‌بنیانی است، گفت: در نتیجه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بنا به درخواست غذایی کشور و مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین این درخواست و غذای کشور، دانش‌بنیان کردن کشاورزی را یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تأمین غذای کافی و سالم کشور می‌داند.

اسکندر زند افزود: بنابراین در تعریف جدید کشاورزی یا به عبارت بهتر در کشاورزی مدرن، چند مشخصه تعریف می‌شود که مهم‌ترین این شاخص‌ها پایداری، توان رقابتی و صادرات، ارزش افزوده مبتنی بر فناوری، تأمین‌کننده امنیت غذایی و سلامت، تولید و افزایش ثروت برای فعالان این عرصه و حفاظت از محیط زیست و ذخایر ژنتیکی است.

وی با اشاره به مراحلی که برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان تا پیش از 1980 طی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مراحل مهم شکل‌گیری نظام تحقیقات برای کشاورزی است که خوشبختانه بخش تحقیقات کشاورزی در ایران قدمتی بیش از یک قرن دارد.

زند با تأکید بر این مزیت که بخش تحقیات کشاورزی کاملاً در بدنه کشاورزی قرار گرفته است، ادامه داد: در کشاورزی دانش‌بنیان پس از تحقیقات، نظام دانش و اطلاعات از ارکان اصلی محسوب می‌شود که به‌دلیل برخی غفلت‌های ‌صورت‌گرفته در گذشته، ایران در بخش تا حدودی عقب‌تر از جامعه جهانی است و از این رو در دولت یازدهم تلاش می‌کنیم تا ساماندهی مناسبی در این بخش داشته باشیم.

وی نظام نوآوری کشاورزی و استفاده خلاقانه از دانش را از دیگر ارکان مهم در کشاورزی دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: تعریف کلی بدین‌گونه است که تحقیقات، ثروت را به دانش و نوآوری، دانش را به ثروت تبدیل می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش عمده مسئولیت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ایران بر عهده دولت است، یادآور شد: یکی دیگر از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره جدید وزارت جهاد کشاورزی، تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز بین‌المللی در زمینه تحقیقات کشاورزی است.

زند ضمن اشاره به برخی از توانمندی‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن، تأکید کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه به‌دلیل اهمیت این حوزه در حال افزایش است و مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی مربوط به سال 1297قدیمی‌ترین مؤسسه زیرمجموعه سازمان و مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر نهال که در سال 1382 بر اساس قانون مجلس شکل گرفت، نوپاترین مؤسسه زیرمجموعه سازمان است.

وی با تأکید بر توانمندی‌های علمی، تولیدی حاکمیتی، نظارتی و پایشی حاکمیتی، حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی این مجموعه، اظهار داشت: زیرمجموعه‌های سازمان در 557 گرایش علمی در حال فعالیت هستند که البته هنوز هم با توجه به مسئولیت‌های گسترده وزارت جهاد کشاورزی، گرایش‌های علمی بسیاری برای فعالیت وجود دارد.

زند همچنین گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به لحاظ معرفی ارقام جدید، مهم‌ترین مؤسسه تحقیقاتی کشور است و به‌طور مثال از حدود 620 رقم زراعی کشور، 65 درصد آن توسط سازمان معرفی شده است.

وی در ادامه افزود: همچنین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، قوی‌ترین نهاد کشور به لحاظ شناسایی گیاهان، حشرات، بیماری و قارچ‌ها است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین از تغییر رویکرد کشاورزی برای استفاده از آفت‌کش‌های کم‌خطر و مبارزه غیرشیمایی با آفات کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: جهت پایش محصولات، میزان مجاز باقیمانده سموم به وزارت بهداشت اعلام شده است.

زند اشاره‌ای هم به خدمات مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی داشت و ادامه داد: بیش از 60 فرآورده مورد نیاز کشور توسط این مؤسسه تولید و تأمین می‌شود. به‌گونه‌ای که 100 درصد واکسن دامی، 90 درصد واکسن طیور و 80 درصد واکسن انسانی در این مؤسسه تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مؤثرترین نهاد در زمینه خاک‌شناسی است و تولید اطلاعات مربوط منابع خاک در زیرمجموعه‌های سازمان صورت می‌گیرد و نقشه‌های تناسب اراضی کشور که مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های این حوزه است بر اساس همین اطلاعات تهیه می‌شود.

زند اشاره‌ای هم به پروژه‌های تحقیقاتی مختلف زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کرد و یادآور شد: اینها علاوه بر وظایف سازمان در بخش نظارت و پایش است که قرابت بسیاری هم با وظایف سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

وی با اشاره به خواست و تأکید سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر نظارت و پایش جدی و دقیق کود و سم محصولات کشاورزی، تأکید کرد: در همین راستا مؤسسه تحقیقات خاک و آب مسئولیت بررسی کود و سم‌های موجود در بازار را عهده‌دار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حفاظت و مدیریت ذخایر که ازجمله موارد بسیار مهم برای محیط زیست نیز هست از دیگر برنامه‌ها و اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که به‌طور نمونه می‌توان به بانک ژن ملی گیاهی ایران با بیش از 75 هزار نمونه اشاره کرد.

زند همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ذخایر، استفاده از آنها در راستای تأمین امنیت غذایی است.

وی اشاره‌ای هم به مجموعه باغ‌های گیاه‌شناسی داشت و باغ گیاه‌شناسی نوشهر را به‌عنوان یکی از زیباترین و ارزشمندترین این مجموعه باغ‌ها دانست.

لازم به ذکر است، در ادامه جلسه رؤسا و معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حاضر در جلسه به معرفی مجموعه خود و شرحی از خدمات و اقدامات، همچنین برنامه‌ریزی‌های آینده پرداختند. همچنین رؤسای هر دو سازمان به‌طور مشخص پیشنهادهایی برای همکاری‌های تحقیقاتی و محیط زیستی برای حل بحران‌ها و چالش‌های کنونی محیط زیست کشور ارائه کردند./

V-940809-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید