Iranian Agriculture News Agency

برای احیای فرهنگ آشتی انسان با محیط زندگی انجام شد:

مصرف نایلکس‌های تجزیه‌پذیر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراگیر شد/ گام بعدی، مجاب کردن صنایع و ادارات دولتی

احیای فرهنگ آشتی انسان‌ها با محیط زندگی خود در بیان و عمل، راهکاری مناسب برای کمک به کاهش مشکلات زیست محیطی است.

مصرف نایلکس‌های تجزیه‌پذیر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراگیر شد/ گام بعدی، مجاب کردن صنایع و ادارات دولتی
مصرف نایلکس‌های تجزیه‌پذیر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراگیر شد/ گام بعدی، مجاب کردن صنایع و ادارات دولتی

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل شرکت داراپلاستیک غرب در این باره گفت: برای جلوگیری از فجایع زیست‌محیطی و محدودیت محیط سالم و مطبوع برای زندگی، راهی جز آشتی با طبیعت وجود ندارد.

هوشنگ انوشیروانی افزود: فراهم آوردن فضایی برای آشتی دادن شهرنشینان با محیط زیست، فرهنگ تازه‌ای را در این حوزه ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زمین مهد ما و ما مهد زمین هستیم و همان‌گونه که انسان توسط عوامل طبیعی زمین تهدید می‌شود، زمین هم توسط انسان تهدید می‌شود و همان‌گونه که انسان نیاز به مراقبت دارد، زمین هم نیازمند مراقبت است.

مدیر برگزیده جشنواره هشتم صنعت پلاستیک ادامه داد: انسان در صورت رعایت اصول ایمنی و تغذیه درست می‌تواند ایمن و سالم بماند و طبیعت زمین نیز بدون رژیم حفاظتی درست و مصرف اصولی در آن و بدون توجه به عوامل زیانبار پسماند، بیمار و مسبب آسیب موجودات زنده می‌شود.

انوشیروانی تصریح کرد: حفظ زمین، حفظ سلامتی است و با احترام به آن باید مانع ایجاد شرایط برای تخریبش شد.

وی یادآور شد: این نگرانی همواره در این شرکت وجود داشته که محصولاتمان به محیط زیست آسیب می‌رساند و به‌دنبال یافتن چاره‌ای بر رفع این معضل بودیم که با وارد کردن تکنولوژی اکسو زیست‌تخریب‌پذیر به کشور، نخستین گام را جهت تولید و عرضه این محصول برداشتیم که با استقبال فروشگاه‌های زنجیره‌ای روبه‌رو شد و با تدوین استاندارد داخلی، این شرکت به‌عنوان نخستین دارنده استاندارد ملی اکسا زیست‌تخریب‌پذیر در کشور، توانست گام ناچیزی در راستای حفاظت محیط زیست بردارد.

انوشیروانی تأکید کرد: احساس مسئولیت این شرکت در قبال محیط زیست قدمتی هشت‌ساله دارد، محیط زیست ما مبنای موجودیت ماست که سعی داریم با حفظ آن برای خود و نسل‌های بعدی، آینده را خوب بسازیم. محصولات این شرکت برای محیط زیست و منابع طبیعی کمترین آسیب را به‌دنبال دارد و این کار با تغییر متدولوژی مصرف همگانی خواهد شد.

ترغیب اداره‌های دولتی برای مصرف فراگیر شدن نایلکس‌های تجزیه‌پذیر

مدیرعامل شرکت داراپلاستیک غرب اظهار داشت: باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی در نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محیط زیست گام‌های اساسی برداشته می‌شود و با ارائه آموزش‌های دقیق، مردم با روش‌های حفظ و نگهداری این گونه محیط‌ها بیشتر آشنا ‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که پس از فراگیر شدن مصرف نایلکس‌های تجزیه‌پذیر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گام بعدی بتوان صنایع و دوایر دولتی را مجاب به استفاده از این نایلکس‌ها کرد. تلاش ما کاهش فاصله قیمتی این نوع پلاستیک‌ها با پلاستیک‌های معمولی است و هم‌اکنون توانسته‌ایم این اختلاف را به پنج درصد برسانیم و ادارات دولتی و صنایع با افزایش هزینه حدود پنج درصد می‌توانند پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر را جایگزین نایلون و نایلکس‌های معمولی کنند و به محیط زیست آسیب نرسانند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت و تجزیه‌پذیر باعث حفظ محیط زیست می‌شود، افزود: این شرکت نخستین تولیدکننده نایلکس و نایلون‌های تجزیه‌پذیر ایران است که توانسته با تولید این فرآورده‌ها، قدم‌های مؤثری برای حفظ محیط زیست بردارد.

انوشیروانی ادامه داد: برای حفظ محیط زیست و داشتن زمین پاک مشارکت‌های مردمی از مهم‌ترین مسائلی است که باید وجود داشته باشد از این رو برای اینکه بتوانیم برنامه‌های زیست محیطی را محقق سازیم باید فرهنگ‌سازی به‌منظور حفظ محیط زیست و همچنین آموزش‌های لازم را در این زمینه برای مردم داشته باشیم.

اخذ نشان استاندارد کیسه‌های پلاستیکی اکسازیست‌تخریب‌پذیر، برای نخستین‌بار در کشور

مدیرعامل شرکت داراپلاستیک غرب تأکید کرد: اخذ نشان استاندارد کیسه‌های پلاستیکی اکسازیست‌تخریب‌پذیر برای نخستین‌بار در کشور در کنار داشتن استانداردهای بین‌المللی، داوران را بر آن داشت که به کاندیداتوری این شرکت در جشنواره صنعت پلاستیک نگاه مثبتی داشته باشند و جلسه دفاعیه نیز با حضور کارشناسان شرکت داراپلاستیک با موفقیت برگزار شد و باعث انتخاب مدیریت این شرکت به‌عنوان مدیر موفق صنعت پلاستیک شد.

وی اظهار داشت: باید باور کرد که محیط زیست یک مسئله بسیاری جدی در حال حاضر است و نگرش فانتزی به محیط زیست پذیرفتنی نیست.

انوشیروانی همچنین گفت: اگر قرار باشد در مسیر اجرای یک پروژه بزرگ اقتصادی و یا عمرانی آخرین گزینه محیط زیست باشد، نباید انتظار داشته باشیم که جنگل‌ها، مراتع و آب و هوای پاک‌تری نسبت به گذشته شاهد باشیم.

وی در ادامه افزود: باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی در نهادینه شدن فرهنگ استفاده از محیط زیست گام‌های اساسی برداشته ‌شود و با ارائه آموزش‌های دقیق مردم با روش‌های حفظ و نگهداری این گونه محیط ها بیشتر آشنا ‌شوند.

انوشیروانی خاطرنشان کرد: فعالیت در زمینه نگه داشت محیط زیست از طریق ارتقای فرهنگ عمومی در پارک‌ها و فضای سبز شهری و جمع آوری نمادین زباله در این محیط‌ها در ایام خاص از دیگر فعالیت‌هایی است که می تواند در حفاظت از محیط زیست مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی یک امانت الهی است، ادامه داد: نقش طبیعت و منابع طبیعی در حیات اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها و اهمیت ویژه آن در ارتباط با کشاورزی و محیط زیست امری غیرقابل انکار است.

مدیرعامل شرکت داراپلاستیک غرب تصریح کرد: با توسعه فرهنگ و گسترش آموزش در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی باید به ذخیره‌سازی نیازمندی‌های جامعه در آینده اقدام کرد.

انوشیروانی با اشاره به نقش رسانه‌های گروهی بر لایه‌های مختلف جامعه، خواستار همکاری بیشتر آنان در جهت آگاه‌سازی جامعه نسبت به موضوع مدیریت پسماندها شد.

وی یادآور شد: به‌طور حتم با افزایش آگاهی اجتماعی و توانمندسازی شهروندان، رفتارهای زیست‌محیطی بهبود پیدا کرده و ارتقا می‌یابد بنابراین در وهله نخست باید سطح آگاهی شهروندان را بالا ببریم.

انوشیروانی درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته در این واحد تولیدی تأکید کرد: ما مبتکر دو کار متفاوت در این صنعت بودیم؛ یکی در زمینه کیسه‌های تجزیه‌پذیر در ایران بود. در حقیقت متدولوژی مصرف این پلاستیک‌ها را جا انداختیم و مصرف‌کنندگان را اقناع کردیم که با استفاده از این پلاستیک‌ها، حافظ محیط زیست باشند. دوم استفاده از چاپ هلیو به‌صورت آنلاین در خط تولید بود.

انوشیروانی بر لزوم پاسداشت ارزش‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و افزود: بسیاری از معضلات زیست‌محیطی که ما با آن دست به گریبان هستیم ناشی از توسعه‌نیافتگی است، ارزش‌های زیست‌محیطی زمانی به تعالی می‌رسد که به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار هم توجه کنیم و نگذاریم خانواده‌ها و مردم و جوامع محلی برای معیشت خود به عرصه‌های زیست‌محیطی تجاوز کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید