Iranian Agriculture News Agency

کارآفرین کرمانی در شاخه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی خبر داد:

ورود دمنوش‌های انرژی‌زا و آرام‌بخش به بازار از مهد گیاهان دارویی/ دولت از کارآفرینان جوان حمایت کند

استان کرمان به مهد گیاهان دارویی معروف است و کارآفرین جوان این استان توانسته است دمنوش‌ها و ادویه‌هایی که تاکنون در کشور فرآوری و بسته‌بندی نشده است را تولید کند.

ورود دمنوش‌های انرژی‌زا و آرام‌بخش به بازار از مهد گیاهان دارویی/ دولت از کارآفرینان جوان حمایت کند
ورود دمنوش‌های انرژی‌زا و آرام‌بخش به بازار از مهد گیاهان دارویی/ دولت از کارآفرینان جوان حمایت کند

کارآفرین کرمانی در شاخه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: استان کرمان پتانسیل بالایی در بخش گیاهان دارویی دارد، به‌گونه‌ای که از 13 اقلیم دنیا، 12 اقلیم آن در این استان وجود دارد که این امر باعث شده ترکیبات مؤثره گیاهان دارویی حفظ شده و تنوع آن افزایش یابد.

ماریا اعتبار افزود: تاکنون در زمینه بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی در این استان به‌صورت جدی کار نشده بود، اما با استفاده از طرح‌های کارآفرینی و به همراه حمایت‌های معنوی جهاد کشاورزی و حمایت‌های مالی خانواده توانستم در بخش گیاهان دارویی ناشناخته و بومی استان کرمان اقداماتی را به انجام برسانم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه‌ای کارآفرینی که تا خردادماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، برای 9 نفر اشتغال مستقیم و 60 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

اعتبار ادامه داد: گیاهانی چون کلپوره و آلاله که خواص درمانی خوبی دارند، بومی استان کرمان هستند و قابلیت فرآوری خوبی دارند.

وی تصریح کرد: از ابتدای بهمن‌ماه به‌صورت رسمی بسته‌بندی‌های این شرکت در قالب بسته‌های جدید و تازه رونمایی می‌شود که دمنوش‌های گیاهی و ادویه‌های مختلف جزو نخستین تولیدات این شرکت خواهد بود.

اعتبار یادآور شد: در حال حاضر کارشناسانی با همراهی بهره‌برداران کشاورزی استان کرمان وارد عرصه‌ها شده و نسبت به کاشت و برداشت بهتر محصولات دارویی تا کیفیت آنها حفظ شده و علاوه بر آن، به نحوی برداشت انجام شود که به ریشه گیاه آسیبی نرسد و برای سال‌های آینده باقی بماند، راهنمایی می‌کنند.

استفاده از گیاهان دارویی مراتع باید با اجازه منابع طبیعی باشد

کارآفرین کرمانی در شاخه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی تأکید کرد: همچنین طرح‌های آموزشی برای بهره‌بردارانی که گیاهان دارویی کشت می‌کنند و کسانی که در مراتع از این گیاهان بهره‌برداری می‌کنند، گذاشته شده است که پس از آنکه مجوزهای لازم از منابع طبیعی برای برداشت این نوع گیاهان اخذ شود، اقدامات لازم برای برداشت انجام شود.

وی اظهار داشت: سرمایه اولیه از طرح‌های کارآفرینی که از طریق صندوق توسعه جهاد کشاورزی استان کرمان اختصاص یافت، حدود 350 میلیون تومان بود.

اعتبار همچنین گفت: در حال حاضر سرمایه شرکت به پنج میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم زحمات گروه خانوادگی تا بهمن‌ماه سال جاری به ثمر بنشیند و نخستین تولیدات این شرکت در بهمن‌ماه سال جاری به بازار وارد شود.

وی در ادامه افزود: تأسیس و راه‌اندازی شرکت گیاهان دارویی کیمیاگران بوستان از سال 89 بوده است که امیدواریم بتوانیم با انجمن‌ها و سایر بخش‌های مرتبط با گیاهان دارویی ارتباطات خوبی برقرار کنیم.

اعتبار خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی برای بیماران دیابتی به تولید رسیده است و با انجمن دیابت استان کرمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.

وی ادامه داد: برخی دمنوش‌های گیاهی که قرار است به تولید انبوه برسد، خاصیت انرژی‌زایی و آرام‌بخشی دارد که تاکنون در کشور به تولید انبوه نرسیده است.

کوه هزار کرمان، مهد گیاهان دارویی

کارآفرین کرمانی در شاخه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی استان کرمان را مهد گیاهان دارویی برشمرد و تصریح کرد: کوه هزار در استان کرمان قرار گرفته و مشتمل بر یک‌هزار گیاه دارویی است، بنابراین می‌توان با مدیریت درست، از پتانسیل‌های دارویی استان بهترین استفاده را برد، به‌گونه‌ای که به عرصه‌های منابع طبیعی نیز لطمه‌ای وارد نشود.

اعتبار حمایت بیشتر از بخش‌های دولتی را خواستار شد و اظهار داشت: امیدواریم شرکت‌هایی از این دست بتوانند با حمایت مادی و معنوی بیشتر دولت در عرصه‌ها خوش بدرخشند.

گفتنی است، این کارآفرین 28 ساله که در رشته مهندسی تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر تحصیل کرده است، با کمک دو برادر خود توانسته است اقدامات مؤثری را در تولید گیاهان دارویی استان کرمان بردارد.

لازم به ذکر است، ششم دی‌ماه سال جاری در همایش سلامت و گیاهان دارویی، این مجموعه به‌صورت رسمی به بهره‌برداری می‌رسد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940917-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید