Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر و رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور:

پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی تصویب شد/ نمایندگان مجلس گزارش کارشناسی برای امحاء سیب‌زمینی‌ها نخواستند

به‌منظور جلوگیری از تکرار امحاء سیب‌زمینی، پرداخت مشوق صادراتی به ازای هر کیلوگرم 150 تومان و همچنین تسهیلات صادراتی تصویب شد، هرچند یک هزار و 700 تن سیب‌زمینی امحاءشده در مردادماه به‌علت نوع واریته آن و محدودیت‌های قانونی قابلیت نگهداری بالا و صادرات نداشته‌اند.

پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی تصویب شد/ نمایندگان مجلس گزارش کارشناسی برای امحاء سیب‌زمینی‌ها نخواستند
پرداخت یارانه صادراتی سیب‌زمینی تصویب شد/ نمایندگان مجلس گزارش کارشناسی برای امحاء سیب‌زمینی‌ها نخواستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور امروز در نشست مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تسهیلات صادراتی و مشوق صادراتی به صادرکنندگان سیب‌زمینی اختصاص پیدا خواهد کرد تا تا حد امکان از تکرار امحاء سیب‌زمینی جلوگیری شود.

حسین صفایی افزود: پرداخت مشوق صادراتی 150 تومان به ازای هر کیلوگرم با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی، تصویب شد و روز گذشته نیز نخستین مرحله تخصیص اعتبار آن صورت گرفت.

وی با اشاره به مبنای غلط اخبار منتشرشده درباره یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی امحاءشده در استان فارس خاطرنشان کرد: امحاء صورت‌گرفته در مردادماه سال جاری بوده است و این خبر پس از چهار ماه از داخل آرشیو آمده و تبدیل به یک جریان رسانه‌ای شده است.

صفایی ادامه داد: مبنای غلط دیگری که مورد تحلیل‌های برخی مسئولان قرار گرفت، آن بوده که تصور می‌شد این امحاء به‌دلیل تنظیم بازار صورت گرفته و این محموله از سلامت کافی برخوردار بوده ، در حالی که امحاء سیب‌زمینی ارتباطی به تنظیم بازار نداشت و اساساً به‌علت آنکه رقم سیب‌زمینی بهاره بامبو است که دارای رطوبت زیادی است، قابلیت نگهداری نداشته و به سرعت فاسد می‌شود.

320 هزار تن سیب‌زمینی توسط کمیته امداد و بهزیستی توزیع شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی بر اساس قانون خرید تضمینی زمانی به بازار ورود پیدا می‌کند که قیمت عرف بازار پایین آمده باشد و به‌منظور جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، در حجم محدودی اقدام به خرید کرده و پس از طی شدن پایان فصل برداشت، مجوز فروش محصول به‌صورت مزایده را پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: زمانی که سیب‌زمینی‌های فارس خریداری شده بود، گفته شد بین 10 تا 30 روز دیگر زمان برای نگهداری این سیب‌زمینی‌ها وجود دارد و پس از آن امکان عرضه وجود داشت.

صفایی تأکید کرد: یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی در استان فارس در حالی که خریداری شد که زمان ماندگاری آن بسیار محدود بود و بر اساس پیگیری‌های مدیریت استانی، 320 تن توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد از چرخه خارج شد و چاره‌ای جز امحاء باقی سیب‌زمینی‌ها وجود نداشت.

افزایش 70 درصدی صادرات سیب‌زمینی

وی اظهار داشت: بر اساس آمار منتشرشده گمرک، در هفت‌ماهه نخست سال جاری 270 هزار تن سیب‌زمینی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 77 هزار تن بوده، با افزایش روبه‌رو شده است.

صفایی همچنین گفت: از سوی دیگر، دولت مسئول صادرات محصولات کشاورزی نیست و هر صادراتی در این حوزه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

چهار میلیون و 720 هزار تن سیب‌زمینی، آنالیز مصرف هدف‌دار دارد

رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به آنالیز مصرف سیب‌زمینی در کشور افزود: بر اساس آنالیزهای صورت‌گرفته، حجم تولید سیب‌زمینی در کشور چهار میلیون و 500 هزار تن است که امسال حدود پنج میلیون تن تولید شده است. از این مقدار، 500 هزار تن توسط کشاورزان برای بذر سال بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: 700 تا 800 هزار تن در صنایع تبدیلی مصرف شده و حدود دو میلیون و 700 هزار تن مصرف تازه‌خوری کشور است.

صفایی ادامه داد: همچنین 320 هزار تن نیز به‌صورت صادراتی از چرخه خارج شده و 10 تا 12 درصد نیز به‌عنوان ضایعات انباری برآورد شده است که رقمی بیش از 500 هزار تن را شامل می‌شود.

صنایع تبدیلی فقط آگریا جذب می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تفاوت سیب‌زمینی‌های بهاره و پاییزه تصریح کرد: سیب‌زمینی‌های بهاره به‌علت رطوبت زیاد، بر خلاف سیب‌زمینی‌های پاییزه که تا هفت ماه امکان نگهداری آنها وجود دارد، قابلیت نگهداری ندارند.

وی یادآور شد: در جریان امحاء سیب‌زمینی گفته شده بود چرا سیب‌زمینی‌ها تحویل صنایع تبدیلی نمی‌شود؟ این در حالی است که همه ارقام سیب‌زمینی قابلیت جذب در صنایع تبدیلی را ندارند و صنایع بیشتر خواستار سیب‌زمینی رقم آگریا هستند.

صفایی با اشاره به موضع‌گیری‌های سیاسی صورت‌گرفته در حوزه امحاء سیب‌زمینی تأکید کرد: بر اساس مقررات خرید تضمینی، سازمان تعاون روستایی اجازه فروش ندارد و باید در یک تشریفات قانونی و پس از برگزاری یک مزایده کار فروش سیب‌زمینی صورت گیرد.

الگوی کشت اجرا می‌شود

رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با انتقاد به برخی تحریم‌های صورت‌گرفته در اجرای الگوی کشت اظهار داشت: در حالی صحبت از نبود اجرای الگوی کشت در سیب‌زمینی صحبت می‌شود که الگوی کشت با تلورانس 10 درصد، همواره در کشور وجود داشته و برای سیب‌زمینی و پیاز نیز اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: 10 درصد تلورانس در همه دنیا اجرایی می‌شود، چرا که باید ضریبی نیز برای حوادث غیرمترقبه نظیر سرمازدگی، بستن بازارهای صادراتی و حوادث غیرمترقبه وجود داشته باشد.

صفایی در ادامه افزود: حتی در کشورهای اروپایی نیز که گفته می‌شود اجرای الگوی کشت از ضریب بالایی برخوردار است، 25 درصد تلورانس وجود دارد.

نمایندگان مجلس از تعاون روستایی گزارش کارشناسی نخواستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان مجلس اقدام به اظهارنظرهایی درباره امحاء سیب‌زمینی کرده‌اند که هیچ گزارشی از سازمان تعاون روستایی درباره مبنای امحاء سیب‌زمینی خواسته نشد.

وی ادامه داد: 160 هزار هکتار در استان‌های همدان، اردبیل، فارس، خوزستان، خراسان رضوی و زنجان زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود که تلورانس 10 درصدی در آنها اجتناب‌ناپذیر است و سابقه امحاء سیب‌زمینی در همه سال‌های گذشته وجود داشته است.

صفایی تصریح کرد: سابقه توزیع سیب‌زمینی رایگان در میان مردم در حالی به‌عنوان یک بازخواست مطرح می‌شود که سازمان تعاون روستایی نمی‌تواند بدون مجوز قانونی حتی برای توزیع آن اقدام کند؛ لذا اقدام صورت‌گرفته در سال‌های گذشته مبنای قانونی نداشته است.

سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های امحاءشده، شایعه است

رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور یادآور شد: در برخی رسانه‌ها صحبت از سرطان‌زا بودن سیب‌زمینی‌های امحاءشده به‌علت مصرف نوعی کود شده است که این مسئله به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

وی تأکید کرد: پس از سال 91 که قیمت کود 17 برابر شد، کسری مصرف کود در اراضی کشاورزی ایران وجود دارد.

صفایی اظهار داشت: کشورهایی نظیر ترکیه و مصر به تولیدکنندگان کود خود یارانه پرداخت می‌کنند، اما پس از حذف یارانه کود در کشور و افزایش قیمت، در حال حاضر ایران با کسری کود مصرفی در اراضی کشاورزی روبه‌رو است، هرچند در برخی نقاط کشور بدمصرفی گزارش شده است.

بازارهای صادراتی روسیه برای ایران بازتر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با در نظر گرفتن موافقت صورت‌گرفته دو وزارتخانه برای مشوق صادراتی سیب‌زمینی و پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان، از این پس بازار سیب‌زمینی رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر با اقدام اخیر روسیه مبنی بر تعیین تعرفه ترجیحی، فضای بازتری برای صادرات کالاهای کشاورزی پیش روی ایران بود که می‌توان انتظار داشت صادرات سیب‌زمینی افزایش پیدا کند.

صفایی با اشاره به هشدارهایی مبنی بر سرمازدگی احتمالی سیب‌زمینی خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای صورت‌گرفته، خرید تضمینی سیب‌زمینی نیز به‌موقع در استان‌های برداشت‌کننده سیب‌زمینی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خرید تضمینی شیر متوقف نشده است

رئیس هیأت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ادامه داد: از آذرماه 93، خرید مازاد مصرف صنایع تبدیلی توسط تعاون روستایی در قالب خرید تضمینی شیر آغاز شد.

وی تصریح کرد: به‌دلیل ورود تقاضای جدید شیر و عرضه شیر در مدارس و همچنین عدم تخصیص ردیف اعتباری، سازمان تعاون روستایی سطح خرید شیر را از دامداران کاهش داد تا تعیین تکلیف ردیف اعتباری صورت گیرد.

صفایی یادآور شد: با این وجود، اگر شرایط بازار به‌گونه‌ای پیش رود که دامداران با ضرر و زیان روبه‌رو شوند، سازمان تعاون روستایی بار دیگر حجم خرید خود را افزایش خواهد داد.

وی تأکید کرد: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته مؤسسه پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی، به ازای خرید هر کیلوگرم شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی، 77 تومان افزایش قیمت متوجه دامداران شده است.

صفایی اظهار داشت: 230 هزار تن شیرخام از دامداران خریداری شده که پس از فرآوری و تبدیل آن به شیرخشک، خامه و کره که رقمی بین دو تا سه درصد شیر تولیدی کشور را شامل می‌شود، در بازار عرضه شده است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

A-940907-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید