Iranian Agriculture News Agency

بر اساس پیگیری‌های ایانا حاصل شد:

اختصاص 165 میلیون تومان اعتبار برای احیای قنات شاه‌آباد ابرکوه

سازمان جهاد کشاورزی یزد 165 میلیون تومان به‌صورت کمک بلاعوض و تسهیلات برای احیای قنات شاه‌آباد روستای احمدآباد ابرکوه اختصاص خواهد داد.

اختصاص 165 میلیون تومان اعتبار برای احیای قنات شاه‌آباد ابرکوه
اختصاص 165 میلیون تومان اعتبار برای احیای قنات شاه‌آباد ابرکوه

به‌دنبال گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از وضعیت روستای احمدآباد از بخش مرکزی ابرکوه که به‌علت کم‌آب شدن قنات شاه‌آباد تاکنون 250 میلیون تومان از درآمد کشاورزان برای آن هزینه شده و بر اساس برآوردها، نیازمند 50 میلیون تومان اعتبار دیگر است، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، از اختصاص 25 تا 30 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض به این قنات خبر داد.

سیدجمال سجادی‌پور گفت: سال گذشته 15 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی جهاد کشاورزی برای احیای این رشته‌قنات اختصاص داده شده است که انتظار می‌رود با توجه به برآورد 25 تا 50 میلیون تومانی کارشناسان برای مرمت چاه حدود 25 تا 30 میلیون تومان دیگر نیز کمک بلاعوض به اهالی این روستا شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی مکاتبات صورت‌گرفته، مقرر شده تا کشاورزان بتوانند تا سقف 120 میلیون تومان از محل تسهیلات بانکی نیز برای مرمت این قنات از بانک‌های عامل تسهیلات دریافت کنند.

سجادی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از مهاجرت اقدامی نمی‌کند، افزود: استان یزد طی 20 سال گذشته با مسئله خشکسالی روبه‌رو بوده که سه‌هزار رشته قنات موجود در این استان که دارای یک‌هزار دبی بوده‌اند به یک لیتر تا نیم لیتر رسیده‌اند که نشان‌دهنده از رونق افتادن کشاورزی در روستاهای این استان است.

وی ادامه داد: تعداد روستاهای موجود در استان یزد سه‌هزار روستا برآورد شده که طی سال‌های اخیر دوهزار روستا خالی از سکنه شده‌اند؛ لذا جهاد کشاورزی این استان با وجود تلاش‌هایی که برای مرمت قنات‌ها صورت می‌دهد، نمی‌تواند جلوی مهاجرت روستاییان را بگیرد.

یزد سومین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: به‌منظور حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، یک‌هزار و 240 هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان احداث شده است.

سجادی‌پور یادآور شد: یزد با تولید 360 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و سبزی و صیفی نظیر خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان و فلفل، سومین تولیدکننده بزرگ محصولات گلخانه‌ای کشور است که به تناسب فصل، محصولات خود را وارد بازارهای کشور می‌کند.

وی تأکید کرد: کشت متراکم و کم‌آب از مهم‌ترین سیاست‌های کشاورزی این استان است که تولید محصولات کشاورزی را در فضای گلخانه با میانگین 12 کیلوگرم در مقابل 1.5 کیلوگرم فضای باز در دستور کار قرار داده است.

صادرات پسته یزد به بازارهای بین‌المللی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: بر اساس مطالعات به‌عمل‌آمده، کشت پسته در این استان به‌عنوان یک مزیت محسوب شده که طی سال‌های اخیر 60 درصد رشد داشته است.

سجادی‌پور همچنین گفت: یک میلیون و 350 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در این استان تولید می‌شود که از این حجم بیش از 200 هزار تن خیار به کشور روسیه، عراق و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی در پایان افزود: 60 درصد پسته تولیدی به کشورهای اروپای شرقی، عراق و کشورهای عربی صادر می‌شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

S-940830-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید