Iranian Agriculture News Agency

صادرات محصولات کشاورزی و دامی آذربایجان غربی به عراق تسهیل می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی استان آذربایجان غربی با کشور عراق تاکید کرد.

صادرات محصولات کشاورزی و دامی آذربایجان غربی به عراق تسهیل می شود
صادرات محصولات کشاورزی و دامی آذربایجان غربی به عراق تسهیل می شود

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم‌زاده در نشست مشترک مسوولان اقتصادی و کشاورزی استان با هیات تخصصی کشاورزی کشور عراق در ارومیه، انتقال دانش فنی کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان به کشور عراق را از برنامه‌های این سازمان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات و موانع موجود در صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان به عراق از محورهای مهم این دیدار است که طی پیشنهادهای ارائه شده برای رفع ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی به کشور عراق، حذف تعرفه‌های گمرگی برای واردات سیب به کشور عراق، حمل یکسره محصولات کشاورزی تا محل تخلیه در خاک عراق و سرعت بخشیدن به ترخیص کالاهای کشاورزی در مرزهای دو کشور مورد تاکید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: این استان با دارا بودن یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت و تولید بیش از 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور است که سهم مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی افزود: استان آذربایجان غربی با 127 هزار هکتار اراضی باغی و تولید بیش از یک میلیون و 300 هزار تن سیب درختی رتبه نخست کشور را داراست و از آنجایی که کیفیت و سلامت تولیدات کشاورزی از مهمترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، تمامی مراحل تولید این محصولات تا عرضه به بازار زیر نظر کارشناسان، مروجان و محققان کشاورزی صورت می‌گیرد.

کریم‌زاده یادآور شد: سیب تولیدی در ایران از سالم‌ترین محصولات تولیدی کشور است که به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه صادر می‌شود که کیفیت و قیمت مناسب محصول از مزیت‌های نسبی تولید این محصول به شمار می‌رود و امید است در آینده نزدیک شاهد افزایش صادرات این محصول به کشور دوست و برادر عراق باشیم.

محمد جاسم مدیر کل قرنطینه وزارت کشاورزی عراق نیز در این دیدار گفت: کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و حسن همجواری با کشور عراق نقش مهمی در تامین نیازهای صنعتی، اقتصادی و کشاورزی عراق دارد که برخی مشکلات موجود در پایانه‌های مرزی به لحاظ حجم وسیع واردات انواع کالای‌های مصرفی به خصوص کشاورزی و دامی به عراق بوده و کشورش در راستای حل معضلات تبادلات مرزی مصمم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید