Iranian Agriculture News Agency

پروژه‌های خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه اعلام شد

مدیرکل دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پروژه‌های برنامه خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه و طرح جامع 10 ساله خاک کشور را اعلام کرد.

پروژه‌های خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه اعلام شد
پروژه‌های خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه اعلام شد

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ایران دارای وسعت حدود 169 میلیون هکتار است، گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک حاکم بر این منطقه، همچنین نوع رسوب‌گذاری دریاهای باستانی، متأسفانه کشورمان به لحاظ کمی و کیفی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک روبه‌رو است.

علیرضا پرستار افزود: از 18.5 میلیون هکتار اراضی واقع در چرخه تولید، 8.7 میلیون هکتار جزو اراضی آبی بوده که 1.3 میلیون هکتار از این اراضی واقع در کلاس آ بوده و 7.4 میلیون هکتار از اراضی آبی دارای یک یا چند محدودیت از قبیل شوری، زهدار شدن و... هستند.

وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی که شاخصه آن میزان مواد آلی خاک‌ها است متأسفانه باعث شده در بیش از 60 درصد اراضی کشاورزی کشور میزان مواد آلی کمتر از یک درصد کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور آب و خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گزارش میزان تغییر کاربری اراضی شش کلان‌شهر کشور به میزان بیش از 196 هزار هکتار طی دوره تحقیق ناشی از اجرای نقشه‌های جامع تفصیلی شهرها و هادی روستاها حاکی از آن است که شوربختانه 85 درصد از این اراضی قابلیت 100 درصد کشاورزی داشته و تغییر کاربری آنها باعث خروج این اراضی از چرخه تولید محصولات کشاورزی شده است.

پرستار تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در جهان چهار تا پنج تن در هکتار ارزیابی شده، متأسفانه این عدد در ایران بیش از 16 تن در هکتار محاسبه شده است.

وی یادآور شد: قاچاق خاک‌های بخش کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس موضوع تازه‌ای نیست و انتظار می‌رود تا در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی‌شائبه‌ای توسط کلیه مسئولان و دست‌اندرکاران صورت گیرد؛ لذا با توجه به موارد مطرح‌شده، ضروری است حفاظت و صیانت از خاک‌های کشاورزی از اولویت‌های مهم سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

پرستار تأکید کرد: در همین راستا، کمیته راهبردی خاک که اعضای آن از معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و انجمن علوم خاک کشور است، طی جلسات مختلف اقدام به تهیه بسته جامع و کاملی از خاک در برنامه ششم توسعه کشور، همچنین طرح جامع خاک 10 ساله کشور که مشتمل بر پروژه‌ها و طرح اجرایی درباره حفظ و صیانت از خاک‌های بخش کشاورزی است، کرده و لازم به ذکر است که این طرح دقیقاً منطبق بر مواد مندرج در لایحه حفاظت خاک است که هم‌اکنون مراحل پایانی تصویب در مجلس را می‌گذراند.

جدول طرح‌ها و پروژه‌های برنامه خاک کشاورزی (مندرج در برنامه ششم توسعه و طرح جامع 10 ساله خاک کشور)

ردیف

عناوین طرح‌ها

عناوین پروژه‌ها

1

بهبود و اصلاح خاک

1- بهبود و اصلاح اراضی زهدار

2- بهبود و اصلاح خاک، شور و قلیا

2

افزایش توان تولید خاک‌های کشاورزی

1- مدیریت حاصلخیزی خاک

2- پایش کیفیت خاک

3- خاک‌ورزی حفاظتی

3

شناسایی خاک‌های کشاورزی

(اجرایی - کاربردی)

1- تهیه نقشه‌های خاک‌شناسی با مقیاس مدیریت‌پذیر

2- تهیه پایگاه اطلاعاتی منابع خاک

4

آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی

برنامه‌های آموزشی توسط دفاتر تخصصی تعیین می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید