Iranian Agriculture News Agency

برگزاری روز جهانی خاک در ایران؛ در ابهام

سال جهانی خاک 2015 تنها شروعی برای آغاز فعالیت‌هایی برای بهبود بحران خاک کشور است که بی‌شک با اتمام این سال تمام نخواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود.

برگزاری روز جهانی خاک در ایران؛ در ابهام
برگزاری روز جهانی خاک در ایران؛ در ابهام

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری جشنواره فرهنگی - هنری خاک پیش از اتمام سال جهانی خاک خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا روز جهانی خاک نیز در سال مختص به آن، به بهترین نحو برگزار شود، اما متأسفانه هنوز برنامه مدونی برای برگزاری آن در نظر گرفته نشده است.

علیرضا فلاح با بیان اینکه در صورت همکاری وزارت جهاد کشاورزی، روز جهانی خاک در محل وزارتخانه برگزار خواهد شد، افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی همکاری‌های لازم را صورت ندهد، روز جهانی خاک را در مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برگزاری جشنواره علمی - هنری خاک قطعی شده است و تاکنون نیز علاقه‌مندان عکس، فیلم، کاریکاتور و داستان‌های کوتاه خود را برای ما ارسال کرده‌اند.

دبیر انجمن علوم خاک ایران با اظهار تأسف از اینکه سال جهانی خاک آن‌طور که باید در کشور ما برگزار نشد، ادامه داد: انتظارمان در سال جهانی خاک بیش از اتفاقاتی بود که رخ داد، اما باید بدانیم که تنها سال خاک است که تمام خواهد شد و این سال شروعی برای فعالیت‌های ادامه‌دار ما خواهد بود.

فلاح اظهار امیدواری کرد که با توجه به اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سال 2016 را سال حبوبات معرفی کرده است و حبوبات در تثبیت ازت خاک نقش بسزایی ایفا می‌کند و باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی می‌شود، بتوانیم با استفاده از این موضوع در حفظ خاک و احیای خاک سالم، فعالیت‌های ادامه‌داری را داشته باشیم.

روز جهانی خاک پنجم دسامبر (14 آذرماه) در تمام نقاط دنیا به‌ویژه در سال 2015 که سال جهانی خاک است، گرامی داشته می‌شود./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940812-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید