Iranian Agriculture News Agency

تولید سوسیس و کالباس با مرغ‌های پیر بی‌خَس‌شده/ لزوم خروج مرغ‌های پایان دوره از چرخه مرغداری‌ها

در حال حاضر تولید سوسیس و کالباس با استفاده از مرغ‌های پیر بی‌خس‌شده (مرغ درسته بدون استخوان) انجام می‌شود که از لحاظ بهداشتی هیچ مشکل خاصی ندارد و کمتر از 10 درصد گوشت در این فرآیند تلف می‌شود.

تولید سوسیس و کالباس با مرغ‌های پیر بی‌خَس‌شده/ لزوم خروج مرغ‌های پایان دوره از چرخه مرغداری‌ها
تولید سوسیس و کالباس با مرغ‌های پیر بی‌خَس‌شده/ لزوم خروج مرغ‌های پایان دوره از چرخه مرغداری‌ها

دبیر انجمن ملی طیور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره حذف 2.5 میلیون قطعه مرغ پیر از چرخه تولید گفت: حذف مرغ‌های پیر در کنار جوجه‌ریزی همیشه وجود داشته است، زیرا مطابق قانون باید مرغ‌های بالای 80 هفته در بخش تخم‌گذار به چرخه کشتار و فرآوری برود.

سعید اصغری‌فرد افزود: در حال حاضر 65 میلیون مرغ پیر در کشور موجود است که حدود هشت میلیون آن عمری بالای 60 هفته دارند.

وی خاطرنشان کرد: حذف حدود هشت میلیون قطعه‌ای مرغ‌های پیر به ناگاه تأثیر ناهنجاری روی تولید خواهد گذاشت، اما اگر به تدریج انجام شود، اثربخش خواهد بود و می‌تواند راندمان تولید را افزایش دهد.

اصغری‌فرد ادامه داد: با دستوری که وزیر جهاد کشاورزی اخیراً درباره مرغ‌های پیر صادر کرده است، هنوز مرغداران مجبور به حذف مرغ‌های پیر خود نیستند، اما کشتارگاه‌هایی معرفی شده است که مرغداران مرغ‌های پایان دوره خود را به آنجا برده و با توجه به آنکه در تولید خمیر مرغ هنوز ممنوعیت وجود دارد، باب جدیدی برای عملیات بی‌خس کردن مرغ آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در کشتارگاه‌های معرفی‌شده، گوشت از اسکلت جدا می‌شود و برای کارخانه‌های فرآوری ازجمله تهیه سوسیس و کالباس برده خواهد شد.

منتظر نتیجه‌گیری تصمیم دو وزیر بهداشت و جهاد کشاورزی در موضع خمیر مرغ هستیم

دبیر انجمن ملی طیور یادآور شد: گوشت‌هایی که در حال حاضر بدین‌ترتیب از طریق مرغ‌های پایان دوره استحصال می‌شود، ران و سینه بوده و مشکلی از لحاظ بهداشتی ندارد و وزارت بهداشت نیز در این باره هیچ ممانعتی ایجاد نکرده است.

اصغری‌فرد تأکید کرد: بر اساس آنچه که شنیده می‌شود، وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تهیه خمیر مرغ به تفاهم‌نهایی رسیده‌اند که می‌توان با رفع مشکلات موجود در یکی از دستگاه‌های این چرخه، دوباره تولید خمیر مرغ را از سر گرفت، اما هنوز به‌صورت رسمی ابلاغیه‌ای صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: بی‌خس کردن مرغ‌های پایان دوره و ورود گوشت‌های خالص به کارخانه‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس بهداشتی‌تر است، اما کمتر از 10 درصد گوشت مرغ طی این فرآیند از بین می‌رود که بدین‌ترتیب با حجم انبوهی از این مرغ‌ها، ضرر و زیان متوجه مرغداران خواهد شد.

اصغری‌فرد در پایان گفت: امیدواریم اگر عملیات حذف مرغ‌های پیر انجام می‌شود، بودجه‌ای که برای این منظور از سوی معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری در نظر گرفته و تخصیص یابد تا بدین‌ترتیب اتحادیه میهن و سایر مراجع مربوطه، بتوانند اقدامات مربوط به پرداخت را به‌راحتی انجام دهند.

گفتنی است، چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از حذف 2.5 میلیون قطعه مرغ پیر بود که برخی شائبه‌ها ناشی از آن بود که این مرغ‌ها برای تهیه خمیر مرغ به کارخانه‌ها آورده شده و عده‌ای دیگر درباره ورود این مرغ‌های بی‌خس‌شده برای صنایع سوسیس و کالباس حکایت داشت، اما از آنجا که هنوز ممنوعیت در تهیه خمیر مرغ وجود دارد، این مرغ‌ها به‌صورت گوشت خالص تحویل کارخانه‌های فرآوری می‌شود و بدین‌ترتیب بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در اردیبهشت‌ماه سال جاری قرار بود پنج میلیارد تومان برای خروج مرغ‌های پایان دوره در اختیار اتحادیه مرغداران میهن قرار گیرد که بر اساس ادعای ترکاشوند، مدیرعامل این اتحایه، هنوز مبلغی اختصاص نیافته است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940826-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید