Iranian Agriculture News Agency

کارخانه‌های لبنی نستله بدون آب کار خواهند کرد

حتما در خبرها خوانده‌اید که فعالیت کارخانجات شرکت نستله، خصوصاً کارخانه های تولید آب آشامیدنی این شرکت، سبب اعتراضات گسترده‌ای در بین اهالی ایالت کالیفرنیا امریکا گردیده است. این اعتراضات در واکنش به عدم کاهش مصرف آب توسط این شرکت، با وجود تداوم خشکسالی ها و درخواست مسئولین به جهت کاهش مصرف آب، انجام پذیرفته است.

کارخانه‌های لبنی نستله بدون آب کار خواهند کرد
کارخانه‌های لبنی نستله بدون آب کار خواهند کرد

در چنین شرایطی، با هدف کاهش میزان مصرف آب و بهینه‌سازی فرایندها، مهندسان این شرکت در اولین گام موفق به احداث اولین کارخانه‌ی لبنی در کشور مکزیک شدند که نیاز خود به آب را تماماً از طریق آب موجود در شیر تامین می نماید. در پی این اقدام و به جهت تطبیق فرایندهای تولید با تغییرات اقلیمی، این شرکت قصد دارد تا کارخانه تولید مواد لبنی خود در مودستو، در ایالت کالیفرنیا، را با سرمایه گذاری در حدود هفت میلیون دلار به کارخانه ای همانند آنچه در مکزیک ساخته شد بدل کند. این تغییرات، که انجام آنها احتمالاً تا سال 2016 به طول می انجامد، سبب صرفه جویی سالانه 238.000 مترمکعب آب، معادل با 71 درصد از آب مصرف شده توسط این کارخانه در سال 2014 است.

قطعاً ساخت کارخانه ای که قادر به برآوردن نیاز خود به آب در فرایند تولید می باشد بسیار نوآورانه است.

در عین حال، اقدامات این شرکت در رابطه با بهینه سازی مصرف آب تنها به این اقدام محدود نمی‌شود. بطور مثال این شرکت قصد دارد تا در دو کارخانه دیگر خود در مناطق Bakersfield و Tulare با انجام یک سری اقدامات میزان مصرف آب در آن‌ها را تا میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در سال کاهش دهند. این میزان کاهش در مصرف آب معادل با 12 درصد کاهش نسبت به سال 2014 است. همچنین این شرکت قصد دارد تا با انجام سرمایه گذاری‌هایی تا هشت درصد، معادل با ۲۰۸ هزار متر مکعب آب در سال، در مصرف آب کارخانه‌ی تولید آب آشامیدنی خود صرفه جویی کند. بدین ترتیب می‌توان بسیار امیدوار بود که این اقدامات رضایت ساکنان این ایالت را، با توجه به اقدامات حفاظتی این شرکت، به دنبال داشته باشد.

قرار است تمامی این اقدامات در قالب یک طرح سه مرحله‌ای به اجرا در آیند. در همین رابطه و در اولین گام مهندسان راهکارهایی را به جهت بهینه‌سازی فرایند تولید به اجرا در خواهند آورد. در گام دوم آن‌ها فرصت هایی را به جهت استفاده دوباره از منابع آبی جستجو خواهند نمود. در نهایت نیز تلاش خواهند کرد تا با اجرای روش هایی نوآورانه، نظیر آنچه که در کارخانه تولید مواد لبنی در کشور مکزیک از آن استفاده شد، آب مورد نیاز را از مواد خام استخراج نموده و به جهت تجدید آن، آن را پس از هر مرحله استفاده بازیافت کنند.

انتظار می رود با توجه به وقوع خشکسالی‌ها در کشورمان، این شرکت هر چه سریع‌تر اقدامات این چنینی را در رابطه با کارخانه‌های خود در ایران به کار گیرد.

مطابق با برنامه ریزی های انجام شده، قرار است این اقدامات در رابطه با بیش از 80 کارخانه در سراسر جهان به اجرا در آمده و میزان مصرف آب در آن‌ها را بین 10 تا 30 درصد کاهش دهد.

منبع: Greenbiz

محمد نوش‌زادی مطلق

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید