Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با ایانا خبر داد:

پنبه، نخستین محصول تراریخته دارای مجوز در ایران/ رونمایی از دو رقم جدید پنبه تا پایان سال جاری

با اخذ مجوز تولید پنبه تراریخته، این محصول در سال آینده به‌عنوان نخستین محصول تراریخته دارای مجوز به کشت انبوه خواهد رسید.

پنبه، نخستین محصول تراریخته دارای مجوز در ایران/ رونمایی از دو رقم جدید پنبه تا پایان سال جاری
پنبه، نخستین محصول تراریخته دارای مجوز در ایران/ رونمایی از دو رقم جدید پنبه تا پایان سال جاری

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به عرضه نخستین محصول پنبه تراریخته به بازار در سال جاری اظهار امیدواری کرد که پنبه با اخذ مجوز و ثبت نهایی به‌عنوان نخستین محصول تراریخته در سطح وسیع کشت شده و تجاری‌سازی شود.

قربانعلی روشنی هدف از کشت پنبه تراریخته را نمایان کردن توانمندی‌های ارقام تراریخته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه تراریخته در کل کشور حدود پنج هکتار در ایستگاه‌های حفاظت‌شده و قرنطینه‌ای است، اما با اخذ مجوزهای لازم توانایی افزایش سطح کشت تا چند هزار هکتار طی دو سال را داریم.

وی با اشاره به اینکه تولید بدون استفاده از سم در راستای کاهش هزینه‌های کشاورزان و جلوگیری از خسارت‌زایی از ویژگی‌های ارقام تراریخته است، افزود: این ارقام از لحاظ زیست‌محیطی ریسک کمتری دارند و به همین دلیل در آینده با تولید انبوه آنها استقبال از ارقام تراریخته بیشتر خواهد بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با تأکید بر اینکه ارقام تراریخته علاوه بر اینکه ذاتاً عملکرد خوبی دارند، با مقاومت علیه آفات و بیماری‌ها عملکرد را بیش از پیش بالا می‌برند، خاطرنشان کرد: پروسه ثبت ارقام تراریخته در حال پیگیری و انجام است که متولی این امر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران است.

روشنی ادامه داد: در دنیای امروز، آمریکا به‌عنوان پیشروترین کشور در تولید محصولات تراریخته بیش از 90 درصد تولید پنبه خود را به ارقام تراریخته اختصاص داده است و شاید از باقیمانده این محصولات برای خوراک دام نیز استفاده نکند، اما تولید پنبه تراریخته به‌عنوان یک محصول غیرخوراکی در بیشتر کشورهای دنیا جا افتاده و بی‌شک می‌توان گفت پنبه تراریخته از حاشیه امنیت بالایی برخوردار است.

وی پیش‌بینی کرد که پنبه تراریخته به‌عنوان نخستین محصول تراریخته دارای مجوز در سال آینده به ثبت برسد تا در سطح تجاری کشت شود و در پایان از رونمایی دو رقم جدید پنبه تا پایان سال جاری خبر داد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940824-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید