Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب خبر داد:

گرامیداشت خاک در ایران در واپسین روزهای سال جهانی خاک/ رونمایی از پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور

آیین گرامیداشت روز جهانی خاک در ایران در واپسین روزهای سال جهانی خاک در دوم دی‌ماه 1394 با همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور و سازمان حفظ محیط زیست برگزار می‌شود.

گرامیداشت خاک در ایران در واپسین روزهای سال جهانی خاک/ رونمایی از پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور
گرامیداشت خاک در ایران در واپسین روزهای سال جهانی خاک/ رونمایی از پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از برگزاری مراسمی به مناسبت سال جهانی خاک در دوم دی‌ماه سال جاری در سالن همایش‌های سازمان حفظ محیط زیست از سوی این مؤسسه و همکاری سازمان حفظ محیط زیست خبر داد.

کامبیز بازرگان با اشاره به حضور رئیس سازمان حفظ محیط زیست، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، مدیران کشوری، معاونت‌های اجرایی، دانشگاهیان، محققان و صاحب‌نظران حوزه خاک در این مراسم، اظهار امیدواری کرد که پیش از پایان یافتن سال جهانی خاک، اخبار خوشایندی از مجلس شورای اسلامی به گوش رسد و وضعیت لایحه خاک پس از سال‌ها خاک خوردن در خانه ملت مشخص شود.

وی از رونمایی پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور در این مراسم خبر داد و گفت: این پورتال حاوی ماحصل فعالیت‌های 60 ساله این مؤسسه در شناسایی خاک‌های کشور به‌صورت نقشه‌ها و مستندات است که از ین پس در دسترس علاقه‌مندان و متقاضیان قرار خواهد گرفت.

بازرگان با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های این پایگاه و تعریف دسترسی اطلاعات برای اقشار مختلف افزود: پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور برای تمامی سازمان‌ها و دانشجویان قابل استفاده خواهد بود و کلیه پروژه‌هایی که نیازمند مطالعات خاک‌شناسی نیز هستند، می‌توانند از این پورتال بهره‌مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه پورتال پس از رونمایی و در دسترس قرار گرفتن نیز روند رو به رشد و تکمیلی را طی خواهد کرد، ادامه داد: پورتال بانک اطلاعات منابع خاک کشور نتیجه بیش از پنج سال مطالعه محققان مؤسسه است و طی یک سال گذشته نیز تلاش زیادی برای شکل‌گیری پایگاه شده است تا اطلاعات به شکل قابل قبول و آسانی در دسترس قرار گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطرنشان کرد: در مراسم دوم دی‌ماه از مطالب قابل بحث لایحه خاک خواهد بود، چون تا زمانی که این لایحه به سرانجام نرسد، قانون مشخصی برای خاک وجود نخواهد داشت و نخستین قدم برای قانون‌مند کردن رفتار با خاک، تصویب لایحه است.

بازرگان از دیگر موارد حائز اهمیت را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و یادآور شد: برای آنکه تمام رفتار مناسب‌تری با خاک داشته باشیم و بتوانیم خاک موجود را حفظ کنیم و مانع از روند نزولی از بین رفتن آن شویم، باید تمامی رسانه‌ها، پایگاه‌ها و آموزش و پرورش وارد میدان شوند و با فرهنگ‌سازی مردم را در جریان بحران پیش رو بگذارند، چون بی‌شک مردم به میزان مسئولان در جریان نیستند که خواسته یا ناخواسته چه بلایی بر سر محیط زیست اطراف خود و خاک آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه خاک دچار سرنوشت آب نشود، باید چشم باز کنیم و مانع از افزایش شدت تخریب بیش از پیش شویم.

بازرگان یکی از راه‌هایی که به حل این معضل کمک خواهد کرد را لمس بحران خاک از سوی عامه مردم اعلام کرد و اظهار داشت: مردم باید به این نکته برسند که امنیت اجتماعی و غذایی‌شان از خاک می‌آید و با کمی غفلت برای تأمین غذا محتاج بیگانه خواهیم شد.

بازرگان دیگر موردی که هر روز منجر به پیشرفت این بحران می‌شود را تغییر کاربری‌های اراضی عنوان کرد که با وجود قوانین تدوین‌شده و اجرایی شدن آنها، از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر است و در پایان اظهار امیدواری کرد که با کمک مردم و مسئولان، رفتار مؤدبانه‌تر و بهتری با خاک صورت گیرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

S-940915-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید